Hjälp i starten önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • häpp
    • February 2010
    • 88

    Hjälp i starten önskas

    Hej!

    Nu har jag köpt ett akvarium som jag får hem i dagarna. Det har måtten 120x40x50 cm och rymmer 240 liter.

    Jag kommer att ha sand/grus i storleken 1,2-2 mm och vill gärna få till ett akvarium med rik växtlighet. Kommer att ha ett Fluval 305 ytterfilter.

    Nu till mina frågor:
    1. Hur noga är det för fiskarna att pH-värdet som anges i artbeskrivningarna hålls i akvariet? Vi har ca. pH 8 på kranvattnet här i Sthlm och det är mjukt.

    (Jag är läst olika uppgifter angående detta: dels att fiskarna är rätt flexibla och har anpassat sig till andra värden i fångenskap, dels att fiskarna plågas om inte pH-värdet är exakt rätt. Har förstått att många Stockholmare har fisk i fel pH-värde och det verkar ju funka.)

    2. Efter hur lång tid ska man börja tillsätta växtgödning?

    3. Är dessa fiskar bra i kombination, i ett akvarium av min storlek och funkar de i Stockholm?
    Corydoras panda (Panda-pansarmal) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309&SOK=1

    Puntius oligolepis (Nätbarb) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1097&SOK=1

    Ancistrus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

    Trichogaster leeri (Mosaik-gurami) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243&SOK=1

    Jag har dessutom lovat min son att vi ska skaffa guppy så småningom. Om han kommer över det behovet struntar vi i det, men annars blir det några sådana också.

    Inga av dessa fiskar får sitt pH-behov uppfyllt.

    4. Jag hade tänkt börja med några nätbarber. Är det rätt tänkt? I så fall: hur många inledningsvis?

    5. Har ni tips på fler/andra fiskar? Förslag tas tacksamt emot. Detta är ju en djungel! Om vi skaffar guppy vill jag hålla beståndet nere genom yngelätning. Ordnar det sig med de angivna fiskarna?

    6. Ungefär hur många av varje tror ni att jag skulle kunna ha om vi utgår från att ovanstående kombination är ok?

    Det var dagens uppsats. Hoppas att ni har möjlighet att hjälpa mig att få rätsida på åtminstone några av mina frågetecken.

    Anna
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    #2
    Kan inte svara på alla dina frågor, men angående Guppy, skaffa bara hanar, de är snyggare och får inga yngel tillsammans.
    Annars kan du skaffa lite svärdbärare de är ganska mordiska både mot sina egna yngel och mot andras. De äter det mesta.
    Angående PH så har jag nästan aldrig haft rätt PH, så länge de inte sticker iväg för långt.
    Sen finns de bäl olika medel man kan ha i för att sänka eller höja ph värdet.

    Angående hur många fiskar du kan ha beror lite på.
    Börja med ett par stycken och se hur de mår och så vidare, stoppa inte i alla fiskar med en gång. Man kan ha ganska många fiskar i ett kar bara de får tid på sig att vänja sig.

    Kommentar

    • häpp
      • February 2010
      • 88

      #3
      Tack för dina förslag, Mathce! Jag tänker inte ge mig på att försöka förändra pH, då det verkar ganska komplicerat. Inget för en nybörjare, tror jag. Då får jag hellre anpassa mitt fiskval.

      Jag ska inte slänga i en massa fisk på en gång. Det törs jag inte! Är superskraj inför detta med nitrit och andra läskigheter, men det är ett råd som jag tror tål att skrivas många gånger.

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Just Ph värdet behöver du inte oroa dej så mycket över...jag har både Syd-och Centralamerikanska ciklider samt asiater med mera i mitt stora akvarium....Här i Sundsvall har vi mjukt vatten.....Sydamerikanarna stortrivs med det, men ska man gå på artbeskrivningarna, så vill alla de andra ha hårt vatten....Ph 7-8...jag har ett Ph värde i vattnet på mellan 6-6,5...de brukar anpassa sej bra....

        Annars så tycker jag du har gjort ett vettigt fiskval...Men gör som Mathce skriver...börja med nån enstaka bara, sedan ökar du succsesivt...mata MYCKET sparsamt........Det går ju att köpa dropptest för att kolla Nitrirhalten i vattnet och använda det som riktlinje.....Tetratest NO2...använder jag. Det ligger på runt en hundring...här uppe iaf....kan vara billigare neröver, det vet jag inte...Lycka till...
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • häpp
          • February 2010
          • 88

          #5
          Hej Ciklidtok! Tack för ditt svar på pH-frågan. Den har jag funderat mycket över, men då slutar jag med det nu.

          (Jag har f.ö. också haft akvarium i Sundsvall förut, men det var under en kort period för några år sedan, så jag betraktar mig som fullkomlig nybörjare. Nu bor jag dessutom på ort med andra vattenvärden. Här är det lite lättare att hitta fina växter, tycker jag. Ett större urval potentiella invånare finns också till beskådan här, vilket på ett vis gör det det hela nästan ännu svårare.)

          Bra att jag inte verkar ha tänkt helt fel angående fiskvalet. Jag har redan köpt ett startpaket med dropptester av olika slag. Det minns jag från förra svängen att man kom bra mycket närmare sanningen med än de på sticka.

          anna

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Bara roligt att kunna hjälpa...
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            Arbetssätt...