fiskarna står vid ytan och kippar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    fiskarna står vid ytan och kippar...

    ja eller honorna av guppy-modell står vid ytan och kippar, grabbarna simmar runt som vanligt.

    får för mig att det är nitrithöjning på G? har inga test hemma, är på dag 7-8 nu. Men vist är det så att jod-fritt salt kan hjälpa till att minska nitritspiken?
    Hur mkt och hur ofta i så fall?
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    #2
    Det kan också vara syrebrist. Har du dålig cirkulation i karet ?

    Kommentar

    • Yollis
      • February 2010
      • 479

      #3
      tycker det är helt ok tryck i pumpen.

      skickade gubben till fiskaffären, han kommer hem med nitrit-test och nått medel som han blir rekommenderad av personalen... så får vi se.
      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

      "Happy Wife - Happy Life"

      Kommentar

      • Yollis
        • February 2010
        • 479

        #4
        ja det var som jag trodde, nitrit på över 5.0! fick med nitivec som åkte i...

        fick panik, det kanske var dumt att ha i nitriveck?
        nu mår firrarna mycket bättre knapt 2h efter "behandling"
        Senast redigerad av Yollis; 28 February 2010, 17:57.
        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

        "Happy Wife - Happy Life"

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Gör nu inga jättevattenbyten, eftersom det brukar förvärra nitritspikar. Gör små vattenbyten på max 10% men gör flera stycken, två om dagen. Håll koll så att halterna sjunker.
          Man kan ha i salt som visserligen inte tar bort nitriten men dämpar verkningarna av den
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Ursprungligen postat av Yollis
            ja det var som jag trodde, nitrit på över 5.0! fick med nitivec som åkte i...

            fick panik, det kanske var dumt att ha i nitriveck?
            nu mår firrarna mycket bättre knapt 2h efter "behandling"
            Inget fel att ha i Nitrivec i ett nödläge. Antingen det eller ett stort vattenbyte följt av dagliga, små vattenbyten tills bakteriefloran etablerat sig. Fiskarna blev ju gladare.

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #7
              Tack! (har nog aldrig hittat ett trevligare forum!)
              idag testade nitriten ca 2.0 och snart blir det ett litet vatten byte.
              när jag tar vatten till testet så svider det typ på fingrarna,
              det måste ju vara nitriten, har inte känt så tidigare? STACKARS fiskar!

              ska jag ta tempererat vatten, kokat avkylt vatten eller kallt vatten?
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                jag kokar vattnet och låter det sedan stå så det får rätt temperatur.
                Det är rätt tidsödande och jag har fått lite olika bud ang vattenbyten. En del kokar en del av vattnet andra tappar bara upp vattnet och kollar temperaturen, vet inte vilket som är bäst men jag tycker det känns bra att koka.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yollis
                  när jag tar vatten till testet så svider det typ på fingrarna,
                  det måste ju vara nitriten, har inte känt så tidigare? STACKARS fiskar!

                  ska jag ta tempererat vatten, kokat avkylt vatten eller kallt vatten?
                  Nitrit svider absolut inte på fingrarna - det måste vara något annat

                  Om du inte har mycket koppar i ledningarna kan du ta vilket vatten du vill av de 3 du nämner.
                  Det bästa vattnet vid nitrit är dock gammalt vatten (dvs från ett akvarium som är igång)
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    snabbt i med 1 matsked vanligt bordssalt(löst i lite vatten) för att lindra effekten av ev nitrit, förhöjda halter av ammoniak svider i sår och trasiga nagelband men då borde fiskarna vara döda redan, hur luktar vattnet?
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      vattentemperatur kan ju vara bra att fråga efter oxå samt om du har doppvärmare, svider det i fingrarna även när du dragit ut sladden och du doppar i fingrarna?
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Yollis
                        • February 2010
                        • 479

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Nitrit svider absolut inte på fingrarna - det måste vara något annat

                        Om du inte har mycket koppar i ledningarna kan du ta vilket vatten du vill av de 3 du nämner.
                        Det bästa vattnet vid nitrit är dock gammalt vatten (dvs från ett akvarium som är igång)
                        hmm kanske nitriveck som svider? Eller så är kanske dropparna jag har i testet, eller bara mina stackars torra händer pga minusgraderna...
                        jag har inte mycket koppar i ledningarna, för jag har varit "viva blond" utan problem (dvs att jag kunnat vara blekt blondin utan att bli grön i håret av duschen)

                        tror jag tar och kokar vatten, när jag ändå har tid till det! är ju bara max 10 liter som ska i per gång ändå.
                        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                        "Happy Wife - Happy Life"

                        Kommentar

                        • Yollis
                          • February 2010
                          • 479

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          snabbt i med 1 matsked vanligt bordssalt(löst i lite vatten) för att lindra effekten av ev nitrit, förhöjda halter av ammoniak svider i sår och trasiga nagelband men då borde fiskarna vara döda redan, hur luktar vattnet?
                          fiskarna har ju varit i sedan jag iprincip startade karet så dom har nog anpassat sig om det skulle vara lite ammoniak, nitriveck ska väl vara bra mot det oxå stod det på flaskan i allafall.

                          vattnet lukar "blommjord"
                          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                          "Happy Wife - Happy Life"

                          Kommentar

                          • Yollis
                            • February 2010
                            • 479

                            #14
                            jag har bara salt med jod i hemma
                            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                            "Happy Wife - Happy Life"

                            Kommentar

                            • Yollis
                              • February 2010
                              • 479

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              vattentemperatur kan ju vara bra att fråga efter oxå samt om du har doppvärmare, svider det i fingrarna även när du dragit ut sladden och du doppar i fingrarna?
                              har 25 grader med doppvärmare, men den går ju inte hela tiden. den lyser ju när den går, eller är det strömmen du menar? för det svider lixom inte bara när jag har fingrarna nere i vattnet utan efetr oxå.
                              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                              "Happy Wife - Happy Life"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...