lite nybörjarfrågor ang pump och firrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    lite nybörjarfrågor ang pump och firrar

    hallå där

    jag har surfat runt en hel del här utan att vara reggad, men nu börjar jag ha frågor som jag måste ställa

    Jag har i söndags startat upp mitt första akvarie (eller "fisklåda" som dottern på snart 4 kallar det )

    det är ett begagnat kar på typ 110L, hemma-limmat 70 långt, 35 djupt och 45 högt. Fick även med lysramp, en pump och en värmare.

    Nu finns det inga firrar i ännu, vill att det ska gotta till sig lite först och hinna välja och vraka bland alla arter, men jag har fyllt med tvättad sand, 10 cm i bak sluttande till ca 5 cm i framkant. En snygg stock och 4-5 växter, hade även i växtnäring igår. Nu börjar dimman försvinna. kommer vilja fylla på med betydligt fler växter och inredning, men allt har sin tid (och plånbok)

    Mina frågor kommer här;

    Pumpen jag fick men är en eheim och den ser ut att vara av denna storlek: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/3714
    Den låter endel, vilket stör mig. Finns det nått som hjälper med rengöring eller reservdelsbyte? Är den anpassad för mitt kar?

    Hur många firrar får plats om man vill ha lite olika sorter?
    har tankar på rödmunstetror och nån liten pleco och kanske 2 andra arter till på ca 3-5 cm storleken.

    /Yollis
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Halloj! Om det är en eheim 2252 (1200L/t) så är den lite väl kraftig för ditt 110Liters, men kolla på beteckningen på filtret om det inte är en 2048 (600L/t) isåfall är den cirkulationsmässigt mer lämpad!


    Jag upplever precis som du att den låter för mycket och jag har bytt både impeller och axel utan framgång så jag använder inte filtret och är mycket missnöjd, 1100kr åt helvete vill du ha ett bättre filter kan jag rekommedera fluval 3+ eller U3
    Senast redigerad av åheim; 23 February 2010, 13:35.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      eller ännu hellre ett ytterfilter med stor filtermängd.....


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Och barnsäkra det från en nyfiken 4-åring
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #5
          jag har ju som tur är inte köpt pumpen ny! den kom ju med på köpet
          Jag funderade på en fluval 3, men blev lite förvirrad när jag kollade upp vilken kapacitet min nuvarande pump hade.
          Hur många l/H behövs för ett kar i min storlek egentligen, jag trode det räkte med att den filtrerade hela karet 1 gång i timmen?

          Jag kommer köra innerfilter då jag inte bara har en nyfiken 4 åring utan även 3 nyfikna katter och en son på "tillväxt" (3 månader)
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            en 3.a blir bra och du kan justera flödet på den ifall du tycker det blåser för mycket! Man brukar rekommendera en cirkulation på minst 3ggr volymen/tim!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              en 3.a blir bra och du kan justera flödet på den ifall du tycker det blåser för mycket! Man brukar rekommendera en cirkulation på minst 3ggr volymen/tim!
              ahaa ok! tack, det blir nog en 3+, har du nått tips på var man köper den "billigt" på nätet?
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              Arbetssätt...