Bra sätt att rensa botten gruset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chapter
    • January 2010
    • 45

    Bra sätt att rensa botten gruset?

    Tjena tjena

    Jag har en lite fråga om hur man bäst städar botten på ett smidigt sätt.

    Jag har haft igång akvariumet i ungefär 1 och en halv månad nu och det börjar se lite halv snuskigt ut, jag har köpt mig en sån där hävert-damsugar grej men kan inte få den å funka (hur ja änn försöker får jag inte igång suget i den) så ja tänkte fråga hur ni gör om det finns nåt alternativt sätt eller nåt tipps hur man ska få igång hävert sugen.

    här e en bild på sugen ja köpt
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
    222L Sällskap
  • sissi.
    • February 2010
    • 250

    #2
    Ta och sug lite i andra änden av slangen så får du ett litet tryck, det borde sätta igång saker och ting tror jag

    Kommentar

    • Chapter
      • January 2010
      • 45

      #3
      hehe jo ja har testat det men det enda jag får ut av det e en kallsup :P
      222L Sällskap

      Kommentar

      • sissi.
        • February 2010
        • 250

        #4
        det är väl det eller skaka igång den. anars går det att köpa en självstartande bottenrengörare eller en sån du pumpar igång

        Kommentar

        • Chapter
          • January 2010
          • 45

          #5
          skaka igång? =P
          222L Sällskap

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            har du slangens mynning lägre än hävert??
            Du suger tills vattnet går förbi akvriets högsta punkt... mkt praktiskt med en genomskinlig slang då man ser vattnet och kan då förebygga en kallsup

            Skaka igång menas att du kör den ganska snabbt upp, ner, upp, ner, du trycker då upp vatten i den och det börjar rinna, även här är det viktigt att slangens mynning är lägre än hävert eller akvariets vattenyta
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • sissi.
              • February 2010
              • 250

              #7
              Ursprungligen postat av karrokaja
              har du slangens mynning lägre än hävert??
              Du suger tills vattnet går förbi akvriets högsta punkt... mkt praktiskt med en genomskinlig slang då man ser vattnet och kan då förebygga en kallsup

              Skaka igång menas att du kör den ganska snabbt upp, ner, upp, ner, du trycker då upp vatten i den och det börjar rinna, även här är det viktigt att slangens mynning är lägre än hävert eller akvariets vattenyta
              Tack bra beskrivet! kunde inte riktigt hitta rätt ord, allt började genast låta lite roligt när jag försökte förklara

              Kommentar

              • Chapter
                • January 2010
                • 45

                #8
                jajemän har gjort allt det där men den vill inte börja rinna. Kan det va att det e för lite avstånd mellan botten av akvariumet till botten av hinken för att för att flytta vattnet i "munstycket"?
                222L Sällskap

                Kommentar

                • sissi.
                  • February 2010
                  • 250

                  #9
                  Ursprungligen postat av Chapter
                  jajemän har gjort allt det där men den vill inte börja rinna. Kan det va att det e för lite avstånd mellan botten av akvariumet till botten av hinken för att för att flytta vattnet i "munstycket"?
                  Det kan hjälpa också om du rycker till i slangen när du ser att vattnet är på väg över akvariumets kant, det hjälper vattnet att rinna ner

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    kolla att det inte kommer in nån luft i nån skarv på häverten, då får du inget vakum

                    Kommentar

                    • Chapter
                      • January 2010
                      • 45

                      #11
                      Jepp, gjorde ett provosoriskt test i badkaret å kunde inte hitta några läckor
                      222L Sällskap

                      Kommentar

                      • rasmus_agren
                        • January 2010
                        • 198

                        #12
                        Jag har en likadan och den är riktigt kass. Det bildas luftfickor som gör att sugandet tenderar att avbrytas innan det kommit igång riktigt. Det enda som funkar för mig att att rycka den upp och ner länge, längre än att det börjar rinna vatten. Man hör ett slörpande när den börjar funka.

                        Kommentar

                        • rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

                          #13
                          Det är en svår modell (jag föredrar den vanliga sorten) men som jag förstått det så ska man inte suga igång den utan man ska skaka igång den under vattnet (till skillnad från andra märken) .
                          / dtoppen /

                          Kommentar

                          • pello
                            • May 2008
                            • 109

                            #14
                            Det enkla sättet är väl att lägga hela slangen under vattenytan och se till att inga luftfickor bildas, sen håller man tummen för slangändan och lyfter den ned till hinken.
                            Ta bort tummen och det börjar rinna.
                            Skaka igång verkar "konstigt", jag måste ha missat något.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13123

                              #15
                              Ursprungligen postat av Chapter
                              Tjena tjena

                              Jag har en lite fråga om hur man bäst städar botten på ett smidigt sätt.

                              Jag har haft igång akvariumet i ungefär 1 och en halv månad nu och det börjar se lite halv snuskigt ut, jag har köpt mig en sån där hävert-damsugar grej men kan inte få den å funka (hur ja änn försöker får jag inte igång suget i den) så ja tänkte fråga hur ni gör om det finns nåt alternativt sätt eller nåt tipps hur man ska få igång hävert sugen.

                              här e en bild på sugen ja köpt
                              http://yfrog.com/jlakvarium222l016j
                              Här är lösningen http://www.guldfisken.se/beta/catalo...5cfc9fdd4c3345 Du kopplar bara på den på slangänden och trycker några ggr... Den där skaka igång funktionen på din slamsug är helt värdelös och ett helsike att få igång!

                              angående att du har så mycket skit på botten är ett tecken på att du matar alldeles för mycket och har dålig filtrering!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...