Starta 240 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpe71
    • March 2010
    • 15

    Starta 240 liter SA

    Hej!
    Efter att ha kört igång ett 60 liter åt min son med ett kakaduciklidpar, några svärdbärare, ett litet stim kardinaltetror, två leopardpansarmalar och en liten ancistrus har jag nu själv blivit sugen på något lite större. Innan jag kör igång ville jag först kolla med någon eller några som är lite mer erfarna så att man undviker de värsta felen och misstagen.
    Jag hade tänkt mig ett Juwel Rio 240 liter med följande fiskar:
    4 - 6 Skalarer
    2 - 3 par Dvärgciklider (kommer att använda mig av kakaduparet...vad skulle jag mer kunna ha?)
    15 - 20 kardinaltetror
    ev. några pansarmalar
    någon ancistrusmal

    Jag hade sedan tänkt mig någon sorts grov sand (här tar jag gärna emot tips!) och sedan bygga upp inredningen från mitten med någon stor rot som utgångspunkt. Mitt största problem är att jag kommer att ha karet synligt från båda långsidorna så det går inte att ha en "baksida". Därav tanken att utgå med någon stor rot från mitten. Även om jag nog inte kommer att ha jättemycket växter hade jag nog tänkt ha en del ändå. Här tar jag också gärna emot förslag.

    Nå...hur låter det här då? Helt uppåt väggarna eller helt ok?

    Tacksam för råd och synpunkter!
    Senast redigerad av mpe71; 31 March 2010, 11:14.
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    Ursprungligen postat av mpe71
    Hej!
    Efter att ha kört igång ett 60 liter med ett kakaduciklidpar, några svärdbärare, ett litet stim kardinaltetror, två leopardpansarmalar och en liten ancistrus har jag nu själv blivit sugen på något lite större. Innan jag kör igång ville jag först kolla med någon eller några som är lite mer erfarna så att man undviker de värsta felen och misstagen.
    Jag hade tänkt mig ett Juwel Rio 240 liter med följande fiskar:
    4 - 6 Skalarer
    2 - 3 par Dvärgciklider (kommer att använda mig av kakaduparet...vad skulle jag mer kunna ha?)
    15 - 20 kardinaltetror
    ev. några pansarmalar
    någon ancistrusmal

    Jag hade sedan tänkt mig någon sorts grov sand (här tar jag gärna emot tips!) och sedan bygga upp inredningen från mitten med någon stor rot som utgångspunkt. Mitt största problem är att jag kommer att ha karet synligt från båda långsidorna så det går inte att ha en "baksida". Därav tanken att utgå med någon stor rot från mitten. Även om jag nog inte kommer att ha jättemycket växter hade jag nog tänkt ha en del ändå. Här tar jag också gärna emot förslag.

    Nå...hur låter det här då? Helt uppåt väggarna eller helt ok?

    Tacksam för råd och synpunkter!
    Först och främst låter det hela väldigt spännande

    Sen skulle jag råda dig att försöka hålla dig till två sorters Apiso. occh då sorter som inte är särskilt lika. Honorna kräver ett revir på ungefär 30x30cm och många apistos är haremlekare, dvs att det funkar bättre med 1 hane + 2 honor av varje sort. Kör du då 2 sorter så snackar vi 4x 30x30cm Det är också vikttigt att synfältet bryts mellan de olika reviren för att undvika mesta möjliga stress för honorna.

    apor som kan funka med kakaduor kan jag tänka mig är hongsloi, viejita och kanske även borelli, dokc inte säker på sistnämnda.


    Jag skulle också skippa ancistrus och istället satsa på till exempel otocinclus då ancistrus är en väldigt duktig romtjuv.

    Utöver det tycker jag det låter bra.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • mpe71
      • March 2010
      • 15

      #3
      Ursprungligen postat av Marnat
      Först och främst låter det hela väldigt spännande

      Sen skulle jag råda dig att försöka hålla dig till två sorters Apiso. occh då sorter som inte är särskilt lika. Honorna kräver ett revir på ungefär 30x30cm och många apistos är haremlekare, dvs att det funkar bättre med 1 hane + 2 honor av varje sort. Kör du då 2 sorter så snackar vi 4x 30x30cm Det är också vikttigt att synfältet bryts mellan de olika reviren för att undvika mesta möjliga stress för honorna.

      apor som kan funka med kakaduor kan jag tänka mig är hongsloi, viejita och kanske även borelli, dokc inte säker på sistnämnda.


      Jag skulle också skippa ancistrus och istället satsa på till exempel otocinclus då ancistrus är en väldigt duktig romtjuv.

      Utöver det tycker jag det låter bra.
      Tack för dina synpunkter!
      Är alla apistogramma harembildande?

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        Ursprungligen postat av mpe71
        Tack för dina synpunkter!
        Är alla apistogramma harembildande?
        njae, men jag skulle vilja säga de flesta.
        De arter jag vet om som är mer utpräglade parbildare kommer från nijjseni genusen eller vad det nu heter dvs.
        Apistogramma Baenschi
        Apistogramma Nijsseni
        Apistogramma Panduro
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • mpe71
          • March 2010
          • 15

          #5
          Ursprungligen postat av Marnat
          njae, men jag skulle vilja säga de flesta.
          De arter jag vet om som är mer utpräglade parbildare kommer från nijjseni genusen eller vad det nu heter dvs.
          Apistogramma Baenschi
          Apistogramma Nijsseni
          Apistogramma Panduro
          Ok!
          Jag passade förresten på att kika lite på din projekttråd med ditt 234 liters. Jättetrevligt och snyggt!!! Något i den stilen jag hade tänkt mig, fast i mitt fall kommer nog inredningen bli lite mer centrerad.

          Kommentar

          • mpe71
            • March 2010
            • 15

            #6
            Någon som har något tips på bra och lättskötta växter som skulle kunna passa i detta SA-kar?

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Echinodorous bleheri, vattenspikblad, lite vallisneria, cryptocoryne(ej SA)
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • mpe71
                • March 2010
                • 15

                #8
                Ursprungligen postat av Marnat
                Echinodorous bleheri, vattenspikblad, lite vallisneria, cryptocoryne(ej SA)
                Tack! Då blir till att kolla på dem nästa gång i akvarieaffären.

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  gör så

                  Ett tips för att få ditt kar snyggt med rötter och så är att istället för en bauta rot köpa lite mindre bitar och fler, för att sen bygga upp det precis som du vill ha det, blir det någon ful glugg nånstans så trycker du bara dit en javaormbunke eller anubias
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • mpe71
                    • March 2010
                    • 15

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marnat
                    gör så

                    Ett tips för att få ditt kar snyggt med rötter och så är att istället för en bauta rot köpa lite mindre bitar och fler, för att sen bygga upp det precis som du vill ha det, blir det någon ful glugg nånstans så trycker du bara dit en javaormbunke eller anubias
                    Jag har tänkt en del på det där med rötter. Mycket hänger väl på vad som är tillgängligt i affärerna. Om jag hittar en jättesnygg stor rot blir det nog svårt att låta bli den, men annars låter ditt tips vettigt. Javaormbunke och anubias hör väl egentligen inte hemma i Sydamerika om jag har förstått det hela rätt? Det där är i och för sig också en fråga att ta ställning till...ska man köra Sydamerika fullt ut, eller "svälja stoltheten" och köra med de växter man tycker är snyggt och passar bäst in, rent visuellt?

                    Finns det förresten någon bra växt från Sydamerika som är enkel att få att växa fast i rötter?

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #11
                      Ursprungligen postat av mpe71
                      Jag har tänkt en del på det där med rötter. Mycket hänger väl på vad som är tillgängligt i affärerna. Om jag hittar en jättesnygg stor rot blir det nog svårt att låta bli den, men annars låter ditt tips vettigt. Javaormbunke och anubias hör väl egentligen inte hemma i Sydamerika om jag har förstått det hela rätt? Det där är i och för sig också en fråga att ta ställning till...ska man köra Sydamerika fullt ut, eller "svälja stoltheten" och köra med de växter man tycker är snyggt och passar bäst in, rent visuellt?

                      Finns det förresten någon bra växt från Sydamerika som är enkel att få att växa fast i rötter?

                      Det beslutet fick jag också ta och insåg ganska snabbt att det var svårt att få ett snyggt kar med bara SA växter utan att köra MH och 1W/L :P

                      vad jag vet så finns det ingen snygg, lätt växt från SA som föredrar att växa på rötter tyvärr.
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • mpe71
                        • March 2010
                        • 15

                        #12
                        Ursprungligen postat av Marnat
                        Det beslutet fick jag också ta och insåg ganska snabbt att det var svårt att få ett snyggt kar med bara SA växter utan att köra MH och 1W/L :P

                        vad jag vet så finns det ingen snygg, lätt växt från SA som föredrar att växa på rötter tyvärr.
                        Då lutar det nog åt att "fuska" lite. Vad menas med MH och 1W/L (1 watt per liter, eller?)...är ännu inte helt hemma på alla förkortningar som används här då och då.

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av mpe71
                          Då lutar det nog åt att "fuska" lite. Vad menas med MH och 1W/L (1 watt per liter, eller?)...är ännu inte helt hemma på alla förkortningar som används här då och då.

                          MH = metallhalogen
                          1W/l är helt korrekt 1 watt per liter
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            #14
                            Jág tycker en sydamerikansk biotop kan ha ganska sparsamt med växter och istället fokus på mycket rötter och inte för stark belysning och gärna flytväxter för att just dämpa ljuset!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • mpe71
                              • March 2010
                              • 15

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Jág tycker en sydamerikansk biotop kan ha ganska sparsamt med växter och istället fokus på mycket rötter och inte för stark belysning och gärna flytväxter för att just dämpa ljuset!
                              Du har ju helt klart en poäng i det du säger...och det handlar väl i och för sig inte för min del heller att ha jättemycket växter, utan mer om att de man har passar in bra och att det då ser snyggt ut. Har du förresten några bra tips på flytväxter som kommer från SA?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...