Vattnet blev konstigt/grummligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verra
    • August 2007
    • 8

    Vattnet blev konstigt/grummligt

    Akvariet är ny startat. Har stått tomt ett tag men nu tagits i bruk igen av mig. Köpte nytt grus som jag tycker jag tvättat noga. När jag fyllde på vattnet tog jag ca 20l från gammla akvariet. Det nya är på ca 90l. Stoppade ner det och nya pumpen i akvariet i fredags em. Lördag morgon fick malarna, pansar och pleco flytta in. Även växter, stenar och rötter från deras gamla akvarium. Dessa saker tvättade jag inte.
    Runt 17 i lördags fick platysarna och ett stim Kardinaler flytta in.
    Jag matade med två algtabletter och lite flingfoder.
    Runt 18 -tiden tyckte jag vattnet såg lite grummligt/vitt ut. Men bara lite. Men ju mer klockan blir desto vitare/grummligare blir det. Runt 12-tiden innan jag skulle lägga mig så låg alla fiskar vid ytan och andades, så jag håvade upp dem lite snabbt och satte dem i gamla akvariet. Inte pansarmalarna dock för dem verkar ju klara sig bra.

    Det är fortfarande helt vitt/grummligt och jag vet inte vad som är fel eller vad jag bör göra.
    Satta pumpen/innerfiltret lite högre upp så det kommer in ännu mera luft i vattnet som pumpas ut men det hjälper dock inte mot det grummliga.

    När vi startade första akvariet så vet jag att det blev väldigt grummligt och att det tog ett dygn innan det lagt sig. Men då blev det ju de från början. Nu blev det så efter ett dygn och lite till.

    Någon som har någon idé?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du mätt nitriten? Har någon fisk försvunnit som du inte hittat?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Du ger inte så mycket information om det gamla akvariet men det känns som om det gigantiska delvattenbytet orsakat problemet, hur ofta och stora delvattenbyten gjorde du i ditt gamla akvarium och har du testat KH och PH av kranvattnet, i det gamla akvariet samt i nya?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Vad är det för grus ni köpt?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Hörnsten
          • January 2010
          • 123

          #5
          Det blir alltid grumligt i ett nystartat akvarium, tror inte det är därför fiskarna mår dåligt. Det kommer att klarna på någon vecka.

          Se till att ha rörelse på ytan som syresätter och mät nitriten. Om nitriten blir för hög måste du göra delvattenbyten för att få ner den.

          Du borde inte flytta över alla fiskar på en gång till det nya akvariet utan bara några tåliga fiskar tills nedbrytningsbakterierna etablerat sig. Det tar några veckor. Sen flyttar du stegvis över resten av fiskarna med någon veckas mellanrum. Det hjälper inte att ta vatten från gamla akvariet för att få igång det nya, bakterierna finns främst i filtret och gruset. Men krama gärna ur filtret från gamla akvariet i det nya.

          Kommentar

          • Verra
            • August 2007
            • 8

            #6
            Vi har inga sådana där tester hemma, så jag kan inte ta några tyvärr. Inga fiskar har försvunnit. En kardinaltetra dog men den plockade jag upp på en gång och det var efter att jag flyttat dem till gamla akvariet.

            Det gammla akvariet har varit igång i minst ett år, det är på ca 25l så jag tömde i princip hela det ner i nya akvariet och fyllde upp med resten.

            Vi har två akvarium sen tidigare, ett på ca 100l och ett på 25l. När vi flyttade hit tex så bytte vi ju allt vatten i båda akvariumen, och då och då byter vi vatten, minst hälften, och det har inte varit några problem alls.
            Och eftersom vi aldrig haft några problem så har vi faktiskt inte testat vattnet..

            När jag tömt det mesta ur lilla akvariet så fyllde jag ju upp det med nytt vatten, och där bor fiskarna nu utan problem.

            Vet inte exakt vad det var för grus, men det var svart i 5kg påsar på hornbach. Ganska små gruskorn. Har silat och sköjlt det i salladssilen eftersom det var för stora hål i durkslaget...

            Jag kommer inte få tag på några tester idag..
            Men finns det något jag kan testa själv? Byta vatten eller nått?
            Kan ju ev ta vatten från stora akvariet?!
            Bör jag ta ur malarna också eller kan dem vara kvar i akvariet?

            Kommentar

            • Verra
              • August 2007
              • 8

              #7
              Ok, ska jag bara ha malarna där då? Det är väl dem som är tåliga... Sedan har jag 5 platys och 9 kardinaltetror.. Och några zebra snäckor...

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Jag hade tömt ut vattnet ur det 'nya' och kört igång det som nystartat och bara flyttat över det gamla filtret, tillsatt nitrivec och matat sparsamt varannan dag med start minst dagen efter du sätter ner fiskarna. Frågan kvarstår, hur ofta är då och då och var det rengjort med vanligt vatten innan ni fyllde på?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13120

                  #9
                  Ursprungligen postat av Verra
                  Akvariet är ny startat. Har stått tomt ett tag men nu tagits i bruk igen av mig. Köpte nytt grus som jag tycker jag tvättat noga. När jag fyllde på vattnet tog jag ca 20l från gammla akvariet. Det nya är på ca 90l. Stoppade ner det och nya pumpen i akvariet i fredags em. Lördag morgon fick malarna, pansar och pleco flytta in. Även växter, stenar och rötter från deras gamla akvarium. Dessa saker tvättade jag inte.
                  Runt 17 i lördags fick platysarna och ett stim Kardinaler flytta in.
                  Jag matade med två algtabletter och lite flingfoder.
                  Runt 18 -tiden tyckte jag vattnet såg lite grummligt/vitt ut. Men bara lite. Men ju mer klockan blir desto vitare/grummligare blir det. Runt 12-tiden innan jag skulle lägga mig så låg alla fiskar vid ytan och andades, så jag håvade upp dem lite snabbt och satte dem i gamla akvariet. Inte pansarmalarna dock för dem verkar ju klara sig bra.

                  Det är fortfarande helt vitt/grummligt och jag vet inte vad som är fel eller vad jag bör göra.
                  Satta pumpen/innerfiltret lite högre upp så det kommer in ännu mera luft i vattnet som pumpas ut men det hjälper dock inte mot det grummliga.

                  När vi startade första akvariet så vet jag att det blev väldigt grummligt och att det tog ett dygn innan det lagt sig. Men då blev det ju de från början. Nu blev det så efter ett dygn och lite till.

                  Någon som har någon idé?
                  Det är nystartat och klarar helt enkelt inte av alla fiskar du har släppt i på en gång och så mycket mat i ett kar utan fungerande kvävecycel! Det finns grundlägande information om uppstart av akvarie under artiklar på startsidan som du bör läsa!

                  MVH Åheim
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hörnsten
                    Det blir alltid grumligt i ett nystartat akvarium, tror inte det är därför fiskarna mår dåligt. Det kommer att klarna på någon vecka.

                    Se till att ha rörelse på ytan som syresätter och mät nitriten. Om nitriten blir för hög måste du göra delvattenbyten för att få ner den.

                    Du borde inte flytta över alla fiskar på en gång till det nya akvariet utan bara några tåliga fiskar tills nedbrytningsbakterierna etablerat sig. Det tar några veckor. Sen flyttar du stegvis över resten av fiskarna med någon veckas mellanrum. Det hjälper inte att ta vatten från gamla akvariet för att få igång det nya, bakterierna finns främst i filtret och gruset. Men krama gärna ur filtret från gamla akvariet i det nya.
                    Glöm inte saltet mot den akuta förgiftningen.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Det går väl inte att ha i salt när hon har pansarmalar??
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Det går väl inte att ha i salt när hon har pansarmalar i ??
                        Jodå, det är bara en gammal myt det där.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Verra
                          • August 2007
                          • 8

                          #13
                          tack för hjälpen!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Jaha..visste inte det alltid lär man sig nåt nytt
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Jooo.. (uttömmande svar!)
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...