Funderingar kring akvarieflytt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drusse
    • December 2009
    • 20

    Funderingar kring akvarieflytt...

    Äntligen så blir det ett större kar här hemma, en 160 liters helglas balja. Jag köper akvariet beg och får med rubbet: Allt från teknik till invånare och växter m.m.

    Flytten kommer gå fort, max 15 minuters bilväg. Jag har ordnat med fiskpåsar och diverse baljor och spannar.

    Jag vill behålla så mycket av nyttobakterierna som möjligt, hur skall jag bete mig med filtrena? (2 st innefilter) Jag var på en zoobutik och där tyckte de att jag skulle krama ur filtrermattorna i det "nya" vattnet, bra eller?

    Och sen är det här med gruset, däri finns det oxå massa bakterier som jag skulle vilja spara men även en hel del gojs. Jag vill ta ut så mycket grus som möjligt, har ingen lust att kånka runt på karet med gruset i, tar inte några risker...

    Skall jag göra rent gruset eller hur skall jag göra?

    Karet har idag ca 30 invånare (fisksoppa, mest små arter neontertror platy etc) så man lär behöva hålla stenkoll på nitritpeaken, eller fixar jag det med någon tillsats i vattnet?

    Som sagt, jag är nybörjare, har senaste halvåret pysslat med min sons 40 liters och varit beredd på att ge upp fler gånger, sist fick jag in camanallus cotti i karet med massiv fiskdöd som följd... inte kul men nu rullar det igen efter medicinering och de invånare som överlevde verkar trivas!

    Tacksam för svar!
    MVH
    David
  • LLL
    • July 2009
    • 328

    #2
    Du låter överlag vettig och verkar ha tänkt efter smart.
    Om du har möjlighet - låt filtret vara avstängt så lite det går om du vill behålla nyttobakterierna levande. Döda utgör dom inget annat än dåligt avfall för karet. Ett bra tips är att låta filtret gå i en hink vatten medans ni tömmer karet, packar allt och sen så fort ni kommit hem köra igång det i hinken igen. Vattnet i hinken ska inte ner i karet igen utan det häller du bort. Sparar du så mycket vatten det går och håller filtret kommer du med största sannorlikhet slippa nitriten..

    Kommentar

    • Drusse
      • December 2009
      • 20

      #3
      Tack! Jag försökt söka bland trådar här på forumet försökt ta reda på så mycket som möjligt, det viktigaste för mig är att individerna skall klara flytten så bra som möjligt!

      Frigolitskiva under akvariet skall jag ha, spelar det roll vilken tjocklek... kan man använda något annat material typ underlagsfoam till parkettgolv?

      MVH
      David

      Kommentar

      • LLL
        • July 2009
        • 328

        #4
        Låter klokt.
        Själv kör jag ljusgröngrön underlagsfoam för golv och det funderar utmärkt. Dessutom smular det inte lika mycket som frigolit. Använder också foamen i botten på karet under gruset för att kunna ställa tyngre stenar och rötter utan tryck på glaset.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Har liggunderlag både under akvariet och i bottnen på de flesta mina burkar. Billigt, bra och smular inget alls.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Liggunderlag är 10 ggr bättre än frigolit. Finns att köpa på Ö&B för 40 eller 50kr.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Drusse
              • December 2009
              • 20

              #7
              Damn! Jag var på ÖB igår och köpte hinkar och grunkor, stod och klämde på liggunderlagen och tänkte att dessa borde ju funka fint... får ta en vända till!

              Dessa firrar ingår i karet: Kardinaltetra, kilfläcksrasbora, black molly, platy (wagtail), siamensis algätare, palettciklidpar, pansarmalar

              Något jag skall tänka på, är det någon sort som är "svårare" att ha hand om?

              MVH
              David

              Kommentar

              Arbetssätt...