Eldbukssalamdrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelikanen326
    • March 2010
    • 1

    Eldbukssalamdrar

    Hej jag heter Joakim under den senaste tiden har jag funderat på att Skaffa Eldbukssalamndrar Men jag har lite dålig koll på hur dem ska leva. här är några saker jag vill veta

    1.Hur stort Akvarium behövs det för att ha 2
    2.Ska dem ha kallt,varmt eller både och i vattnet
    3.kan man ha andra fiskar i akvariet

    Skulle vara bra ifall jag fick veta svaren ganska så snart
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    1) Minst 50-liter för 2 salamandrar
    2) De ska ha runt 20-grader dvs kallt (brukar bli problem att hålla nere tempen till sommaren)
    3) Nej! De trivs bäst för sig själva.

    Övrig info:
    Basfödan SKALL vara Daggmask/kompostmask/metmask.
    Variera med Husflugor/vaxmott/ små syrsor

    De ska ha ca 2-3 munstora bitar mat ca 3 gånger i veckan

    Man ska dessutom ge kalcium&vitamintillskott var 3:e vecka (finns att köpa på reptilavdelningen)

    Man bör tänka på att en salamander som ges varierad föda och regelbundna vattenbyten (ca 30% veckan) och rätt temp kan leva i MINST 10 år.

    De flesta salamandrar som hålls i fångenskap dör i förtid pga felaktig skötsel & kost.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • TelgeFoto
      • January 2007
      • 68

      #3
      1. Jag har ett par i ett 45 l fyllt till två tredjedelar och med en stor rot stickande upp ur vattnet. De verkar trivas, har just fått 52 ungar.
      2. Kallt! Normal rumstemperatur är för varmt. Det är lite knepigt att få tillräckligt låg temperatur, jag har 21° och det är nog gränsfall.
      3. Större, framfusiga fiskar kan skada salamandrarna, små fiskar försöker de nog äta upp.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        glömde nämna att landel behövs (det behövs ingen stor landdel)
        / dtoppen /

        Kommentar

        • chainy
          • February 2007
          • 405

          #5
          Jag har japanska eldbukssalamandrar som jag har haft 9 år nu (de var vuxna redan när jag köpte dem).

          De båda bor stort (dem är själva 15-20 cm så storleken på de japanska stämmer inte på de flesta artbeskrivningar) i ett 80 cm långt akvarium som jag fyllt med 15 cm vatten och sedan har dem rötter som sticker upp som de kan klättra upp på.

          Viktigt att tänka på är att dem inte får ha doppvärmare. Vattnet ska helst ligga på 15-20 grader (mina har 18 grader).

          De fullkomligt älskar röda mygglarver men varierad kost är bra. Räkor och en bit torskfilé är också gott.

          De gillar svag belysning och ett öppet akvarium (ingen heltäckande lysramp) är bra då det inte blir lika varmt. Det är för övrigt en fördel med ett större akvarium - lättare att hålla svalt och att inreda.

          Det går att skapa fantastiska aqua-terrarium till dem. tex;



          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
          Bilder på mina fiskar finns på;
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

          Kommentar

          Arbetssätt...