Två frågor om flyttväxter och fiskmängd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BCM
    • March 2009
    • 35

    Två frågor om flyttväxter och fiskmängd...

    Har haft vårt akvarium igång i lite över ett år snar och det är två saker jag skulle få svar på.

    Det första jag undrar är över en flytväxt som jag tror heter andmat. (den ser ut som det på bilder på google i alla fall)
    Eftersom vi har guramis i karet så har vi en själva skaffat en flyttväxt när vi startade upp allt som jag tror heter Limnobium som vi är jätte nöjda med.
    Dock efter 4-5 månader så dök den så kallade andmaten upp, vet inte från vart och den växer som det sprakar. På en vecka så har hela ytan på akvariet blivit överväxt och vi får hålla på som galningar för att ta bort den.

    Så jag undrar om någon vet något enkelt sätt att få bort den för gott på?

    Den är som klister och fastnar över all plus att vi redan har flera flyttväxter och andra vatten växter som når/ligger på ytan så att plocka bort den är nästan omöjligt eftersom det inte går att vara säker på att vi fått varenda växt.

    Det andra som jag undrar över är om vi kan få plats med fler fiskar?
    Karet är (LxBXH) 80x30x40 och rymmer 102 liter och i det har vi 12 kilfläcks rasboror, 2 mosaik guramis plus en ansistro mal.

    Enligt de nybörjarböcker vi använt så är karet så gott som fullt men när vi frågat i vår akvariebutik så fick vi svaret att vi skulle nog kunna ha några fiskar till i karet speciellt "med tanke på att vi hade ett par labyrintfiskar" (det vad var snubben i butiken som sa det).
    Vi skulle egentligen bara vilja ett par (2st) lite större fiskar (typ mellan 5-10 cm) av en annan sort för att få lite mera variation.
    Så får vi plats med fler och i så fall är det någon vet någon bra sort som skulle passa med dom vi har.
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Andmat är ett helvete!!!!!!
    Slöjstjärtar käkar skiten men vem vill ha en sån i karet!?

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • BCM
      • March 2009
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av NIC
      Andmat är ett helvete!!!!!!
      Slöjstjärtar käkar skiten men vem vill ha en sån i karet!?
      Hmm... Någon som kan låna mig en guldfisk för en månad. Jag garanterar att den kommer vara fet när ni får tillbaka den.

      Kommentar

      • Lellel2
        • September 2009
        • 199

        #4
        Det var guramin som han syftade på var labyrintfisk, dom har en specialare som gör att dom är bra på att ta upp syre (utan att ge en vettig förklaring). Angående fiskmängd så känner jag spontant att karet är ganska underbefolkat. Tror gott ni skulle kunna ha någon mer bottenlevande fisk, kanske någon mindre ciklid av det fredliga slaget typ fjärilsciklid? Dom är fortfarande ganska små men man får en massa intressanta beteenden med dom i o m yngelvård etc.

        har nog inte hört talas om något bra slut på andmat tyvärr fast den gör underverk mot alger?
        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
        Work smart, not hard

        Kommentar

        • Mella
          • September 2007
          • 154

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Andmat är ett helvete!!!!!!
          Slöjstjärtar käkar skiten men vem vill ha en sån i karet!?
          + kopparbar (guldbarber) ca:5cm vuxna
          Sagt är sagt,.....

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Ursprungligen postat av Mella
            + kopparbar (guldbarber) ca:5cm vuxna
            Kopparbarb, guldbarb eller båda två?
            Ta mig tusan om inte mina gamla silverhajar också käkade skiten..

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              ´Jag har haft "Andmat och blivit av med den Det går men kräver en del om man har mycket. Jag håvade och håvade och rengjorde i kanter, runt doppvärmare, pump osv.
              Jag håvade varje dag ett tag men nu är d borta Det var inte så svårt.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Var köper man flyttväxter och vad är dom bra för?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Var köper man flyttväxter och vad är dom bra för?
                  finns på ikea och det är till stor hjälp för ungkarlar
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • BCM
                    • March 2009
                    • 35

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lellel2
                    Det var guramin som han syftade på var labyrintfisk, dom har en specialare som gör att dom är bra på att ta upp syre (utan att ge en vettig förklaring). Angående fiskmängd så känner jag spontant att karet är ganska underbefolkat. Tror gott ni skulle kunna ha någon mer bottenlevande fisk, kanske någon mindre ciklid av det fredliga slaget typ fjärilsciklid? Dom är fortfarande ganska små men man får en massa intressanta beteenden med dom i o m yngelvård etc.

                    har nog inte hört talas om något bra slut på andmat tyvärr fast den gör underverk mot alger?
                    Jag tycker också att vi har lite fisk jämfört med hur mycket fisk man ser ner tjoffat i alla andra akvarier men samtidigt om man använder alla dom formler om vattenmängd per fisk och liknade för att räkna ut hur många fiskar som ryms så säger dom att vårt kar är fullt.
                    Det är det jag inte blir klok på, antigen så är vårt kar underbefolkat oavsett vad alla uträkningar säger eller så är vi dom enda som inte har ett överbefolkat akvarium.

                    Förutom några tussar trådalger så har jag inga alg problem så jag skulle hellre bli av med andmaten.

                    Ursprungligen postat av Lineli
                    ´Jag har haft "Andmat och blivit av med den Det går men kräver en del om man har mycket. Jag håvade och håvade och rengjorde i kanter, runt doppvärmare, pump osv.
                    Jag håvade varje dag ett tag men nu är d borta Det var inte så svårt.
                    Hur Mycket andra växter hade du? Varför jag inte tror att vi kommer lyckas med att plocka är för att vi har en stor mängd andra växter som ligger och flyter runt ytan som andmaten fastnar på.

                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Var köper man flyttväxter och vad är dom bra för?
                    FlyTväxter köper man i vilken djuraffär som helst och jag har dom för att de är snygga och för att guramis vill ha dom.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...