Varför dör fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JannicaE
    • January 2010
    • 5

    Varför dör fiskarna?

    Jag har haft mitt akvarium i två år nu utan att få det att fungera. Börjar snart ge upp då mina fiskar bara dör utan att jag förstår vad jag gör för fel.
    Akvariet är på 175 l och just nu har jag en plectostomus, 2 scalarer, 2 platy och 3 neontetror. Tetrorna och en av scalarerna har jag haft från början, de andra är nyare.
    Problemet är att vad jag än köper för fiskar så dör dem. Inte alla på en gång utan nån så där var tredje vecka. De är jättepigga och matglada för att dagen efter ligga på botten och kippa efter andan och sedan bara dö. Vissa dör fort medan andra klarar sig i flera månader och några (scalaren och tetrorna) har mått bra hela tiden.
    Jag gör ett vattenbyte i veckan på ca 20%, har i vattenberedning efter. Har kollat vatten otaliga gånger (både hemma och i diverse olika djuraffärer) och det har aldrig varit något fel på det (har dock bara ph och nitritest hemma).
    Matar med flingor sparsamt och fryst foder en gång i veckan.
    Har bytt pump, termostat (har 27 grader) bottenmaterial (ca 6 mån sedan), har kommunalt vatten och inga kopparrör.
    Finns det någon som har något tips om vad jag kan göra? En platy till dog igår.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Kan det vara så att du har nått i inredningen som avger nån toxisk substans, kanske nån prydnadssak i nån giftig plats eller metall som avger höga halter av nått jonslag som kan skada fiskarna?
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • august1996
      • October 2009
      • 333

      #3
      syrebrist??

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Scalaren som är stygg mot nykomlingarna? Tetrorna är väl för snabba.

        En tanke om än kanske osannolik.

        Kommentar

        • JannicaE
          • January 2010
          • 5

          #5
          Tack för svar
          Har bara en trädrot i akvariet som är köpt i zooaffär så den borde inte vara farlig. Men kan ju testa att plocka ur den.
          Hur kollar jag syret då? Har så det bubblar på ytan och fiskarna står aldrig vid ytan som jag läst att de brukar göra vid syrebrist...

          Kommentar

          • Luxur
            • October 2009
            • 127

            #6
            Jag känner igen de här. Hade samma problem i mitt 200 l. akv. Alla mina fiskar dog även den mest härdiga, en som man kan se till och med i trädgårdsdammar. Fick massor av förslag om vad de kunde bero på. Bytte nästan ut allt jag hade.
            Rooster kan ha rätt, tillbehör du använder, eller du kanske har något på dina händer. Mitt problem satt i locket, de var lagat med vanligt sillikon. Jag skäms att berätta vem som hade lagat de. Bytte ut locket och sen var problemet borta men portmonnän blev tunnare men de var de värt.
            Har du som jag köpt ett begagnat akvarium kolla om de är lagat någonstans.
            54 liter. Molly.
            200 liter. Olika fiskar.

            Kommentar

            • Charlottis
              • December 2007
              • 579

              #7
              Först får du såklart sluta köpa nya fiskar innan de du har slutar dö.

              Vad har du för bottenmaterial?

              Kommentar

              • JannicaE
                • January 2010
                • 5

                #8
                Men jag har gjort uppehåll med inköpen. Jag har vid flera tillfällen väntat i två-tre månader utan några dödsfall och då alla de jag haft mått bra innan jag köpt några nya fiskar. Jag har ju några som är över två år gamla.
                Jag har engelsk sjösten ca 3-4 mm

                Akvariet är begagnat men jag vet inte om det är lagat någonstans. Ska se om jag kan se nåt.

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  #9
                  Har du täckglas?
                  Jag citerar Johan Ågren
                  I teorin:

                  Har man en temperatur på 26-27 grader i ett akvarium så sker en ganska stor avdunstning. Denna avdunstning skapar ett mikroklimat mellan vattenytan och täckglaset. Ingen ny luft kan således nå vattenytan så länge denna buffert inte virvlas runt. Har man en jämn fördelning av luftinsläpp runt akvariet - som du verkar ha - så kommer det att vara en konstant ström av avdunstande akvarievatten som trycker utåt i alla springor och effektivt hindrar ny luft från att komma in i akvariet. Det hjälper nog inte att öka denna springa några millimeter till. Vad som måste till är en ventilation som skapar turbulens mellan täckglas och vattenyta. Luften innuti akvariet innhåller säkerligen till största delen avdunstande akvarievatten (kväve, vattenånga och väldigt lite syre). Visst har du gjort en egen, lite oortodox, lösning på täckglaset?

                  Vidare är min teori att fiskar inte går upp till ytan när det blir syrebrist, utan de söker sig till det syrerikaste området (vilket vanligtvis kan vara ytan). I ett akvarium där ytan nästan uteslutande innehåller avdunstande akvarievatten så är det inte den mest syrerika platsen, särskilt inte om man har växter i akvariet och dessutom har en ström på ytan som innehåller vatten från pumpen (vilket är det syrefattigaste vattnet).

                  Min gissning är att du har hittat fiskarna döda på morgonen, eller att de har mått dåligt på morgonen? Det finns två toppar gällande syrebrist: 1. Antingen under natten när växterna och nedbrytningsprocesserna krävt syre länge utan att något nytt syre producerat genom fotosyntesen; framåt morgonen innan ljuset kommer på. 2. Under senare delen av dagen när temperaturen är som högst i akvariet; då varm vatten också leder till syrebrist hos fiskarna. Fast detta kompenseras då av att växterna producerar lite syre. Så den egentliga toppen på syrebristen inträffar där kurvan för den högre temperaturen sammanfaller med den nedåtgående syrekurvan och den vidare sammanfaller med med nattens syrekrävande period.

                  Jag känner att jag behöver lite stöd här för mina tankar, någon som har mer erfarenheter av detta?

                  Edit: Även om CO2 är en tung gas så kommer ångövertrycket även att hindra CO2 från att komma i kontakt med vattenytan, och växterna borde må sämre än i ett ventilerat kar. Så att du ökar ytrörelsen får i detta fall enbart negativ effekt - ytterligare tunga gaser som strävar ut ur karet.

                  Har du kondensdroppar på täckglaset? Det behöver i och för sig inte vara så om du har en stark lampa ovanför täckglaset som värmer upp glaset. Det leder då till ytterligare ångtryck.

                  Jag kan i alla fall säga: Skulle jag ha 26-27 grader och inte ha ventilationsluckan öppen på mitt kar, så skulle fiskarna också dö en efter en (vilket de gjorde). Men nu när jag alltid har ventilationsluckan öppen och håller en temp på 24-25 grader så är fiskarna pigga. Det var när jag noterade den varma, fuktiga (och unkna) luften som slog emot mig när jag öppnade ventilationsluckan som fick mig att börja fundera i den här riktningen.
                  Låter som att detta skulle kunna passa in på ditt problem.
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • JannicaE
                    • January 2010
                    • 5

                    #10
                    Hmm
                    Ja, jag har ett "platslock" på mitt akvarium som i o för sig har några stycken ventilationshål men jag är beredd att prova.
                    Ska jag alltså öppna mer till akvariet och sänka temperaturen?

                    Kommentar

                    • Saturnus80
                      • October 2009
                      • 943

                      #11
                      Ja, så tolkar jag det. Lycka till
                      //Daniel

                      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                      23l aqualandscape med dvärgkulor

                      Kommentar

                      • JannicaE
                        • January 2010
                        • 5

                        #12
                        Tack, ska prova.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...