100 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeanne
    • April 2010
    • 94

    100 liters kar

    Hejsan!!!

    Har ett 100 l kar. (bytte nyligen från ett 60 l kar)
    Jag vill bara veta nåt.för alla zooägare säger olika saker jämt lite irreterande bara...

    Jag har nu - 4 slöjsjärt
    - 1 pansarmal
    - 3 Ancistrus
    - 15 Platy

    - 6 Växter

    Jag undra om det räckar med växterna och om man kan ha fler fiska framöver?
    Jag tänkte på Neontetra, kanske behövs även fler pansermal!?
    Eller andra tips!?
    Hoppas ni kan hjälpa mig lite här
    Tackar!
    Pälsdjurallergiker
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    pansarmalar är stimfisk så ett par till iaf hade varit bra. växter kan du knappast få för myclet av haha. o vad menar du om det räcker?

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Pansarmalen vill definitivt ha kompisar. Minst 6 stycken ska man ha av dem. Eftersom du redan har mycket fisk och Slöjstjärtarna så småningom blir för stora för karet tycker jag inte du ska skaffa fler fiskar. Växter kan man aldrig få för många av. Det skulle jag skaffat fler om jag var du. (Om de får vara ifred för slöjjisarna.)

      Lycka till!

      Postade mitt inlägg under tiden det ovan blev postat, såg att vi i princip skrev samma sak...
      Senast redigerad av Dexter; 10 April 2010, 16:29.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • Jeanne
        • April 2010
        • 94

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        pansarmalar är stimfisk så ett par till iaf hade varit bra. växter kan du knappast få för myclet av haha. o vad menar du om det räcker?
        Jag menar pga av balansen i vattnet, om då då räcker med dom växter?
        Jag skulle gärna ha fler men dom på affären säger, nej det räcker med dom ni har....
        hmm

        Om jag köpa några pansarmalar till, kan man ändå har nån mer fisk eller blir det för mycket tycker du? Alla ska ju trivas men man kan även inte få nog av fiskar hehe.
        Pälsdjurallergiker

        Kommentar

        • Jeanne
          • April 2010
          • 94

          #5
          Ursprungligen postat av Dexter
          Pansarmalen vill definitivt ha kompisar. Minst 6 stycken ska man ha av dem. Eftersom du redan har mycket fisk och Slöjstjärtarna så småningom blir för stora för karet tycker jag inte du ska skaffa fler fiskar. Växter kan man aldrig få för många av. Det skulle jag skaffat fler om jag var du. (Om de får vara ifred för slöjjisarna.)

          Lycka till!

          Postade mitt inlägg under tiden det ovan blev postat, såg att vi i princip skrev samma sak...
          Vet inte hur många ggr jag planterat in växter igen, mina slöjsjärtar gillar nog att retas med mig
          Så du tycker inte att jag ska ha fler fiskar (förutom panser)? Inte ens noentetra? jag vill ju att alla mår bra och vill inte skaffa för mycket fisk, men man blir ju såå hemsk sugen efter mer...inte bra ju
          Pälsdjurallergiker

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Slöjjisarna skitar ner akvarium ganska mycket och kommer så småningom att äta upp Neontetrorna. (Har själv Neonisar med Scalarer som så småningom också kan få för sig att Neonerna passar bra som middag. Om det blir så har vi ett par andra akvarium att flytta över Neontetrorna till.)
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • Jeanne
              • April 2010
              • 94

              #7
              Ursprungligen postat av Dexter
              Slöjjisarna skitar ner akvarium ganska mycket och kommer så småningom att äta upp Neontetrorna. (Har själv Neonisar med Scalarer som så småningom också kan få för sig att Neonerna passar bra som middag. Om det blir så har vi ett par andra akvarium att flytta över Neontetrorna till.)
              Vi har 2 små platyyngel som har överlevt och inte blivit uppäten (än iaf)
              Tror du dom går på neonerna ändå? För dom är ju isf större än dom små platysar.
              Och vi har också vårat 60 l kar kvar..man vet ju aldrig om man kanske behöver använda den igen
              Pälsdjurallergiker

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Ursprungligen postat av Jeanne
                Vi har 2 små platyyngel som har överlevt och inte blivit uppäten (än iaf)
                Tror du dom går på neonerna ändå? För dom är ju isf större än dom små platysar.
                Och vi har också vårat 60 l kar kvar..man vet ju aldrig om man kanske behöver använda den igen
                Nu är jag ingen Slöjjisexpert, har inga själv, men kommer säkert att skaffa så småningom, gillar dem, men du märker ju om/när Slöjjisarna börjar kasta lystna blickar på Neontetrorna.
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • hult87
                  • February 2010
                  • 1287

                  #9
                  vrf inte starta upp ditt 60L kar också? då kan du ju plocka över lite fisk till det och ändå skaffa neonerna ett tips då är att du flyttar över dina ancistrusar och sen skaffar fler pansarmalar då blir det ju inte så trångt på bottnen

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jeanne
                    Jag menar pga av balansen i vattnet, om då då räcker med dom växter?
                    Jag skulle gärna ha fler men dom på affären säger, nej det räcker med dom ni har....
                    hmm

                    Om jag köpa några pansarmalar till, kan man ändå har nån mer fisk eller blir det för mycket tycker du? Alla ska ju trivas men man kan även inte få nog av fiskar hehe.
                    balansen blir itne rubbad av för mycket växter. du kan ha värsta växtbomben om du vill. handlar bara om hur du själv vill ha det?

                    kan man få se en bild på karet?

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Som någon skrev så kommer du inte kunna ha Slöjstjärtarna i 100liter så länge till om de ännu är unga o små. Dem kommer du få flytta till ett större.

                      Ett stim Pansarmalar + 3 Ancistrus i 100liter är mycket på bottnen. För mycket tycker jag. Och Ancistrus kan du inte flytta till 60liter, det är för litet. I så fall får du flytta Pansarmalarna till 60liter.

                      Du ska inte skaffa fler fiskar förutom eventuellt Pansarmalar. Det är fullt som det är.

                      Kommentar

                      • J.Milton
                        • January 2010
                        • 674

                        #12
                        Mixen av fisk är väl lite fel redan från början?
                        Slöjstjärtar vill väl ha kallare vatten om jag kommer ihåg rätt?
                        12-25 har jag iof för mig, men då är nog 25 i högsta laget?
                        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                        Blogg+Galleri

                        Kommentar

                        • Jeanne
                          • April 2010
                          • 94

                          #13
                          Ursprungligen postat av J.Milton
                          Mixen av fisk är väl lite fel redan från början?
                          Slöjstjärtar vill väl ha kallare vatten om jag kommer ihåg rätt?
                          12-25 har jag iof för mig, men då är nog 25 i högsta laget?
                          Det är 25 grader i karet och alla verkar trivas väldigt bra Och varför är det fel mix?
                          Pälsdjurallergiker

                          Kommentar

                          • Jeanne
                            • April 2010
                            • 94

                            #14
                            Ursprungligen postat av Charlottis
                            Som någon skrev så kommer du inte kunna ha Slöjstjärtarna i 100liter så länge till om de ännu är unga o små. Dem kommer du få flytta till ett större.

                            Ett stim Pansarmalar + 3 Ancistrus i 100liter är mycket på bottnen. För mycket tycker jag. Och Ancistrus kan du inte flytta till 60liter, det är för litet. I så fall får du flytta Pansarmalarna till 60liter.

                            Du ska inte skaffa fler fiskar förutom eventuellt Pansarmalar. Det är fullt som det är.
                            Men det kommer jag inte göra, 100 l kar räcker, vill inte ha större. Jag känner några som har 2 slöj i in 30 l skål och en som har 2 slöj i en 5 l kar och då tycker jag inte att det är för litet för mina slöjis. Konstigt att alla verkligen säger så olika saker hela tiden man läser också olika saker. (vad ska man då tro på egentligen)
                            hmm

                            Men jag kan väl inte flytta pansermalarna, dom behövs väl i mitt kar!?

                            Pälsdjurallergiker

                            Kommentar

                            • J.Milton
                              • January 2010
                              • 674

                              #15
                              Det jag menade var att slöjjisarna vill ha kallt vatten och om jag kommer ihåg rätt vill alla dom andra ha varmare.
                              Nu är jag ingen expert, och har inte sett ditt kar/fiskar,
                              utan detta är mer generellt men det är en sak att få en fisk att "verka" trivas och äta som den ska, och det är en sak att hålla en fisk som verkligen trivs .
                              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                              Blogg+Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...