Yngel i separat burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Duttur
    • February 2010
    • 38

    Yngel i separat burk

    Har fått ett litet guppy yngel och vill försöka rädda det. Kan man ha det i en liten glasburk till det växt till sig? Tänkte om man inreder och tar nytt vatten från det vanliga akvariet varje dag. Har bara ett 56 liters och därför tar yngelboxen upp väldigt mycket plats för bara ett yngel.
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    tycker du ska ha en yngelbox iaf, det kommer fler yngel hittade själv ett i förrgår och idag har jag 8st

    Kommentar

    • Duttur
      • February 2010
      • 38

      #3
      Du har nog rätt. Dessutom är det ju lättast att ha det i yngelboxen. Tack för svaret.

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #4
        har 11 yngel nu lycka till och hoppas det blir fler hos dig med

        Kommentar

        • GöranE
          • November 2008
          • 735

          #5
          Klart du kan ha ynglen i en burk vid sidan av. Byter du vatten så ofta blir det inga prolem med nitrit heller. Det svåraste är nog syretillförseln, speciellt om du har många yngel i en liten burk. Om du skaffar flytväxter till ditt 56liters som ynglen kan gömma sig bland kommer fler att överleva och det är verkligen som hult87 säger. Det kommer fler:-).. Lycka till
          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

          Kommentar

          • Duttur
            • February 2010
            • 38

            #6
            Har bara hittat ett yngel. Det är kvar i kassen. Det får vara det, för jag tror att det är fler på G. Samma hona är väldigt tjock igen. Så vi får väl se om jag hinner se några fler småttingar.

            Kommentar

            • Kewell
              • December 2008
              • 95

              #7
              Vi har nästan samma historia båda två, jag fick också bara 1 överlevare som först. Jag la det in i en yngelbox där den fick växa till sig 3 veckor, släppte ut den sedan med föräldrarna men den klarade sig bara 1 vecka Jag hade gett upp hoppet men när jag köpte 3 nya guppys (de kom precis in till zoobutiken) så var det 2 st som var rätt så tjocka! natten till måndagen såg jag att graviditets märket hade förvandlats från svart till vit! dessutom simmade mina guppys in genom javamossan som de aldrig brukade göra!!, genast rörde jag javamossan, och det simmade ut två st yngel!!!! blev självklart jätteglad och plötsligt såg jag en till. Det var den tredje. jag ville ha minst 4 st och då var jag framför karet i 1.5 timme och hittade en till. Men gör inte samma misstag som jag gjorde, mata helst med artemia för att få den att växa snabbt. efter några veckor skulle det vara okej att kunna släppa ut den, men det kommer flera även om du förlorar din nuvarande

              Kommentar

              • Duttur
                • February 2010
                • 38

                #8
                Har inte vågat släppa ut det ännu. Är lite osäker på hur stort det måste vara innan det är säkert, men det får nog stanna i yngelboxen ett tag till.

                Väntar på fler fortfarande, men inte sett några ännu.

                Kommentar

                • Zenthar
                  • February 2010
                  • 129

                  #9
                  Jag får yngel hela tiden på mina guppys och de överlever allihopa bara man har lite flytväxter (och inga predatorer i karet såklart), använder inte yngelakvarium då det verkar stressa ynglen mer tyvärr.
                  60 Liter SA Sällskap
                  325 Liter Malawi

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Hade 4 små endlers själv för några månader som jag var säker på att dom skulle bli mat men icke det nä och nu är dom själva föräldrar till ett par hundra småttingar som bara blir fler o fler.....suck
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...