100 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #31
    Ursprungligen postat av Jeanne
    Men usch vad irriterad jag bli nu på alla dom där djuraffärerna som alla säger olika och de mesta säger, "det går bra med mer fisk, inga problem"
    Förlåt, var bara tvungen att skriva av mig dig.
    Tackar alla för era snabba svar!! :-)
    Du är absolut inte ensam. Här införskaffades fortare än kvickt ett större kar efter att vi blivit pålurade fiskar som blev på tok för stora för vårt lilla i Zooaffären. Efter det har vi lärt oss att alltid läsa på innan vi skaffar ngt nytt. Sedan kan man ju inte alltid gå efter det man läser heller till punkt och pricka utan man får följa sitt eget sunda förnuft. Man märker ju om de fiskar man har är välmående och trivs. Bra skötsel kan säkert i många fall kompensera för några missade liter hit och dit om det inte är alltför stor missad simyta det rör sig om.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • Jeanne
      • April 2010
      • 94

      #32
      Ursprungligen postat av Dexter
      Du är absolut inte ensam. Här införskaffades fortare än kvickt ett större kar efter att vi blivit pålurade fiskar som blev på tok för stora för vårt lilla i Zooaffären. Efter det har vi lärt oss att alltid läsa på innan vi skaffar ngt nytt. Sedan kan man ju inte alltid gå efter det man läser heller till punkt och pricka utan man får följa sitt eget sunda förnuft. Man märker ju om de fiskar man har är välmående och trivs. Bra skötsel kan säkert i många fall kompensera för några missade liter hit och dit om det inte är alltför stor missad simyta det rör sig om.
      Får man fråga vad ni skaffade er? Hur många l och fiskar?
      Du har nog rätt.
      Så länge dom trivs så är det nog ingen fara. Många av mina platys är "gravida" det kanske betyder även att de trivs!?
      Pälsdjurallergiker

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #33
        Ursprungligen postat av Jeanne
        Får man fråga vad ni skaffade er? Hur många l och fiskar?
        Du har nog rätt.
        Så länge dom trivs så är det nog ingen fara. Många av mina platys är "gravida" det kanske betyder även att de trivs!?
        För att göra en lång historia kort, vi har tidigare haft akvarium i ganska många år men la ner för vi inte hade tid. När vi kände att vi hade lust att starta upp igen i liten skala skaffade vi ett kar på 75 liter som resten av min familj åkte iväg för att köpa malar till när det varit igång ett tag. De sa att de ville ha hjälp att välja malar till 75-liters och blev hemskickade med 3 stycken som behöver 150 liter, 1 styck som behöver 120 liter och 3 stackars små räkor som tämligen omgående blev uppätna av de andra fiskarna. Inte så lyckat - nej! Fiskarna växte så de knakade, är 15 cm nu, och efter bara ett par månader skaffade vi ett på 220 liter där de passar bättre. De i djuraffären tänkte bara på att sälja helt enkelt och inte alls på hur fiskarna skulle må. Irriterande!
        Senast redigerad av Dexter; 10 April 2010, 20:37.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        Arbetssätt...