vattenvärdet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    vattenvärdet..

    har precis startat igång mitt 23-liters och har grus, javamossa och en annan växt i. inga djur än. var väldigt noga med vattenberedningsmedel men nu när jag testat mina värden får jag kh till ca 4 och ph till ca 8. varför får jag så här värdelösa världen när jag haft i vattenberedningsmedel och har rätt temp och växter? vad ska jag ändra?
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Inget är fel med dina vattenvärden.

    Kommentar

    • sagodjuret
      • January 2010
      • 133

      #3
      Ursprungligen postat av Johanski
      Inget är fel med dina vattenvärden.
      oj. glömde säga att jag ska ha räkor i. har läst att dom vill ha kh runt 2 och ph strax under sju. jag bor i stockholm och jag har testat kh och ph i kranvattnet och det är typ precis samma resultat som vattnet i akvariet.

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #4
        tror inte att vattenberedningsmedel justerar ph och kh utan binder metaller och skit i vattnet som kan skada fiskar och växter, har själv ett ph på 7,5 ur kranen.

        Kommentar

        • sagodjuret
          • January 2010
          • 133

          #5
          Ursprungligen postat av hult87
          tror inte att vattenberedningsmedel justerar ph och kh utan binder metaller och skit i vattnet som kan skada fiskar och växter, har själv ett ph på 7,5 ur kranen.
          självklart, vad dum jag är.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            rötter sänker pH på ett naturligt sätt. testa med det. annars finns det ju medel som sänker pH o KH

            Kommentar

            • sagodjuret
              • January 2010
              • 133

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              rötter sänker pH på ett naturligt sätt. testa med det. annars finns det ju medel som sänker pH o KH
              har försökt med rot. har hört att räkor är känsliga mot medel.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Nu är inte jag ens en gnutta rutinerad, men är inte torvfiltrering en lösning? Vad säger alla akvarieexperterna?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2875

                  #9
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Nu är inte jag ens en gnutta rutinerad, men är inte torvfiltrering en lösning? Vad säger alla akvarieexperterna?
                  Vet inte vad "akvarieexperterna" säger, men torvfiltrering är ett mek. Effekten av torven är inte så stor och det går ju knappast att styra en pH-sänkning ifall det nu skulle fungera bra. Samtidigt måste ju torven bytas regelbundet och vid varje delvattenbyte så stiger pH, torven kan färga vattnet osv.. Jag tror att räkorna klarar dig bra med vattnet som det är.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Vet inte vad "akvarieexperterna" säger, men torvfiltrering är ett mek. Effekten av torven är inte så stor och det går ju knappast att styra en pH-sänkning ifall det nu skulle fungera bra. Samtidigt måste ju torven bytas regelbundet och vid varje delvattenbyte så stiger pH, torven kan färga vattnet osv.. Jag tror att räkorna klarar dig bra med vattnet som det är.
                    Funderade på detsamma då jag som sagt inte har någon större koll på ämnet. Det kan dock vara värt att läsa på om man har pH-problem.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    Arbetssätt...