Bra ljus till växterna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sungun
    • October 2009
    • 25

    Bra ljus till växterna...

    Hej!
    Köpte en ljusramp till mitt begangnade 63 liters kar där det ska vara två glödlampor (max 25W), inte ljusrör. När jag var in på min zooaffär här i stan sa de att det finns inga bra glödlampor som ger bra ljus till växterna utan att man måste ha spec. ljusrör. Är det verkligen så? Förr kunde man ju köpa spec. UV-ljus glödlampor till de vanliga blomväxterna man hade. Går inte det till akvarieväxterna oxå? Var får man tag i sådana glödlampor iså fall? Köpa en ny ljusramp med ljusrör var ju jättedyrt på vår affär . Bär sig nästan att köpa ett akvariepaket med allt i isåfall... Känns ju rätt onödigt och riskabelt att börja flytta runt mina små fiskar nu när jag har ett fint akvarium redan...men... vill inte att mina växter ska dö pga ljuset. De ser rätt risiga ut nu trots att de får sin växtnäring och då är det väl ljuset som fattas?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja tyvärr är det så att du blir nog tvungen att använda lysrör om du ska få ordning på dina växter!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • pello
      • May 2008
      • 109

      #3
      Men för sjutton.
      -Det finns ju hur många som helst utav s.k. lågenergilampor i affärerna nuförtiden, som dessutom passar i sockeln.
      Får du plats med två elvawattare så blir det massor av ljus.
      Det finns naturligtvis bättre anpassade för växter i lysrörssortimentet.
      Men nog duger lågenergi till att börja med.

      Kommentar

      • Carl-Filip
        • December 2009
        • 38

        #4
        i mitt 40liters kar så har jag två st 7watts lågenergi lampor o det blir väldigt bra ljus tycker jag o växterna verkar trivas. om man hade jämfört med vanliga glödlampor har jag ca 55-60w ljus över 40liter.

        Kommentar

        • Sungun
          • October 2009
          • 25

          #5
          Jag har oxå två st 7watts lågenergilampor nu och har småbladiga flytväxter (vet ej namnet på dessa) som växer frodigt. Tar ta bort många av dem regelbundet. Kanske de är dem som skymmer för de andra växterna på botten som inte alls verkar må så bra nu. Eller kan det heltäckande glaset (en liten öppning i ena hörnet finns) ha någon betydelse?

          När det står max 25watt i ljusrampen kan man då använda lågenergilampor på 11watt, de motsvarar ju mycket mer än 25watt om man haft vanliga lampor? (En 11watts lågenergilampa motsvarar inte det över 75watt om det varit en vanl glödlampa). Förstår ni vad jag menar?! Tänkte att det kanske är en brandrisk att ha för högt watt tal?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            vad har du för mått på akvariet. har nämligen snart ett par ljusramper över, så om du är intresserad så hör av dig med mått så får vi se om de passar.

            Kommentar

            • Sungun
              • October 2009
              • 25

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              vad har du för mått på akvariet. har nämligen snart ett par ljusramper över, så om du är intresserad så hör av dig med mått så får vi se om de passar.
              Karet är 60cm långt. Nuvarnade ljusramp är 61cm med listen ytterst och den passar perfekt. Bredd på akvariet är 30cm.

              Kommentar

              • Yollis
                • February 2010
                • 479

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                vad har du för mått på akvariet. har nämligen snart ett par ljusramper över, så om du är intresserad så hör av dig med mått så får vi se om de passar.
                du råkar inte ha en 70cm ramp över oxå?
                min är från stenåldern och har ingen reflexyta bakom lysröret, tycker det är lite lite ljus...
                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                "Happy Wife - Happy Life"

                Kommentar

                Arbetssätt...