Livslängd på fiskar ex Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sungun
    • October 2009
    • 25

    Livslängd på fiskar ex Platy

    Hej!
    Lite dum fråga kanske, men hur länge brukar Platyfiskar leva egentligen om "allt" är bra i karet. Har ju läst att de är tåliga firrar, men idag har min 2:a Platyhona dött helt plötsligt. Imorse såg hon då pigg ut tyckte då jag. Köpte henne innan jul för då hade min första Platyhona dött. Hanen har då överlevt båda sina "fruar" (Hanen och första Platyhonan köpte jag i aug-09). Har även en kampfisk hane och en Ancistrusmal som jag köpte våren-09 som lever och "växer". Ancistrusmalar har jag sett kan bli väldigt stora så de måste väl leva flera år i gynsamma förhållande kan jag tycka, men hur är det med kampfiskar då (min hane väldigt fin i sin blåa skrud), hur många år lever sådna krabater? Någon som vet normal livålder på de små liven?
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    #2
    har ingen aning om ålder på fiskarna, men min bror har en mal som är typ 10 år gamal! och då matade han den inte ens med nått extra de första 6 åren :-o
    Just nu bor den tillfälligt i ett alldeles för litet kar, den är typ 20-25 cm lång. (inte en ancistrus)
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Åldern varierar beroende på art. Platyns livslängd torde ligga på max. 2-3 år. Levandefödare är inte särskilt långlivade. Däremot har man hört om malar som blivit tom 20 år. Själv har jag för tillfället en ensam kopparbarb som har en bit över 10 år på nacken.
      h. Johan

      Kommentar

      • hannaep
        • July 2011
        • 20

        #4
        men hur många fruar har du till din platy hane?? han får minst ha 2st för annars kan han jaga ihäl henne .

        Kommentar

        • Cyruz10
          • February 2010
          • 235

          #5
          Platys lever oftast mellan 2-4 år under bra förhållanden. Sedan kan det bli både kortare och längre beroende på framför allt hur hårt avlad just den platyn du köpt har varit. Tyvärr är platys numer väldigt hårt inavlade vilket påverkar även livslängden.

          Håller med föregående inlägg om att du kanske ska ha fler honor än bara 1 st till din platy hane. 2-3 honor som är någorlunda lika stora, och minst lika stora som hanen själv, borde göra susen. Visst kan det vara så att just hanen har bättre genetiska förutsättningar än bägge honor du har haft. Dock hade jag personligen testat att ha fler honor, värt ett försök.

          Kommentar

          • Halofan
            • July 2011
            • 30

            #6
            Har en öronål som inte ätit nåt på typ 4 år och han växer som bara den ändå xD
            Platys lever ganska länge beror på hur man tar hand om den och hur hårt avlad den är vissa av mina har bara levt ett år andra har levt tre.

            Kommentar

            Arbetssätt...