Mata Guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DarkAngel_83
    • April 2010
    • 244

    Mata Guppys

    Sitter och funderar. Står olika överallt om hur mycket Guppy ska matas. I affären sa han 1 gång om dagen, på burken står det 1 till 3 gånger om dagen och på internet står de annat...Ni som har fiskar/guppys som mår bra, hur ofta matar ni dom?
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Ursprungligen postat av DarkAngel_83
    Sitter och funderar. Står olika överallt om hur mycket Guppy ska matas. I affären sa han 1 gång om dagen, på burken står det 1 till 3 gånger om dagen och på internet står de annat...Ni som har fiskar/guppys som mår bra, hur ofta matar ni dom?
    Det beror på! Om karet är nystartat så är det en mycket liten mängd varannan/var tredje dag som gäller. Sen matar jag en gång om dagen. Så vida jag inte har annat för mig, då får de en fastedag (vilket sägs vara bra för fiskarna).
    Klart att det står 1-3 gånger om dagen på burken - då får de ju sälja mera! Ungefär som rekommendationerna på hundmatssäckarna, de brukar man kunna halvera...

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • DarkAngel_83
      • April 2010
      • 244

      #3
      Oki, jag brukar ge mina 1 gång om dagen, o då är det tydligen rätt då =)

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag ger mina fiskar 2 ggr om dan. morron innan jobb o när jag kommer hem. men jag har ju iof inte guppy heller

        Kommentar

        • SenorBastardo
          • November 2006
          • 121

          #5
          Jag ger (när de inte är yngel), en gång om dagen och en till två fastedagar i veckan. De växer och frodas.

          Läste nyligen en artikel att fiskar bryter ned maten mer fullständigt när de är hungriga(om det nu stämmer), vilket alltså innebär bättre vatten.

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Alla våra fiskar får mat 2 ggr om dagen, även Guppyna, eftersom de alltid har yngel. (Men då gäller det ju att man matar "lagom" mycket varje gång. Har aldrig drabbats av nitrit.)
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • wowilolmoma
              • January 2010
              • 317

              #7
              Jag brukar mata morgon och kväll men inte så mycket...ibland hoppar jag över på morgonen för att det sägs vara bra.
              60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
              190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
              Å en kissemiss

              Kommentar

              • DarkAngel_83
                • April 2010
                • 244

                #8
                oki, som jag skrev i början, alla gör olika =)
                Jag matar 1 gång på morgonen, och tror det är bäst för då är dom hungriga o äter upp allt,,,blir nog annars att dom inte har så brottom o maten blir kvar..Så jag kör nog vidare på det =)

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  kommer funka helt okej

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Ursprungligen postat av DarkAngel_83
                    oki, som jag skrev i början, alla gör olika =)
                    Jag matar 1 gång på morgonen, och tror det är bäst för då är dom hungriga o äter upp allt,,,blir nog annars att dom inte har så brottom o maten blir kvar..Så jag kör nog vidare på det =)
                    Låter bra! Fiskarna i karet här hemma är nog lika morgontrötta som jag då de inte blir riktigt superhungriga förrän mot kvällen.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • DarkAngel_83
                      • April 2010
                      • 244

                      #11
                      haha =) Oki.. huvudsaken att dom små liven mår bra =)

                      Kommentar

                      • Dragula
                        • April 2010
                        • 58

                        #12
                        Matar mina guppies 2 gånger om dagen, förutom vissa dagar då de får artemia, då får de bara en gång den dagen.
                        Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...