320L med ovanliga invånare :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kr3wie
    • May 2008
    • 71

    320L med ovanliga invånare :D

    Har grävt fram mina föräldrars gamla 320L akvarium. Tänkte leta upp lite olika fiskar att fylla det med, men behöver tips! :P Lite fiskar som jag har tänkt på är

    * kampfiskshane
    * guppys
    * black ghost
    * någon sorts mal
    * någon ål?
    * Något havskattslikande?!
    * slamkrypare
    * någon ödla?! som lever kostant under vatten?
    * Axolotl


    Tänkte mig något ovanligt, kanske någon/några riktigt stora fiskar? Som ni förmodligen märker har jag inte så mycket koll just nu, så kom med en massa tips!
    Senast redigerad av kr3wie; 03 April 2010, 21:47.
    FORTFARANDE ETT YNGEL
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej!
    Kul att du grävt fram dina föräldrars gammla kar!

    Frågor:
    Har du tänkt ha alla fiskar i samma kar?
    -alla de fiskarna du nämnde bor på olika ställen, dvs de kräver olika temp i karet.
    t.ex. Slamkrypare kräver bärckt vatten och äter mindre fiskar. De går ihop med t.ex. eremiter, som oxå vill ha bräckt.

    Axolot vill ha mkt kallt vatten och det är ett problem att ha tempen nere under sommrarna, det finns kylagrigat men då stiger priset otroooligt mkt. De äter oxå mindre fiskar.

    Black ghost är fina och de kan ge sig på mindre fiskar (m mindre fiskar syftar jag på Guppys) De blir dessutom väldigt stora. Det finns olika exemplarer på de, vissa är jätte snälla medans andra är jätte elaka.

    Havkattliknande, ja de behöver något STÖRRE än ditt 350l. De växer fort fort fort.

    Någon sort mal, ja det finns många L-malar som skulle passa bara och gå in på artregistret och leta

    Ödlor är inte konstant vattenlevande, de måste ha en landsdel och första ödlan som jag tänker på är "Salamander". de ger sig på mindre fiskar.

    Hur länge har karet stått tomt?
    -bäst att silikona om karet helt innan du fyllder den med vatten.

    Vad har du tänkt dig för tema?
    - Sydamerikansk, Afrikanskt, Asiatisk, eller kanske sällskapskar?
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • kr3wie
      • May 2008
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av Nubi
      Hej!
      Kul att du grävt fram dina föräldrars gammla kar!

      Frågor:
      Har du tänkt ha alla fiskar i samma kar?
      -alla de fiskarna du nämnde bor på olika ställen, dvs de kräver olika temp i karet.
      t.ex. Slamkrypare kräver bärckt vatten och äter mindre fiskar. De går ihop med t.ex. eremiter, som oxå vill ha bräckt.

      Axolot vill ha mkt kallt vatten och det är ett problem att ha tempen nere under sommrarna, det finns kylagrigat men då stiger priset otroooligt mkt. De äter oxå mindre fiskar.

      Black ghost är fina och de kan ge sig på mindre fiskar (m mindre fiskar syftar jag på Guppys) De blir dessutom väldigt stora. Det finns olika exemplarer på de, vissa är jätte snälla medans andra är jätte elaka.

      Havkattliknande, ja de behöver något STÖRRE än ditt 350l. De växer fort fort fort.

      Någon sort mal, ja det finns många L-malar som skulle passa bara och gå in på artregistret och leta

      Ödlor är inte konstant vattenlevande, de måste ha en landsdel och första ödlan som jag tänker på är "Salamander". de ger sig på mindre fiskar.

      Hur länge har karet stått tomt?
      -bäst att silikona om karet helt innan du fyllder den med vatten.

      Vad har du tänkt dig för tema?
      - Sydamerikansk, Afrikanskt, Asiatisk, eller kanske sällskapskar?
      Tack för snabbt svar!

      Ja, jag tänkte ha "alla" fiskar i samma kar, tanken var dock inte att köpa alla tidigarenämnda, utan bara att visa vad för typer av arter jag uppskattar

      Karet har inte stått tomt många år, hade tidigare ett gäng påfågelciklider i det, som vi dock gav bort

      Just nu har jag ingen direkt tanke! Har fyllt akvariet med vatten, har sand på bottnen, en blå bakgrund, pump en "värmepinne?" och några gamla rötter tänkte låta akvariet stå och gfå tills jag fått cirkulation, en vettig temp osv på det.

      Var i veckan inne på en av de lokala butikerna, och såg där för första ggn en black ghost, ca 20cm, tyckte den var ganska fräck, men priset (500kr) gjorde mig konfunderad. Var igår på a6 center i jönköping, såg i deras djurbutik att de hade sålt BG's för 175kr, men de hade inga framme i akvarie. Vad brukar priset på dessa ligga på?

      Det vore altså omöjligt att kombinera en eller 2 axolotl'er med andra fiskar då?
      FORTFARANDE ETT YNGEL

      Kommentar

      • illerfisken
        • January 2009
        • 313

        #4
        Just nu har jag ingen direkt tanke! Har fyllt akvariet med vatten, har sand på bottnen, en blå bakgrund, pump en "värmepinne?"

        Doppvärmare?
        http://mfksweden.forum24.se/

        Kommentar

        • kr3wie
          • May 2008
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av illerfisken
          Just nu har jag ingen direkt tanke! Har fyllt akvariet med vatten, har sand på bottnen, en blå bakgrund, pump en "värmepinne?"

          Doppvärmare?
          så heter det nog (A)
          FORTFARANDE ETT YNGEL

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            värmepinne = doppvärmare.

            Axelotter ska ha väldigt kall temperatur medan BG ska ha högt temperatur, ingen bra fiskval att kombinera med om du frågar mig.
            BG varierar i otroligt många priser. Man blir aldrig klok på priserna, men ser du BG för 167 kr då ska du slå till

            Leta lite på zoopets olika forum efter biotop så hittar du lite inspiration i vad du kanske vill ha i karet
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #7
              Jag var inne o läste om dessa axolotl eller vad de nu heter. Läste att men eg aldrig ska ha dem med någon fisk, då fiskarna gärna ger sig på och biter dem i gälarna, och det är ju inte så kul för dem.. Hoppas du hittar någon bra kombination!!

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Det låter som om du behöver läsa på mycket innan du bestämmer dig, så du slipper ångra dig sedan.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                Arbetssätt...