Platydödaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sungun
    • October 2009
    • 25

    Platydödaren?

    HJÄLP! Vad gör jag för fel? Varför dör bara mina Platysar?
    Har ett akvarium sedan 1år tillbaka. I aug -09 köpte jag mitt första Platypar, honan dog efter ett tag. Jan-10 köpte jag en ny Platyhona, nu dog honan igen efter någon vecka. 1 mars inköptes 5st, 3 honor och 2 hanar. Nu har det hänt igen...13 mars dog en "ny" korallplattyhane, 14 mars dog den "gamla" röda platyhanen. Vid senaste fiskinköpet sa de på affären att jag skulle ha i en salt tabl. vid varje vattenbyte. Köpte detta och har haft i som de sa. Uppenbarligen utan effekt. Sätter också i Easy Life vid varje vtn.delsbyte (byter 1/3 vtn varje vecka). Är Platysar väldigt känsliga? Är det något annat de oxå behöver? Ska jag ge upp att vara Platyägare när de bara dör? Min kampfiskhane, antristrusmal och siamesis har överlevt allt detta elände. Vad ska jag annars satsa på för fisk som är snäll mot min kampis (och som han oxå är bussig tillbaka med)?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Har du kollat så att andra vattenvärden osv är ok? Har du egen brunn? Tillsätter ditt vattenverk klor någonstans i reningsprocessen?

    Ang. kampisen, så är corydoras ett säkert tips.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Jag gissar att det är hanarna som tar död ( jagar ihjäl ) dina honor testa med fler honor, det räcker ju att du har en hane i karet
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Enl. artbeskrivningen på zoopet kan de asiatiska vara ömtåliga.
        Mina platys dog också o försvann. De som man kan tro odlas hårt och är populära kan ju bli lite svåra.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • Sungun
          • October 2009
          • 25

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Har du kollat så att andra vattenvärden osv är ok? Har du egen brunn? Tillsätter ditt vattenverk klor någonstans i reningsprocessen?

          Ang. kampisen, så är corydoras ett säkert tips.
          Nej, har inga tester för att kolla vattenvärden hemma. Borde kanske ha sånt?! Har kommunalt vtn. Och tillsätter vid varje vtn.byte Happy Life "evolution" enl anvisningarna. Det ska ju ta bort kloret mm i vattnet.

          Och sedan är det lika många hanar och honor som dött så jag kan ju inte skylla på hanarna att de "jagat" ihjäl honorna... Det kanske är så att de är känsliga pga hård odling so ni sa.

          Fuderat lite på corydoras, men läst att de vill ha fin sand att leta mat i och jag har småstenar, viserligen släta så deras spröt skadas väl inte, men sand är det ju inte...

          Kommentar

          Arbetssätt...