Ska jag köpa ny Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Ska jag köpa ny Ancistrus?

    Hej!
    Min Anncistrus dog idag, troligen av en klämmskada.
    Jag har ett rätt nystartat akvarie där de första firrarna bott ca 2v. Jag har även lite hög nitrit i karet men byter vatten ofta för tillfället. Bör jag köpa en ny "algätare" eller ska jag vänta tills vattnen stabiliserat sig?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag tycker du väntar ett par veckor tills du fått rätt på värdena.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #3
      Tänkte nästan också det men ville höra lite här med mer erfarna akvarievänner
      Vet ju inte hur nödvändigt det är med en "algätare"

      Kommentar

      • Mathce
        • April 2009
        • 239

        #4
        Är de nystart bör du ju inte ha så mycket alger än ?

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Ancistrusar är söta!

          När du har fått en stabil vattenkvalitet och köper en ny ancistrus, kom då ihåg att ancistrusen behöver sjunkande algtabletter (typ en halv varje kväll när ljuset har varit släckt ett tag), den klarar sig inte endast på de alger som finns i akvariet.
          / Ebba

          Kommentar

          • Ancistrus_malen
            • March 2010
            • 47

            #6
            jag tycker det vore klokt att vänta 1 månad och göra vatten byten 2 gånger per vecka ( byt halva karet) byt INTE filter för då förstör du den redan uppbygda bakterie floan som ska skydda akvariet mot hög nitrit halt sedan. efter en månad lämna in ett vatten prov och se om din nitrit halt har blivt bra eller om du måste fortsätta att byta vatten så ofta. sedan räcker det om du byter halva karet i gång i veckan. men ingen algätare för en du har en realativt bar nitrit halt då finns det risk ett dem dör. ( se till att du har rätt tempp i karet algätare och malar är tydligen känsliga för sådant.)

            testa även att hälla lite salt i karet vattenbytena det ska tydligen skydda även sötvattens fiskar för hög nitrit halt.
            Ancistrusar är skelett lösa fiskar så de kan ta sig igenom små springor tror ej det var en kläm skada, men man vet alldrig... lycka till med allt !!!

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Ursprungligen postat av Ancistrus_malen
              jag tycker det vore klokt att vänta 1 månad och göra vatten byten 2 gånger per vecka ( byt halva karet) byt INTE filter för då förstör du den redan uppbygda bakterie floan som ska skydda akvariet mot hög nitrit halt sedan. efter en månad lämna in ett vatten prov och se om din nitrit halt har blivt bra eller om du måste fortsätta att byta vatten så ofta. sedan räcker det om du byter halva karet i gång i veckan. men ingen algätare för en du har en realativt bar nitrit halt då finns det risk ett dem dör. ( se till att du har rätt tempp i karet algätare och malar är tydligen känsliga för sådant.)

              testa även att hälla lite salt i karet vattenbytena det ska tydligen skydda även sötvattens fiskar för hög nitrit halt.
              Ancistrusar är skelett lösa fiskar så de kan ta sig igenom små springor tror ej det var en kläm skada, men man vet alldrig... lycka till med allt !!!
              Jag har fått ordning på nitriten nu, införskaffat lite nya växter som hjälper till att stabilisera det hela. Temperaturen år 25* hela tiden.
              Jag visste inte att Ancistrus var skelettlösa, intressant!

              Kommentar

              • Ancistrus_malen
                • March 2010
                • 47

                #8
                ja jag hörde det för ett tag sedan

                Ursprungligen postat av Lineli
                Jag har fått ordning på nitriten nu, införskaffat lite nya växter som hjälper till att stabilisera det hela. Temperaturen år 25* hela tiden.
                Jag visste inte att Ancistrus var skelettlösa, intressant!

                Jag jag hörde det av någon för ett tag sedan så förmodlign stämmer väl det. ( det md skelettet alltså)

                Det kan vara lättare att överleva een större ancistrus små är mer känsliga.
                (dem större är ju också dyrare... )
                men det låter som att ditt akvarium är redo för en ny ancistrus nu.
                Lycka till!!! skriv gärna senare hur det gick, det är ju kul att veta !!!!

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #9
                  Jag har köpt en ny Ancistrus den är större än den jag hade tidigare men av samma art.
                  Den hette Ancistrus R.. någonting, tror jag det var
                  Den är ca 4cm mörk nästan svart med vita små prickar, jättefin tycker jag och det verkar vara en pigg krabat. 65:- på Arkens Zoo, ingen större summa tycker jag

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Anc är bland mina favoriter så fula att de är söta =) Det är som Tocata skriver inga rena algätare utna behöver annan föda med prova med en gurkbit trädd på en tesked de brukar gill frysta skalade grönaärtor då de är växtätare. urtidsfiskar har ett ytre skelett kallas även för pansarfiskar men jag vet inte om Anc men det verkar rimligt. Lycka tll med ditt kar. Angående salt i karet en väldig t bra länk.

                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • CyberLizard
                      • October 2009
                      • 165

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lineli
                      Jag har köpt en ny Ancistrus den är större än den jag hade tidigare men av samma art.
                      Den hette Ancistrus R.. någonting, tror jag det var
                      Den är ca 4cm mörk nästan svart med vita små prickar, jättefin tycker jag och det verkar vara en pigg krabat. 65:- på Arkens Zoo, ingen större summa tycker jag
                      Ancistrus Ranunculus, kanske? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=62&SOK=1
                      Projektråd 160L SA

                      Kommentar

                      • Ancistrus_malen
                        • March 2010
                        • 47

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lineli
                        Jag har köpt en ny Ancistrus den är större än den jag hade tidigare men av samma art.
                        Den hette Ancistrus R.. någonting, tror jag det var
                        Den är ca 4cm mörk nästan svart med vita små prickar, jättefin tycker jag och det verkar vara en pigg krabat. 65:- på Arkens Zoo, ingen större summa tycker jag
                        jag håller med mick13 dom är ju så fula så dom är söta!!! jaja Lycka till med din ancistrus och hoppas att den överlever!

                        Kommentar

                        • Lineli
                          • February 2010
                          • 565

                          #13
                          Ancistrus Ranunculus, kanske? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=62&SOK=1

                          Min ser inte ut så den är något brunare, har inte skägg och den har ljusa prickar.
                          Kanske det är en hona eftersom den inte har några skäggtömmar el vad det heter.

                          Kommentar

                          • Ancistrus_malen
                            • March 2010
                            • 47

                            #14
                            Dom brukar få ''skägg'' först när dom är ca 8-10 cm långa / vid leken men det varierar väl. ( det är ju bara hanar som får så mkt skägg honor får ju lite mindre/ inget alls.

                            Kommentar

                            • Lineli
                              • February 2010
                              • 565

                              #15
                              Ok, min är ju väldans liten då och säkert inte fått något skägg ännu.
                              Den som mest påminner om min Ancistrus är skäggmunsmalen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...