Kampfisk i liten burk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalayMirre
    • April 2010
    • 3

    Kampfisk i liten burk!

    Hej!
    Är ny här på Zoopet och ny (ofrivillig) fiskägare till 2 Kampfiskar.
    Bor utomlands och på min sons skola gjorde man en dagsutflykt till en
    akvarieaffär vilket resulterade i att alla barnet fick med sig en varsin kampfisk i en liten burk! (10 x 10 cm)
    Efter hemkoms med de tu, var jag naturligtvis tvungen att åka iväg till en akvarieaffär för att inhanla det jag tror är nödvändigt om dom ska överleva..
    !. Lite större akvarium, var tvungen att köpa två då jag förstått att dom ej kan bo tillsammans...akvarierna är förmodligen för små har jag förstått efter att ha sufat runt lite. Dom är möjligtvis på 2,5 l.
    2. Sten till botten, köpte mellanstora stenar.
    3. Varsin grön växt.
    4. Pumpar
    Blev oxå övertalad att inhandla tillsatser att hälla i akvariet;
    * Anti-Ich
    * Anti-chlorine special
    * Garam Tonic (Ser ut som blått salt!?)

    Hjälp mig, vad bör jag tänka på, är det någonting jag missat, kommer dom att överleva i sin nuvarande bostad?
    Tacksam för hjälp, MalayMirre
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    rent djurplågeri!

    hur stort akvarium köpte du?

    den där akvarieaffären ska man inte gå till.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Skönt att du tar ditt ansvar tycker jag. Rent befängt att man ger bort levande djur till barn och jag antar att inte alla föräldrar tar ansvar så som du gör
      Om dina nya kar är på 2.5l så är det väldigt litet och i ett så litet kar är näst intill omöjligt att få till ett bra vattenvärde.
      Men som tillfälligt akvarium funkar det ett tag men ett helt liv tycker inte jag att en kampfisk ska behöva gå så litet.
      Vet inte var du bor och hur vattnet är där men här är det bara att ta vatten direkt ur kranen vilket gör det enkelt att göra delvattenbyte. I det lilla karet hade jag gjort delvattenbyte (10-20%) 1-2ggr/dag lite beroende på vilket filter man har osv.
      Mata väldigt sparsamt för ju mer du matar desto sämre blir vattnet eftersom de bajsar mer.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Håller med Nina. Känns väldigt oansvarigt av såväl butiksägare som lärare, men saker och ting fungerar som bekant rätt annorlunda utomlands ibland.. och jag tycker ändå det var föredömligt av dig att försöka rätta till alltsammans.
        Har svårt att se något sådant hända i sverige.

        Hur som helst är 2,5 liter på tok för litet för ett drägligt fiskliv. Du skulle inte kunna ta med en av firrarna (och de små burkarna)tillbaka till affären helt enkelt, och sedan köpa en tank på sisådär 40-45 liter eller större till den som blir kvar? Då kan ni skaffa någon fler fisk dessutom, om intresset finns, och bygga för en framtida stimulerande hobby.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • MalayMirre
          • April 2010
          • 3

          #5
          Tack alla för svar!

          Ja, saker och ting ter sig lite annorlunda här med djurhållning! Vi bor i Malaysia sedan drygt tre år och min son (4 år) går på en skola som oxå håller sig med ett "Petting Zoo", och ni anar inte vad jag har "krigat" för dessa djur (tupp, och höna, kaniner, sköldpadda och lovebirds som oxå dom bor alldeles för trångt och med svalt angagemang från ledningen....trist!!!

          Vet inte vad det är för kvalite på kranvattnet här....hur kan man kolla sånt? Och hur ska det vara för en kampfisk?
          Har jag förstått rätt att dessa fiskar ej behöver pump och syretillförsel?

          Antar att jag ger mig ut imorgon och tittar på stort akvarium, men två.....ja, vi får se...
          Bör dom ha sällskap? Och i så fall av vad?
          Hur mycket mat ska jag ge dom per dag? Behöver dom matas flera gånger?

          Men fina är dom att titta på, den ena röd/blå och den andra blå/silver!

          Tack igen! MalayMirre

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av MalayMirre
            Tack alla för svar!

            Ja, saker och ting ter sig lite annorlunda här med djurhållning! Vi bor i Malaysia sedan drygt tre år och min son (4 år) går på en skola som oxå håller sig med ett "Petting Zoo", och ni anar inte vad jag har "krigat" för dessa djur (tupp, och höna, kaniner, sköldpadda och lovebirds som oxå dom bor alldeles för trångt och med svalt angagemang från ledningen....trist!!!

            Vet inte vad det är för kvalite på kranvattnet här....hur kan man kolla sånt? Och hur ska det vara för en kampfisk?
            Har jag förstått rätt att dessa fiskar ej behöver pump och syretillförsel?

            Antar att jag ger mig ut imorgon och tittar på stort akvarium, men två.....ja, vi får se...
            Bör dom ha sällskap? Och i så fall av vad?
            Hur mycket mat ska jag ge dom per dag? Behöver dom matas flera gånger?

            Men fina är dom att titta på, den ena röd/blå och den andra blå/silver!

            Tack igen! MalayMirre
            Kranvattnet bör inte innehålla en massa kemikalier som kan vara giftig för fisk som stora mängder klor osv. Men här finns vattenberedningsmedel som tar bort giftiga ämnen i butikerna. Kolla runt lite eller i värsta fall beställ via internet. Kanske har du det redan, vet inte vad de produkter du har fyller för funktion.

            En kampfisk KAN leva utan cirkulation i vattnet eftersom de har en överlevnadsfunktion som gör att de kan hämta syre över ytan. Men detta är inget som ska utnyttjas ett helt liv kan jag tycka utan kampfiskar bör få samma förutsättningar som andra fiskar även om de KAN leva så i extrema situationer.

            Kampfiskar mår lika bra av att bo själv om inte bättre så du behöver inte tänka på sällskap om du inte vill. Tycker iaf inte du bör skaffa fler fiskar nu förrän du fått igång ett akvarium och din kampfisk har fått få in det.
            När du pluggat lite mer och känner dig redo kan du börja leta efter lämplig fisk och gärna kolla på internet innan du köper så att fu vet att de/den passar in i ditt kar.

            Lycka till med din fisk och stå på dig ang. djurens rätt
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • hult87
              • February 2010
              • 1287

              #7
              ett tips är att läsa igenom tråden, att starta nytt akvarium, här på forumet där hittar du massor av svar och tips, jättebra tyckte jag den var när jag startade mitt första akvarium jag tycker du behåller en av dina kampfiskhanar och lämnar tillbaka den andra, och som sällskap till den kan du skaffa kampfiskhonor, 3st eller nån annan fisk som inte är fenbitare, eller har långa fenor, kampfisk är fenbitare. sök på kampfisk i arbetsbeskrivningar så hittar du allt du behöver veta om kampfisk lycka till och hoppas det går bra

              Kommentar

              • MalayMirre
                • April 2010
                • 3

                #8
                Liten uppdatering den ena firren fick ett nytt hem i ett cirka 25 liters akvarium. Den andra bor fortfarande kvar i det lilla.....han har vaxter i sitt pa ungefar 40 %. Antar att det ar omojligt att svara pa om dom trivs men den i det lilla har gjort ett fint skumbo i sitt! Ar det en matare pa att han har det bra? Sedan undrar jag hur mycket dom ska matas? Har inte fatt nagot konkret svar pa det. Jag har matat dom 2 ggr per dag, tre "kulor" av ett foder som ska vara anpassat varvat med cirka fyra frystorkade larver....ar det tillrackligt eller for mycket? Tack pa forhand, MalayMirre

                Kommentar

                • hult87
                  • February 2010
                  • 1287

                  #9
                  tror du kan dra ner på matningen till en gång per dag och 1-2kulor, matar man för mycket kan man drabbas av nitritspik, inte bra! och fisken svälter inte, är väldigt svårt att svälta en fisk.

                  lycka till

                  Kommentar

                  Arbetssätt...