Degenererade guppys??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    Degenererade guppys??

    Har aldrig sett något liknande. Startade för ca 2 månader upp ett 60 L akvarium i sovrummet och inhandlade ett par (2 hanar, 2 honor) fullt friska guppys som fick bo där i.
    Efterhand har även andra fiskar flyttat in och akvariet har stabilt nitritvärde.

    Efter att guppysarna fått en kull yngel så har ena mamman dött, andra har helt plötsligt en rygg som är närmare 90 gradet och ena pappan har simmat på sniskan i en vecka. Den fjärde och ynglena mår finfint.

    Ingen annan fisk eller snigel är berörd.

    Vad är detta?!
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av AndreasR
    Har aldrig sett något liknande. Startade för ca 2 månader upp ett 60 L akvarium i sovrummet och inhandlade ett par (2 hanar, 2 honor) fullt friska guppys som fick bo där i.
    Efterhand har även andra fiskar flyttat in och akvariet har stabilt nitritvärde.

    Efter att guppysarna fått en kull yngel så har ena mamman dött, andra har helt plötsligt en rygg som är närmare 90 gradet och ena pappan har simmat på sniskan i en vecka. Den fjärde och ynglena mår finfint.

    Ingen annan fisk eller snigel är berörd.

    Vad är detta?!
    Det där med att den simmar på sniskan vet jag inte riktigt vad det beror på antagligen nån sjukdom av nått slag vars orsak är svår diagnostiserad. Att fiskarna blir krokiga som du beskriver händer ffa små fiskar typ, guppys, danios etc. Nu vet jag inte om så är fallet för dig men brist på föda/näringsbrist verkar kunna ge upphov till krokiga ryggar. Verkar även kunna bli så om fisken svälter ett tag och sen får väldigt mkt mat under en tid.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • AndreasR
      • March 2005
      • 109

      #3
      Jo det är just det, simma på sniskan har jag aldrig sett nån gjort förut förutom innan dom dör.

      Okej, så det är en åkomma hos mindre fiskar.. Märkligt, inte stött på tidigare. Matar ungefär varannan dag såhär första tre månaderna. Vad tror du om det som förklaring?
      Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

      Kommentar

      • Johan0201
        • June 2007
        • 708

        #4
        Att de blir böjda kan väll ha med ålder att göra om jag inte är helt fel ute?
        1* 540 liter med SA/CA ciklider
        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

        www.tvspel.ifokus.se

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Jodå ålder är ju en viktig faktor, men det verkar även som om kroppsbyggnad (små nätta fiskar som danios och småtetror) och den här typen av ojämn utfodring som jag nämde kan ge upphov till krokiga ryggar hos fisken.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...