Nybörjarpaket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • theris
    • March 2010
    • 4

    Nybörjarpaket

    Hallå!
    Tänkte starta ett litet akvarium här hemma.
    Ska starta i liten skala med ett nybörjarpaket på 54liter och se var det leder
    Tänkte höra mig lite för om någon vet vad som ingår i ett nybörjarpaket och vad man behöver köpa till förutom detta?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Jag skulle ändå rekommendera ett 112 liters eller så. Du får väsentligt lättare att få till en bra miljö i karet.

    annars brukar allt ingå i dessa paket.
    Checking out...

    Kommentar

    • theris
      • March 2010
      • 4

      #3
      Tack för svaret! Har vänner som säger lika..får ta mig en funderare på det.
      Problemet är att ha plats för ett så stort kar..
      Ska som sagt fundera på saken.
      Trevlig kväll!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        54 räcker, även om ett större är lättare. Först och främst, läs på om akvarieuppstart, tex i detta forums nybörjarsidor. Då undviker du risken för massdöd.

        Sedan är det bra med bakteriekultur, t ex Nitrivec och eventuellt vattenberedningsmedel - det beror på var du bor och vilket vatten du har. Skall du köpa tester, köp inte de där jämrans stickorna.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • theris
          • March 2010
          • 4

          #5
          Tack för tipset! Läste startguiden här på siten, så bra den var!
          Vi har mjukt vatten, 4 tror jag det var. Tänkte börja med lite tetror och guppys, hörde att de var lättskötta.
          Litar inte riktigt på personalen i zooaffärer så det är bra att få lite tips från kunniga=)

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Börja med bara ett par fiskar (tex 3 guppy) den första månaden.. Antar dock att du redan läst det om du läst nybörjarguiden men jag nämner det igen
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Hörnsten
              • January 2010
              • 123

              #7
              54 liter funkar, men var noga med vattenbyte 20-30% varje vecka. Kolla så att akvariet har ett riktigt lysrör och inte lågenergilampa om du tänker ha levande växter.

              Kommentar

              • theris
                • March 2010
                • 4

                #8
                Återigen, tack för alla tips! Så trevliga alla är!

                Angående antal fiskar. Jag tänkte faktiskt inte ha så mycket mer än två guppys (hört att de fortplantar sig=)) och sedan fylla på med några tetror eftersom. Tycker synd om fickarna om de är för många på så liten yta=)

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av theris
                  Återigen, tack för alla tips! Så trevliga alla är!

                  Angående antal fiskar. Jag tänkte faktiskt inte ha så mycket mer än två guppys (hört att de fortplantar sig=)) och sedan fylla på med några tetror eftersom. Tycker synd om fickarna om de är för många på så liten yta=)
                  Låter sunt

                  Om du ska ha guppy av olika kön bör du ha två honor till en hane så honorna kan avlasta varandra om hanen blir för ihärdig.
                  Jag tror inte det kommer bli överbefolkat så lätt om du har tetror, de brukar inte ha något emot att få guppyyngel serverade till lunch
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  Arbetssätt...