några frågor om mitt nya lilla kar och tillbehör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    några frågor om mitt nya lilla kar och tillbehör.

    jag har köpt ett helglasat 25-liters-akvarium som jag har tänkt testa att "sätta igång". jag vet att litet akvarium = svårare men jag har inte mer plats och är beredd att anta utmaningen. jag tänker hur som helst att börja med att låta det stå med bara växter ett bra tag så jag kommer ju märka om det inte fungerar innan jag börjat ha i något mer levande.

    det jag har till just nu är:
    ljusramp med en vanlig oval glödlampa i
    ett filter
    en pump
    svart sand
    liten algskrapa med magnet

    ska jag ha både filter (svart kloss som ska sitta på kanten) och pump (grås kloss som ska stå bredvid och slang med liten ihålig sten på) i karet? bör jag ha doppvärmare eller blir det för varmt om jag har doppvärmaren + lampa + svart sand? hur ska jag rengöra pump och filter innan jag börjar använda dom? (dom är begagnade) där vattennivån har varit är det lite vita avlagringar på karets väggar, hur får jag bort dom på ett djurvänligt sätt? behöver man ha i något i vattnet när man startar karet eller räcker det med att ha igång det ett tag? ska lampan vara tänd halva dygnet?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Svart kloss som ska sitta på kanten låter som ett hang-on filter, perfekt för räklingar!

    Grå kloss med slang och ihålig sten låter som en membranpump för luft, kan va lite mysigt om man nu gillar oljudet men normalt sätt har detta inget praktiskt användningsområde.(spar det till senare..)

    Har du väldigt varmt i din lägenhet så kan du, naturligtvis beroende på vilka vattenlevande djur du tänker hålla köra utan doppvärmare.

    Byt ut glödlampan mot en lågenergi/lysrörs-modell på så många watt som bara möjligt.

    skölj av akvarie och allt som ska vara på insidan med vanligt vatten, ta hushållsättika på en vit/blå scotte(INTE DEN GRÖN/GULA FÖR DEN REPAR GLAS!) och skrapa rent med rakblad/spishällsskrapa.

    Fyll på med bottengrus, försiktigt i med vattnet, plantera mycket småväxter och låt akvariet vila nån timme tills allt grums lagt sig, igång med filtret och stoppa ner körsbärsräkor eller liknande och kanske gula äppelsnäckor, gör inget om du placerar akvariet i fönstret om du har mycket räkor för dom betar järnet men normalt ska ett akvarium vara skyddat från direkt solljus!

    Köp en liten påse med hikari tropical algae waffer och stödmata ytterst lite var tredje under den första månaden. Lycka till!

    Just det, låt lampan vara tänd i ett svep runt 10 timmar per dygn(timer är jättebra) och stäng ALDRIG av ditt filter..

    Just det igen, låter du akvariet stå med bara växter så får du inte igång någon kvävecykel, det är den process där fiskarnas mat som blivit till fiskbajs nu bearbetas av olika bra små bakterier som bla bor i filtret till näringsämnen som kan tas upp av växterna som med hjälp av belysningen sen skapar syre som både växter, fiskar och bakterier behöver..
    Senast redigerad av Gaffel; 28 February 2010, 23:46.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • sagodjuret
      • January 2010
      • 133

      #3
      ojoj. vilken superbra och utförlig beskrivning. man tackar. det stämmer att filtret är ett hang-on-filter. aha, man ska alltså i med räkor redan från början? och man behöver inte ha i något i vattnet innan? vilka växter är lämpliga? och något jag kommer att tänka på när jag tänker växter: hur gör man för att inte få en explosion av minisnäckor? finns det stor risk att det blir otroligt mycket räklingar också?

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        du bör nog ha i exempelvis nitrivec under uppstarten men förutsatt att du inte bor i hus med egen brunn eller i växsjö så kommer du antagligen inte att behöva olika typer av vattenberedningsmedel, läs Lasses inlägg.

        Det finns dessutom ett växtforum på nätet som heter plantswap besök dom och titta på deras länksida så hamnar du hos några av alla dom som håller på med växtakvaristik.

        Sandsnäckor finns alltid i ett friskt akvarium men för att undvika masspopulation ser man till att inte slänga i för mycket foder.

        Sen kommer du inte behöva köpa produkter som ex ektozon då detta till mer än 98% bara består av vanligt bordssalt, längre fram när det blir varmare så kan du även göra din egen nitriväck!

        Att jag sen länkar till några av Lasses artiklar beror på att den gamla tomten vet alldeles för mycket men berätta inte det för honom för då blir han bara mallig..

        Klart att du kan få en himla massa räklingar, är ju i så fall ett ypperligt tillfälle att ge bort till vänner och bekanta, byta mot växter och mat osv..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #5
          gaffel, går det att göra nitriveck av blommjord?
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            har jag svårt att se, krukjord är antingen fullspäckad av torv, kväve och konstgödsel eller så är den bara utarmad och död, hur som helst lär den inte vara full av de nedbrytningsbakterier du letar efter på samma sätt som den fina nykomposterade mylla du hittar i ex en skogsbacke.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • sagodjuret
              • January 2010
              • 133

              #7
              återigen stort tack gaffel. ska man kolla av vattnets värden och i så fall hur?

              Kommentar

              • Yollis
                • February 2010
                • 479

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                har jag svårt att se, krukjord är antingen fullspäckad av torv, kväve och konstgödsel eller så är den bara utarmad och död, hur som helst lär den inte vara full av de nedbrytningsbakterier du letar efter på samma sätt som den fina nykomposterade mylla du hittar i ex en skogsbacke.
                ok tack!
                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                "Happy Wife - Happy Life"

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Att hålla koll på vattnets KH och PH vilka bla finns som dropptest är viktigt, att testa näringshalt i vattnet är en helt annan nivå och i slutänden väldigt dyrt, misstänker du näringsbrist så är pmdd ett väldigt enkelt och bra sätt att veta att du tillför växterna vad dom behöver, EC och CO2 tycker jag att man kan ta ställning till när man blivit lite varmare i kläderna.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Att hålla koll på vattnets KH och PH vilka bla finns som dropptest är viktigt, att testa näringshalt i vattnet är en helt annan nivå och i slutänden väldigt dyrt, misstänker du näringsbrist så är pmdd ett väldigt enkelt och bra sätt att veta att du tillför växterna vad dom behöver, EC och CO2 tycker jag att man kan ta ställning till när man blivit lite varmare i kläderna.

                    vad gör man om man får för högt KH?

                    Kommentar

                    • sagodjuret
                      • January 2010
                      • 133

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Att hålla koll på vattnets KH och PH vilka bla finns som dropptest är viktigt, att testa näringshalt i vattnet är en helt annan nivå och i slutänden väldigt dyrt, misstänker du näringsbrist så är pmdd ett väldigt enkelt och bra sätt att veta att du tillför växterna vad dom behöver, EC och CO2 tycker jag att man kan ta ställning till när man blivit lite varmare i kläderna.
                      har köpt happy-life "tonic treatment" som är nånsorts beredningsmedel som tydligen ska vara bra för lite allt möjligt. men det här med kh och ph.. vad kostar såna tester? såg nåra som verkade kosta typ 260 kr styck. blir väldigt dyrt om jag ska ha båda. :/

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Seras KH kostar bara 65:- och pH testet 58:- på pwss så vad det än var du tittat på så lät det väldigt dyrt!
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          tonic treatment har jag aldrig hört talas om, vad är det och vad innehåller det?
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • sagodjuret
                            • January 2010
                            • 133

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            tonic treatment har jag aldrig hört talas om, vad är det och vad innehåller det?
                            typ vattenberedningsmedel. "naturliga crystaline substanser" ska det bestå av. ska tydligen speeda upp tillväxten av positiva bakterier och ta bort konstigheter ur kranvattnet. http://www.smf-aquaristik.de/Happy-Life-Wasserpflege/ jag hoppas att du kan tyska. står på engelska på min flaska. :P

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Hittade precis ett intressant inlägg på MFK om just vattenberedningsmedel inom akvaristiken, det är långt och på engelska men belyser intressanta frågeställningar.

                              This subject came up recently in another discussion & I felt that it deserved its own thread. Hopefully it will help give some members a better understanding about water conditioners in general, and more importantly help save them some of their hard earned money. The only way that...
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...