inredning & gult vatten? + bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    #16
    Ursprungligen postat av Saturnus80
    Växten till höger om roten ruttnar om du täcker rotstocken, så som du har gjort på bilden du länkade. Jag tycker att du ska ha i fler rötter. Den obestämda växten till vänster om roten är nog en Eusteralis stellata, tydligen en väldigt svår växt.
    tack! då ska jag lyfta upp den lite till

    den till vänster är ju bara sååå snygg, men dör den...så dör den
    Den har iofs växt lite sen jag satte i den i måndags!
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"

    Kommentar

    • Yollis
      • February 2010
      • 479

      #17
      Ursprungligen postat av Saturnus80
      Växten till höger om roten ruttnar om du täcker rotstocken, så som du har gjort på bilden du länkade. Jag tycker att du ska ha i fler rötter. Den obestämda växten till vänster om roten är nog en Eusteralis stellata, tydligen en väldigt svår växt.
      länken fungerar inte
      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

      "Happy Wife - Happy Life"

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #18
        Jag håller med om att den är supersnygg, det hade varit jättekul om den trivs.
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #19
          den här växten är det nog: http://www.tropica.com/productcard.asp?id=032A

          tillägg: den här växter är det helt säkert , men det är ju oxå "svår". Vi får se vad som händer och sker!
          Senast redigerad av Yollis; 24 February 2010, 16:19.
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • Yollis
            • February 2010
            • 479

            #20
            nu har jag planterat om lite, "gräset" tog jag ner från roten och delade sen på den större tuvan oxå, där i hittade jag en död fisk!!

            (är det så tropica får sina växter så otroligt fina kanske )

            drog upp plantan till höger om roten lite, delade även den och placerade en liten planta på roten istället för gräset... (tills jag hittar mossa jag vill ha)
            Senast redigerad av Yollis; 24 February 2010, 16:44.
            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

            "Happy Wife - Happy Life"

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #21
              Prova här http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=49&SOK=1
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              • Yollis
                • February 2010
                • 479

                #22
                Ursprungligen postat av Saturnus80
                nu ser jag växten, men det är inte den jag har. länkade till en annan ^^

                jag kan ju inte söka här eftersom jag ej är betalande medlem
                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                "Happy Wife - Happy Life"

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #23
                  Ursprungligen postat av Yollis
                  nu har jag planterat om lite, "gräset" tog jag ner från roten och delade sen på den större tuvan oxå, där i hittade jag en död fisk!!

                  (är det så tropica får sina växter så otroligt fina kanske )

                  drog upp plantan till höger om roten lite, delade även den och placerade en liten planta på roten istället för gräset... (tills jag hittar mossa jag vill ha)
                  Det låter bra. Om du klarar din "svåra" växt eller inte beror ju på många faktorer. Ordentligt med ljus, gödning och någon form av koltillskott brukar behövas för de svårare sorterna.

                  Tropica får sina växter fina genom att odla många av dem ovanför vattnet med starkt ljus och rejält med näring. Har själv en liten odling av din "gräsväxt" på fönsterblecket i ett litet växthus sedan ett par veckor och de växer bättre där än i akvariet!

                  Kommentar

                  • Yollis
                    • February 2010
                    • 479

                    #24
                    Ursprungligen postat av hawkse
                    Det låter bra. Om du klarar din "svåra" växt eller inte beror ju på många faktorer. Ordentligt med ljus, gödning och någon form av koltillskott brukar behövas för de svårare sorterna.

                    Tropica får sina växter fina genom att odla många av dem ovanför vattnet med starkt ljus och rejält med näring. Har själv en liten odling av din "gräsväxt" på fönsterblecket i ett litet växthus sedan ett par veckor och de växer bättre där än i akvariet!
                    växtnäring har jag i redan, men jag måste skaffa ett nytt lysrör till min ramp!

                    koltillskott? kan man lägga grillkol under rötterna då eller

                    jag har läst på tropicas sida att dom odlar över vattenytan, med det utesluter inte nån mystisk blandning av gödning som döda fiskar hehe
                    Senast redigerad av Yollis; 24 February 2010, 18:11.
                    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                    "Happy Wife - Happy Life"

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      #25
                      Ursprungligen postat av Yollis
                      växtnäring har jag i redan, men jag måste skaffa ett nytt lysrör till min ramp!

                      koltillskott? kan man lägga grillkol under rötterna då eller
                      För bra växtljus brukar rekommenderas Aquarelle eller Sylvania Aquastar. Kör själv fyra Aquarelle-rör och när jag kommit över den initiala chocken över hur ljust allt blev så tycker jag det ser riktigt vackert ut.

                      Koltillskott i form av t ex koldioxid eller Easy Carbo behöver du bara fundera på om du vill driva upp växterna snabbt eller vill hålla svårare växter. Då måste du också se över gödningen så att både mineraler, kväve och fosfat tillförs.

                      Sedan går det alldeles utmärkt att köra akvariet med lite mindre ljus, endast sporadiskt näringstillskott och utan koltillskott men då får man räkna med lägre tillväxttakt samt att svårare växter inte trivs.

                      Kommentar

                      • akvavirum

                        #26
                        Jättefint akvarium! Snygg botten också måste jag tillägga. Kanske skulle malarna vilja ha en grotta att gå undan i lite emellanåt? Hoppas du hittar någon fin mossa, kolla plantswap där mossor går på löpande band ibland .-)

                        Kommentar

                        • Yollis
                          • February 2010
                          • 479

                          #27
                          Ursprungligen postat av akvavirum
                          Jättefint akvarium! Snygg botten också måste jag tillägga. Kanske skulle malarna vilja ha en grotta att gå undan i lite emellanåt? Hoppas du hittar någon fin mossa, kolla plantswap där mossor går på löpande band ibland .-)
                          tack! (gruset var dessutom på extrapris, 9:90:- kg!)

                          malarna är så små nu (3-4 cm), så dom kan gömma sig i roten som har ett "hål" i mitten, och bakom pumpen. Men det ska i fler stenar och rötter, så det kommer bli mycket skrymslen för malarna framöver.
                          Skall absolut kolla in plantswap!
                          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                          "Happy Wife - Happy Life"

                          Kommentar

                          Arbetssätt...