Varför dör de + andra frågor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    Varför dör de + andra frågor?

    Vi startade för en tid sedan upp vårt akvarium igen.

    Först köpte vi 3 guppyhannar och 4 honor. Ena honan dog ganska omgående förmodligen ihjäljagad av ena hannen. Den hannen plockades ur karet och allt var frid och fröjd.
    Efter några veckor med detta fiskbestånd beslutades för att det var dags för algätare. Ville inte ha vanlig ansistrus denna gång så vi valde den lilla söta Ocotinclus malen (stavning?)
    2 stycken sötnosar hamna hos oss. Den ena dog efter bara 1½ dag. Jag trodde då att det berodde på den äckliga "skäggiga" algerna som satt på vår inredning. TOg upp skeppen och gjorde ren dem under varmt vatten. Allt frid och fröjd igen.

    Efter ytterligare ett par veckor köptes 2 guppyhonor och 2 nya malar av samma sort och 3 stycken Kuhliålar.
    3 dagarna efter avled först ena guppy honan efter att hon ynglat.
    Sedan avled båda de nyinköpta malarna inom ett dygn efter det. Ännu ett dygn senare avled ännu en guppyhona efter att hon ynglat. Nu en vecka senare avled även den sista malen.

    Ena guppyhonan har nu ynglat utan att dö. Men varför dör mina malar?
    I affären sa de att ålarna skulle vara känsliga men de mår superbra de små rackarna och far omkring som galningar.

    Så vad gör jag för fel med malarna? Och vad sjutton ska jag göra av alla guppyyngel och hur ska jag sköta dem? Har nu ca 25 stycken i olika storlekar.
    www.mysaan.net Smycken för alla
  • Hallon82
    • February 2010
    • 25

    #2
    ge fan i att köpa guppys.... de bara dör hela tiden, Räcker med att du tittar på dom, så dör dom

    Kommentar

    • Mysaan
      • November 2004
      • 138

      #3
      Ursprungligen postat av Hallon82
      ge fan i att köpa guppys.... de bara dör hela tiden, Räcker med att du tittar på dom, så dör dom
      Fast det är ju malarna som dött mest ju
      www.mysaan.net Smycken för alla

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Otocinclus verkar vara väldigt känsliga första tiden och det är inte ovanligt att de dör inom en vecka efter man introducerat dem i nytt kar. Jag köpte tio stycken för lite över ett år sedan och fyra stycken droppade av rätt snabbt, men övriga sex lever fortfarande och mår bra.

        Se till att stödmata med algtabletter och till exempel zucchini. De trivs också bättre i grupp så jag skulle skaffa fler än två.

        Kommentar

        • Mysaan
          • November 2004
          • 138

          #5
          Ursprungligen postat av myslas
          Otocinclus verkar vara väldigt känsliga första tiden och det är inte ovanligt att de dör inom en vecka efter man introducerat dem i nytt kar. Jag köpte tio stycken för lite över ett år sedan och fyra stycken droppade av rätt snabbt, men övriga sex lever fortfarande och mår bra.

          Se till att stödmata med algtabletter och till exempel zucchini. De trivs också bättre i grupp så jag skulle skaffa fler än två.
          Tack för svaret! I affären sa de att det räckte om man köpte två stycken.
          www.mysaan.net Smycken för alla

          Kommentar

          • Mysaan
            • November 2004
            • 138

            #6
            Något speciellt jag ska tänka på nu när jag har yngel?
            www.mysaan.net Smycken för alla

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Hallon82
              ge fan i att köpa guppys.... de bara dör hela tiden, Räcker med att du tittar på dom, så dör dom
              bland det dummaste jag har hört denna sidan midsommar 1992....

              mina lever och frodas vääääldigt bra.....allt beror på skötsel....


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              Arbetssätt...