Starta 350 liters..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    Starta 350 liters..

    Hej!
    Är ny här på forumet men har smugit omkring o läst i smyg här ett antal månader. Tycker många här verkar vara väldigt duktiga och hjälpsamma!Startade i slutet av förra året upp ett 86 liters, som har funkat helt problemfritt.
    Nu har jag köpt ett 350 liters med aluram på aluställning. Jag har lite frågor gällande det hela..
    Jag tycker det känns lite otäckt att bara ha karet direkt på ställningen, ska man ha någon skiva på ställningen, och sen frigolit/ gummimatta?

    En del rekomenderar ju att man har tex frigolit/liggunderlag under gruset, eller de större stenarna. Jag tänkte först ha liggunderlag under hela gruset i botten, men läste någonstans att det var någon som inte tyckte det var en bra ide`då det kunde bildas syrefria "fickor" och där kunde utvecklas allehanda konstigheter. Och det låter ju som om det skulle kunna inträffa..

    Hur har ni andra?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag har en en skiva under mitt helglasade kar. uppenbarligen ska det inte behövas på ett alu-ram kar men för att lugna nerverna s¨å skulle jag haft nånting. typ en träskiva o sen ett liggunderlag eller så.

    Ska du ha fiskar som gräver mycket tex malawi kan det vara god idé att ha ett liggunderlag under sanden som stenarna kan vila på o därmed också rasa ner utan att spräcka glaset.
    se hur jag gjorde


    syrefria fickor tror jag inte bildas. inte mer än vad det gör utan underlag.

    Kommentar

    • Reggae_Ripan
      • March 2009
      • 250

      #3
      Jag kör med Mdf skiva på ställningen sen mellan skivan och akvariet har jag 1cm frigolit, och jag har aluram akvarie.

      Mvh Zebbe
      500 Liter påväg upp igen !

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        Tack för svar! Har ni båda akvariena på en aluram? Känns ändå på ngt vis säkrast att ha något under, som sagt, för att lugna nerverna. För att ytterligare känna sig lite säker så tror jag att jag ska ha något under gruset, inte för att jag ska ha grävande fiskarna inte som det ser ut idag.. Men under tidens gång kanske man ändrar sig..

        Kommentar

        • Föllförfisk
          • April 2010
          • 620

          #5
          Bygger på med lite fler frågor. Akvariet inköptes begagnat, är ca 3 år gammalt. På aluramen finns intorkade rester av foder, kalk mm. Har gnuggat i gnuggat utan större reslutat. Vad kan man göra för att få bort det?! Stålull var en tanke som dök upp, men vågar inte prova... Vill ju gärna ha det så rent som möjligt, även om det är på ställen som inte synt, inte påverkas, så känns det bättre o fräscha upp det innan man börjar "på rikigt".
          Tänkte pyttsa i liggunderlaget o expreminetera lite med rötter sten osv. Lättare att göra då det är torrt! Måsta tvätta en massa grus oxå, men det gör jag först då det är redo att pytsas i akvariet.
          Var något mer jag funderade på, men kan inte minnas var det var...

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            det var nån annan här på forumet som höll på att rengöra sin alu-ställning o kar. jävligt jobbigt var det visst. kommer inte ihåg vem det var men tråden finns under Projekt.

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              det var nån annan här på forumet som höll på att rengöra sin alu-ställning o kar. jävligt jobbigt var det visst. kommer inte ihåg vem det var men tråden finns under Projekt.

              Reggae Ripan om jag inte minns helt fel, och ja det sägs vara ett helvetesjobb.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #8
                Hmm, kanske lägger ner det då, för såå illa är det inte på något vis.. Håller nu på o mixtra runt med inredningen, har en stor red moor rot som jag inte alls vet vilket håll den ska vara på.. Skitsvårt! I-landsproblem på hög nivå..

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Jag tycker att redmore är toksnyggt att hänga ovanifrån i karet så det är som rötter från nått träd.

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #10
                    hannesc- Tack för det inlägget, tror jag fick en bra lösning, måsta bara hitta något bättre än fiskelina att hålla den uppe med. Blir nog att köpa in någon sugpropp!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      jag drog i en rostfri skirv i mina o satte upp med sugpropp mot glaskanten som mina täckglas låg på. blev huuur bra som helst!

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #12
                        Ska försöka med någont sådant! Är förhoppningsvis ledig i början p´veckan o kan åka in o handla lite. Ska köpa nytt filtermaterial oxå.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...