Släcka akvariet..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ATVM
    • March 2010
    • 2

    Släcka akvariet..?

    Hej, här kommer SM i dumma frågor, hoppas ni kan hjälpa till. Först och främst, ska man släcka hos fiskarna på natten?

    Nästa: köpte ett 60 liters akvarie förra helgen, drog igång med vatten och växter då. Nu idag släppte vi i 10 neontetror och två pansarmalar (vilket efter att ha läst i nybörjartråden verkar lite mycket, men affären sa att det funkade bra...). Alla verkar må rätt bra, utom en av malarna (en albino-pansarmal, om jag inte missminner mig), som hetsar omkring som ett torrt skinn. Är han bara sådan, eller är det ett stresstecken tror ni? Känns som att de minnen jag har av malar är att de mest sitter fast på rutan och är allmänt sköna, lite som den andra gör. Någon som vet..?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ja, du skall släcka i akvariet. Fiskar sover faktiskt på natten, om de är dagaktiva, och dessutom kommer du få problem med alger om du har tänt för länge. Runt 10 timmar är lagom att ha tänt.
    Pansarmalar sitter inte fast på rutan utan är bottenlevande.
    Du har helt rätt att det är alldeles för mycket fisk på en gång i ett nystartat akvarium. I ditt fall skulle jag lämna tillbaks neontetrorna och vänta två-tre veckor med att köpa mer fisk.
    Vad de säger i de flesta zooaffärer kan man vanligen helt bortse ifrån, det är mest gegga.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Har lite olika pansarmalar, och alla är lugna och lite skygga, förutom just albino.
      Dom verkar vara lite mer aktiva, vet inte om det är en tillfälighet med just dom individerna eller om just albinos är mer aktiva som art/sort
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Danne_85
        • September 2009
        • 667

        #4
        precis som mumin säger vad dom säger på affären o vad hunden skiter kan man oftast stoppa i samma påse....
        Mvh: Danne

        Foton:
        http://www.blackroomphotos.com

        Kommentar

        • ATVM
          • March 2010
          • 2

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Ja, du skall släcka i akvariet. Fiskar sover faktiskt på natten, om de är dagaktiva, och dessutom kommer du få problem med alger om du har tänt för länge. Runt 10 timmar är lagom att ha tänt.
          Pansarmalar sitter inte fast på rutan utan är bottenlevande.
          Du har helt rätt att det är alldeles för mycket fisk på en gång i ett nystartat akvarium. I ditt fall skulle jag lämna tillbaks neontetrorna och vänta två-tre veckor med att köpa mer fisk.
          Vad de säger i de flesta zooaffärer kan man vanligen helt bortse ifrån, det är mest gegga.
          Ah, akvarie släckt. Okej, ska ordna timer så man slipper göra´t själv.

          Men åh, lämna tillbaka fiskarna. Hmmm. Tror fan det får bära eller brista, håll tummarna för oss. Ska dock aldrig använda den affären igen, helt enkelt. Får åka till akvarielagret och komplettera när det blir dags om någon månad eller så. Tänkte ha typ ett par svärdbärare eller ciklider i också så småningom. Gud så irriterande, känns som att en genomgången grundkurs för alla som får sälja fisk kunde vara något.

          Tack för hjälpen!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Du har bara 60L och det begränsar en hel del vad gäller fiskbesättning, du bör komplettera med fler pansarmalar (samma art som du har nu) då de vill vara i en grupp av minst 6-7st men sen är det ganska fullt och du bör inte blanda i fler arter!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              De som gör mig arg är att en hel del zoo handlare tänker bara på sälja, ifall de varit schysta, så hade de sagt att du skulle bara köpa några fiskar, och ha dem I några veckor innan du köpte mer fisk, 60L med 12 fiskar som start slutar nog med att alla fiskarna troligen dör. Som de ovan sagt lämna tillbaka fisken, du ska nog bara ha 2 fiskar som start.

              Inredning och plats
              -Se till att inte ställa akvariet nära ett fönster så det står i direkt solljus, inte nära en dörr heller olyckor händer.
              -Ställ akvariet på ett stadigt bord som är helt plant(använd ett vattenpass), ett akvarium på 60L med grus och vatten kan väga 80kg, sätt en frigolit skiva under, går bra med liggunderlag också.
              -Se till att ha rätt bottensubstrat till fisken du ska ha, som rosa eller någon annan skrikig färg är inte lämplig, naturligt är bra, om du har pansarmalar så ska du inte ha grus med vassa kanter för då skadar de sina spröt.
              -Gömställen är bra att ha, några grottor är alltid bra att ha.
              -Växter är bra att ha, alltid bra att ha något snabbväxande i början.
              -Lägg inte ner nå metall eller ovanliga saker i akvariet för det kan skada fisken.

              Matning och fisk utökning
              -Mata lite i början, kan starta med var tredje dag, ge dem så mycket de äter på 1-2 minuter, efter 3 veckor kan du ge dem varannan dag, om du har botten fisk så ska de ha speciell mat, det är inte alltid de får något för ytfisken tar allt. Övermata inte, och om du har familj se till så det är bara du som matar fisken, det kan bli så att alla går och matar fisken, för det tycker om att se dem äta, men då dör de snabbt.
              -Efter 4 veckor kan du tillsätta några fler fiskar men inte för många, kanske 2-4.
              -Kom ihåg när du köper nya fiskar att läsa hur stora de blir, de flesta butiker har en lapp hur stor de blir, och vilken storlek på akvariet man ska ha.
              -Man kan mäta 1-2 liter vatten per cm fisk, det kan stämma i vissa fall, en fisk på 10 cm ska då ha 10-20 L vatten, vissa fiskar skitar ner olika, men om du bara ska ha små fisk som neontetra ska det nog funka, det är bra att läsa på vad fisken trivs Innan man köper den och se till att man inte har för mycket fisk.


              Vattenbyte
              -Byt ut 25-50% vatten var eller var annan vecka, spara en hink med vatten från akvariet när du byter och rengör pumpen I det, krama ur filter materialet, men bara ifall du tappat flöde från pumpen annars är det inte nödvändigt att rengöra pumpen. Jag brukar inte byta nå vatten de första 3-4 veckorna, men jag brukar inte ha så litet akvarium, du skulle ha haft ett på 100L minst. (glöm inte stänga Strömmen till akvariet före du byter vatten)


              Rätta mig om jag säger nå galet.

              Lycka till!
              Mvh
              -Simon.
              Senast redigerad av SimonSaysBaka; 21 March 2010, 20:27.
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • Siraso7
                • March 2010
                • 7

                #8
                Hej! Att lämna tillbaka fisk låter drastiskt. Nej, ge dem tid att anpassa sig.
                Ett visst litet bortfall kanske man får räkna med, då de kan ha varit svaga från början, eller
                farit illa i transport. Det är ju levande varelser vi pratar om och alla kanske inte är helt okej.
                Ja, som andra skrev, är det bra att släcka på natten. Fiskar sover faktiskt. Skaffa en timer som du ställer efter årstiderna, det har funkat bra hos mig. Brukar tänka på tropikerna och hur de skulle haft det i sin naturliga miljö och anpassar i bästa mån därefter. Algätare är nattaktiva, så känn ingen oro att de är passiva om dagen. Det är naturligt för dem att vara nattaktiva och därför ändå större anledning att släcka ner. 8-10 timmars mörker låter som en bra idé.
                Lycka till med akvariet!!
                Siraso

                Kommentar

                • Siraso7
                  • March 2010
                  • 7

                  #9
                  PS. Jag läste nyss annat inlägg. Han har väl rätt, men ta det lugnt och gå på din egen intuition så blir allt bra!
                  Njut av ditt nya akvarium! DS / Siraso

                  Kommentar

                  • Fredreko
                    • March 2010
                    • 39

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Ja, du skall släcka i akvariet. Fiskar sover faktiskt på natten, om de är dagaktiva, och dessutom kommer du få problem med alger om du har tänt för länge. Runt 10 timmar är lagom att ha tänt.
                    Pansarmalar sitter inte fast på rutan utan är bottenlevande.
                    Du har helt rätt att det är alldeles för mycket fisk på en gång i ett nystartat akvarium. I ditt fall skulle jag lämna tillbaks neontetrorna och vänta två-tre veckor med att köpa mer fisk.
                    Vad de säger i de flesta zooaffärer kan man vanligen helt bortse ifrån, det är mest gegga.
                    När vi pratar släcka i akvariet tycker fiskarna det är ok och det blir helt mörkt, vill dom inte ha lite ledljus så att dom inte krockar med inredningen när dom simmar?
                    _______________
                    528L Malawi
                    60L Yngel Fire fish

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      ne släck bara. timer är en bra ide.

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fredreko
                        När vi pratar släcka i akvariet tycker fiskarna det är ok och det blir helt mörkt, vill dom inte ha lite ledljus så att dom inte krockar med inredningen när dom simmar?
                        Det är mörkt om natten i tropikerna.
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • Fredreko
                          • March 2010
                          • 39

                          #13
                          Kanon det besparar mig en del fix tackar
                          _______________
                          528L Malawi
                          60L Yngel Fire fish

                          Kommentar

                          • Tobbe69
                            • November 2003
                            • 6

                            #14
                            Då jag köpte ett akvarieoaket och frågade om belysning sade de att man kan ha tänt ett par timmar på morgonen och sedan låta det vara släckt under tiden man är på jobbet och sedan tända framåt eftermiddagen då man kommer hem.

                            Dvs:
                            Tänt mellan 6 och 9
                            Sedan släckt mellan 9 till 16.
                            Tänt 16-24.

                            Vad säger ni om det?

                            Jag anammade inte det tipset utan har tänt hela dagen samt släcker på kvällen.

                            //Tobbe

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              jag har alltid haft tänt hela dagarna. ca 10-12 timmar om dagen. jobbigt att ha tänt till 24 på natten. jag har ju akvarium i sovrummet så det går bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...