hopplöst. :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    hopplöst. :(

    jag har ett 23-literskar som jag tänkt ha räkor i men nu börjar jag nästan tappa lusten. egentligen vill jag jättegärna ha räkor men jag får ingen ordning på vattenvärden m.m. och det känns hemskt jobbigt. jag satte igång mitt kar för runt ett par veckor sedan och har svart grus, en zebrasten, en mangrooverot, javamossa och en annan växt i. när jag satte igång karet hade jag i nånsorts crystaline-vattenberedningsmedel. nu börjar jag oroa mig för en himla massa saker. kan vattenberedningsmedlet vara skadligt? kan jag ha fått med skadliga saker med växterna? mitt ph är alldeles för högt och jag lyckas inte sänka det, vad ska jag göra? måste jag starta om allt med nånsorts soil i och vattenberedningsmedel gjort för räkor?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vad har du för räkor?

    Vissa räkor är känsliga mot kemikalier och tål inga preparat..
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • sagodjuret
      • January 2010
      • 133

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Vad har du för räkor?

      Vissa räkor är känsliga mot kemikalier och tål inga preparat..
      inga. men jag ska ha gula. misstänker att jag får starta om karet men borde man inte ha i något för att få bort dåligheter ur vattnet?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Varför tycker du ph är för högt?
        Räkor behöver väl ett ganska högt ph

        Förstår inte riktigt ditt problem?

        Vad har du för värden?
        Vad är det du vill ändra?

        Antar att det är Neocaridina heteropoda var. 'yellow' (Gul räka) du önskar ha och dessa vill ha ph mellan 6.5-8 så det ska nog inte vara några problem.
        Borde med andra ord funka med vanligt kranvatten utan tillsatser.

        Här hittar du en artbeskrivning på körsbärsräkor eftersom den gula räkan tros vara en avelsform av körsbär.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        Arbetssätt...