Nystart Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoffeHalmstad
    • March 2010
    • 12

    Nystart Tanganyika

    Hej, Jag är ganska ny på sidan och vill egentligen bara ha lite råd om bra fiskcombos till mitt 100liters akvarium. Har tänkt att ha fisk från Tanganyika, tack på förhand //Kristoffer
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    #2
    Ett gäng prinsessor av bumundi kanske?
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com

    Kommentar

    • Johan0201
      • June 2007
      • 708

      #3
      Snäcklekare? Det är riktigt charmiga fiskar =)
      1* 540 liter med SA/CA ciklider
      9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

      www.tvspel.ifokus.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Gå in på Artbeskrivningsdelen http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
        Klicka in på Sökguiden
        och markera "Lämplig akvarielängd" samt "Fiskgrupp" (Ciklider-Tanganyika- substratruvare så får du upp en lista på fiskar.

        Du kan max. ha 2 arter i ett så pass litet akvarium
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • KoffeHalmstad
          • March 2010
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Gå in på Artbeskrivningsdelen http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
          Klicka in på Sökguiden
          och markera "Lämplig akvarielängd" samt "Fiskgrupp" (Ciklider-Tanganyika- substratruvare så får du upp en lista på fiskar.

          Du kan max. ha 2 arter i ett så pass litet akvarium
          Jo jag har kollat runt lite där, men undrar vad som kan bli en fin mix av färger och kanske inte heller fullt slagsmål ^^. Tänkte att jag frågar här I och med att det finns ett så otroligt stort förråd med kunskap och erfarenhet på forumet.

          Tycker verkligen att Jullar är riktigt fina, och Prinsessor är ju väldigt graciösa fiskar. men jag vet inte om jag kanske vill ha nått med lite mer färg eller nått. Det är en sådan beslutsångest så det är inte sant. Någon som har lite erfarenhet av tanganyika i ett lite mindre akvarium? mvh Kristoffer
          Senast redigerad av KoffeHalmstad; 30 March 2010, 23:13.

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ursprungligen postat av KoffeHalmstad
            Jo jag har kollat runt lite där, men undrar vad som kan bli en fin mix av färger och kanske inte heller fullt slagsmål ^^. Tänkte att jag frågar här I och med att det finns ett så otroligt stort förråd med kunskap och erfarenhet på forumet.

            Tycker verkligen att Jullar är riktigt fina, och Prinsessor är ju väldigt graciösa fiskar. men jag vet inte om jag kanske vill ha nått med lite mer färg eller nått. Det är en sådan beslutsångest så det är inte sant. Någon som har lite erfarenhet av tanganyika i ett lite mindre akvarium? mvh Kristoffer

            Förresten tänkte bara på det, har du redan inrett karet/bestämt dig för Tanganyikaciklider? Vill du har färg är nog inte Tanganyika det bästa alternativet iaf inte till 100L...
            Aja hur som helst i 100L hade jag antingen satsat på nån prinsessa (prinsessan från burundi, finns många snarlika arter men skiljer sig inte särskilt mkt åt varken beteendemässigt eller utseendemässigt), eller nån fredlig kolonibildande snäcklekare tex. L. multifasciatus.
            Jullar går oxå men inte tillsammans med tex. prinsessor (eller andra arter) i ett såpass litet kar (prinsessor har en tendens att ta över hela kar om det inte rör sig om stora akvarier), dessutom blir jullar lite väl stora för 100L men visst går det att ha dem i ditt kar, de kan tillochmed leka i mindre kar så sett...
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • KoffeHalmstad
              • March 2010
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av Rooster
              Förresten tänkte bara på det, har du redan inrett karet/bestämt dig för Tanganyikaciklider? Vill du har färg är nog inte Tanganyika det bästa alternativet iaf inte till 100L...
              Aja hur som helst i 100L hade jag antingen satsat på nån prinsessa (prinsessan från burundi, finns många snarlika arter men skiljer sig inte särskilt mkt åt varken beteendemässigt eller utseendemässigt), eller nån fredlig kolonibildande snäcklekare tex. L. multifasciatus.
              Jullar går oxå men inte tillsammans med tex. prinsessor (eller andra arter) i ett såpass litet kar (prinsessor har en tendens att ta över hela kar om det inte rör sig om stora akvarier), dessutom blir jullar lite väl stora för 100L men visst går det att ha dem i ditt kar, de kan tillochmed leka i mindre kar så sett...
              Japp har inrett och startat upp bara själva fiskköpet kvar nu, Jo läste någonstans att det var någon julle som inte blev så stor. Men jag är ju novis på just det här ämnet . skulle kanske några Altolamprologus compressiceps passa? Känner mig riktigt dum egentligen när jag ställer alla dessa frågorna, men jag skulle nog känna mig mycket dummare om jag inte gjorde det och det blev rena dödsmaskinen i mitt kar. Tack för alla svar såhär långt

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #8
                Om du ska satsa på 2 arter skulle jag bygga ett rejält sten röse i bakre kanten på akvariet och ha sandbotten i resten.

                Tips på klipplevande T.ciklider:

                Alt 1. Någon av de mindre jullarna skulle du kunna testa. Julidochromis transcriptus eller J.ornatus. Visst finns det risk för att de mobbar ut varandra så bara en finns kvar men det kan lika gärna fungera helt smärtfritt. Mycket sten med gömslen är det som gäller.

                Alt 2. Altolamprologus compressiceps, "Sumbu" som är en dvärgvariant skulle kunna gå inte de större.

                Tips på art till sanddelen:

                Någon snäcklekare, du har ju kolonibyggarna. L.multifasciatus och L.simillis. Massor med snäckskal.

                Personligen gillar jag harems snäcklekarna bättre och min favorit är L. ocellatus som även finns i en variant som är riktigt gul - snygga. Men kolla du upp vilka du gillar själv och vilka du kan få tag på. Färre utspridda snäckskal.

                Personligen skulle jag nog bara ha en art i ett 100L akvarium men jag vet hur sugen man blir på att ha mer fisk i burken. Om du har artakvarium ökar du ju chanserna att få se hela resan så att säga. Utparning - parning - yngelvård - utkastning av tonåringar....
                Senast redigerad av Broddan; 31 March 2010, 09:57.
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • Johan0201
                  • June 2007
                  • 708

                  #9
                  Du får säga till när du bestämt dig, sen ser vi fram emot bilder =)
                  1* 540 liter med SA/CA ciklider
                  9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                  www.tvspel.ifokus.se

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #10
                    Ursprungligen postat av Broddan
                    Om du ska satsa på 2 arter skulle jag bygga ett rejält sten röse i bakre kanten på akvariet och ha sandbotten i resten.

                    Tips på klipplevande T.ciklider:

                    Alt 1. Någon av de mindre jullarna skulle du kunna testa. Julidochromis transcriptus eller J.ornatus. Visst finns det risk för att de mobbar ut varandra så bara en finns kvar men det kan lika gärna fungera helt smärtfritt. Mycket sten med gömslen är det som gäller.

                    Alt 2. Altolamprologus compressiceps, "Sumbu" som är en dvärgvariant skulle kunna gå inte de större.

                    Tips på art till sanddelen:

                    Någon snäcklekare, du har ju kolonibyggarna. L.multifasciatus och L.simillis. Massor med snäckskal.

                    Personligen gillar jag harems snäcklekarna bättre och min favorit är L. ocellatus som även finns i en variant som är riktigt gul - snygga. Men kolla du upp vilka du gillar själv och vilka du kan få tag på. Färre utspridda snäckskal.

                    Personligen skulle jag nog bara ha en art i ett 100L akvarium men jag vet hur sugen man blir på att ha mer fisk i burken. Om du har artakvarium ökar du ju chanserna att få se hela resan så att säga. Utparning - parning - yngelvård - utkastning av tonåringar....
                    Egentligen så tillhör Altolamprologus calvus och compressiceps snäcklekar-gruppen också.
                    De leker både i snäckor och bland klippor.

                    Jag skulle ha prinsessan av burundi (neolamprologus brichardi), fast jag gillar mera prinsessan av zambia eller daffodil som den också heter (neolamprologus pulcher). Sedan skulle jag också ha en grupp snäcklekare som t ex Lamprologus multifasciatus.

                    Kommentar

                    • KoffeHalmstad
                      • March 2010
                      • 12

                      #11
                      Var på Åleds idag och köpte diverse extra kalksten och snäckor samt att jag fick köpt 3 fiskar till att starta upp den biologiska nedbrytningen med, det blev 2 multisar och en Ancistrus sp. 'albino', vet att dom lever i sydamerika men pht ska funka med honom och jag kände att han behövdes . Multisarna kommer att få mer vänner lite senare och angående klippalternativen (som lät väldigt bra och snyggt) så har jag inte bestämt mig riktigt än, både transcriptusarna och sumbun är riktigt fina.

                      det kommer att komma bilder när jag har fått hem min bra kamera (som är utlånad roligt nog).

                      Just nu har Ancistrusen satt sig uppochner i en av grottorna jag har byggt och multisarna är i full gång med att möblera Riktigt roligt att kolla på! Tack för alla bra svar förresten! Kom gärna med lite mer tips och erfarenheter av dessa fiskar jag just inhandlat. Mvh Kristoffer

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        #12
                        Ursprungligen postat av Auratusen
                        Egentligen så tillhör Altolamprologus calvus och compressiceps snäcklekar-gruppen också.
                        De leker både i snäckor och bland klippor.

                        Jag skulle ha prinsessan av burundi (neolamprologus brichardi), fast jag gillar mera prinsessan av zambia eller daffodil som den också heter (neolamprologus pulcher). Sedan skulle jag också ha en grupp snäcklekare som t ex Lamprologus multifasciatus.
                        Sant att Altos leker i snäckor. En snäcka som hanen inte kommer in i är vägen att gå för lyckad lek.
                        Men upplever helt klart att de föredrar att smyga omkring i och runt stenrösen än över sandbotten förutom just vid leken.

                        Ontopic:
                        Bara du fått en av båda könen finns det bra chans på tillökning.
                        Lycka till!
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • KoffeHalmstad
                          • March 2010
                          • 12

                          #13
                          Nu kommer här 2 bilder på hanen! 2 nya snäckor flög i Karet idag och han var inte sen med att utforska om möjligheten till ett finare hus

                          (bilderna är tagen med mobil så de är inte så skarpa)



                          http://www.ladda-upp.com/bilder/33305/multishane

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            #14
                            Riktigt fina firrar koffe!! Är själv sugen på att köra igång ett multiskar, har ett med ocellatus men kan bara ha 3st (1hane 2honor) eftersom de är haremsfiskar och min hane stötte bort de övriga, skulle därför vara kul med en hel kolloni med multisar som är mycket fredligare Men jag tycker verkligen att du ska byta till en finare sand så att de kan gräva runt sina snäckor för det är viktigt för dem och ditt grus är lite för grovt
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • KoffeHalmstad
                              • March 2010
                              • 12

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Riktigt fina firrar koffe!! Är själv sugen på att köra igång ett multiskar, har ett med ocellatus men kan bara ha 3st (1hane 2honor) eftersom de är haremsfiskar och min hane stötte bort de övriga, skulle därför vara kul med en hel kolloni med multisar som är mycket fredligare Men jag tycker verkligen att du ska byta till en finare sand så att de kan gräva runt sina snäckor för det är viktigt för dem och ditt grus är lite för grovt

                              Jo det är sant, dom gräver dock ganska mycket med det här gruset med . De har verkligen vuxit i mina ögon måste jag säga! förhoppningsvis så kommer de att få flytta till ett nytt kar med sand i den närmaste framtiden . Verkar som att efter man skaffat ett akvarium så vill man bara ha fler och större! Vi får se vad denna fattiga student har råd med Om någon vill bli av med ett kar eller säljer billigt och bra i eller runt Halland så får ni gärna höra av er

                              (offtopic) Var på en lokal Zoo-handel i veckan och frågade hur mycket Tanganyika fisk dom hade. Fick svaret: ''Vi har bara lelupi och det är inte så många som har Tanganyika i sverige.'' Var på han senare tyckte att jag skulle kolla på hans Malawi ciklider istället. Jag tror inte att det är så bra att blanda?? Eller har killen rätt om att det är helt ok...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...