Vissa fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Duttur
    • February 2010
    • 38

    Vissa fiskar dör

    Hej!
    Har ett 54l där jag har guppy, rosentetra, två små malar, ett par räkor och en rubin gurami. Den förra guramin dog för bara några dagar sedan. Slutade simma. Eftersom det är min dotters akvarium så köpte vi en kamphane, eftersom jag haft det innan, och den var väldigt tålig. Men nu är den likadan. Simmar inte alls. Har flyttat över den till en stor vas för att den ska få vara ifred från de andra fiskarna.
    Är det någon som vet vad som kan vara fel? De andra fiskarna mår hur bra som helst.
    Har kollat PH och det ligger på 7. Bytte vatten förra veckan, då guramin började se hängig ut.
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Jag tycker detta låter somom karet inte är i balans, det är ganska svårt att få ordning på akvarium under 100 liter i min mening (alla håller inte med).

    lägg tillbaka kampfisken, det är snarare vattenvärdena som är dåliga än något annat. Om de andra fiskarna biter på den så är det nog för att den inte mår bra.

    Hur länge har karet varit igång. Hur ofta byter ni vatten? hur mycket varje gång?

    Grundtips:
    mata mycket (mycket) sparsamt
    byt 30-40% vatten varje vecka. När ni byter försök och gör det någorlunda sanbbt så att pumpen inte står torr för länge, eller flytta ned pumpen djupare och låt den gå. Annars syresätts inte bakterierna och dör.
    Rengör filter bara om cirkulationen avtagit markant
    dammsug inte botten alltför mycket. Bakterier där gynnar miljön i karet. Beror på storleken på grus dock. sand = sug upp på ytan. Grus = sug upp lite ned i gruset.
    Ha mycket växter, jag menar mycket. De bidrar enormt till bra vattenkvalitet och motverkar alger.
    Checking out...

    Kommentar

    • Duttur
      • February 2010
      • 38

      #3
      Karet har varit igång i ca 3 månader. Byter ca 30% av vattnet ca var 14 dag. Är dålig på växtsorter, men jag har fyra röda växter med ganska stora blad. En grön med flikiga blad och en grön med stora blad. Men växterna verkar inte må så bra heller den senaste tiden.
      Matar en gång om dagen. Så mycket att fiskarna äter upp det direkt.
      Tycker att jag följt alla regler och tips jag hittat.

      Tack för svaret. Ska åka och köpa prover som jag kan ta på vattnet imorgon.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Alger?
        Checking out...

        Kommentar

        • Duttur
          • February 2010
          • 38

          #5
          Ja, men inte mycket. Några bruna. De gröna håller malarna och räkorna undan ganska bra.

          Kommentar

          • Duttur
            • February 2010
            • 38

            #6
            Kamphanen klarade sig inte. Har kikat till den under kvällen och nu låg den på botten.
            Känner mig som värsta fiskdödaren

            Nu blir det inga nya fiskar fören tester på vattnet gjorts. Kan man ha för många fiskar så att de dör av det?

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Ursprungligen postat av Duttur
              Kamphanen klarade sig inte. Har kikat till den under kvällen och nu låg den på botten.
              Känner mig som värsta fiskdödaren

              Nu blir det inga nya fiskar fören tester på vattnet gjorts. Kan man ha för många fiskar så att de dör av det?
              Kampfiskar är ju supertåliga mot det mesta och "klarar" sig t o m utan syre i vattnet. Du måste nästan fått ner något gift i karet och skulle behöva ta tester. Det gäller att ha en del tur inom akvaristik verkar det som.

              Ta reda på vad som finns i kranvattnet, själv har jag tur och har bra vatten verkar det som!
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Duttur
                • February 2010
                • 38

                #8
                VisualDarkness: Tycker att det är konstigt eftersom de andra fiskarna (guppy och rosentetra) mår jättebra och leker hela tiden.

                Kommentar

                • Duttur
                  • February 2010
                  • 38

                  #9
                  Nu är testerna klara. Köpte ett sånt där tester på en sticka. Och allt såg bra ut. Lite besviken att det inte var något som var självklart fel. Lättare att göra något åt det då. Kan kanske vara så att det var nitrit som blev bättre vid vattenbytena, som jag gjorde ganska tätt efter kamphanens död. Fick lite panik att fler skulle dö.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...