syrepump/luftfilter/innerfilter???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sungun
    • October 2009
    • 25

    syrepump/luftfilter/innerfilter???

    Hej!
    Har ett ca 63liters kar med ett innerfilter mäke Eheim, en cylinderformad sak på ca 2dm. Följde med karet då jag fick den. Nu har jag lyckats kracha den och måste ju köpa något nytt snarast. (har nu en liten syresten med ett vitt flitervadd i en spec. liten låda. också nån gammal historia från något tidigare akvarium - bara så fiskarna överlever tills jag skaffat nytt filter). Nå, en dum fråga kanske, men vad är skillnaden på syrepump, och luftfilter? Den jag hade tidigare var väl ett innerfilter som blåste ut syre och fiskarna verkade då må gott. Eller ska man ha både ett innerfilter och en syrepump + ett luftfilter, är inte dessa saker samma sak?

    Vilket märke rekomenderar ni, som inte kostar en förmögenhet men ändå är bra till ett ca 60 liters kar?
    Är det farligt/onödigt att överdimensionera storleken på innerfiltret?
  • Victor.bergdahl
    • February 2007
    • 63

    #2
    Hur mycket pengar har du tänkt att lägga...?

    Ofta räcker det med till exempel ett Fulvar 1 plus innerfilter och en syresten!

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Eheimet du hade innan var nog modell Aquabal http://www.guldfisken.se/beta/catalo...7b85fe7f1586a0
      Personligen tycker jag att det är ett jäkligt bra filter, framförallt om man har yngel eller småfisk (de åker inte in i detta filter som i de flesta andra fall av innerfilter). Tycker du skall köpa dig en ny Aquabal just för att det är ett bra filter, du får en bra balans iom. en biologisk bakteriekultur i filterna (du slipper rengöra filtret ofta och du behöver oftast bara rengöra en korg i taget och spara de nyttiga bakterierna i de andra krogarna till annan rengörning osv.) Du kan tillsätta en liten slang till munstycket och på så sätt tillsätta lite extra syre ner i vattnet (som en syresten).
      Syresten filtrerar inte vattnet på partiklar, villket gör att du kan få ett skitigt akvarium om du inte balanserar det rätt. Det är inte nödvändigt att ha syresten om man placerar innerfiltrets utblås vid ytan så du har bra cirkulation på ytan.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Sungun
        • October 2009
        • 25

        #4
        typ ett par hundra, helst inte mycket mer...

        Kommentar

        • Victor.bergdahl
          • February 2007
          • 63

          #5
          Tycker nog att du skall köpa samma sort som du hade innan, annars finns det små ytterfilter som man kan använda!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Ursprungligen postat av Sungun
            Hej!
            Har ett ca 63liters kar med ett innerfilter mäke Eheim, en cylinderformad sak på ca 2dm. Följde med karet då jag fick den. Nu har jag lyckats kracha den och måste ju köpa något nytt snarast. (har nu en liten syresten med ett vitt flitervadd i en spec. liten låda. också nån gammal historia från något tidigare akvarium - bara så fiskarna överlever tills jag skaffat nytt filter). Nå, en dum fråga kanske, men vad är skillnaden på syrepump, och luftfilter? Den jag hade tidigare var väl ett innerfilter som blåste ut syre och fiskarna verkade då må gott. Eller ska man ha både ett innerfilter och en syrepump + ett luftfilter, är inte dessa saker samma sak?

            Vilket märke rekomenderar ni, som inte kostar en förmögenhet men ändå är bra till ett ca 60 liters kar?
            Är det farligt/onödigt att överdimensionera storleken på innerfiltret?
            Syrepump är en felbenämning på luftpump!
            Luftfilter är en filterpatron eller behållare med filternaterial som drivs med en luftpump!
            Filtret är en viktig komponent i akvariet då det sker en biologisk nedbrytning i filtermaterialet men filtervadd är ett odugligt biologiskt filtermaterial!
            billigt och hyffsat filter: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...890906912f9452
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sungun
              • October 2009
              • 25

              #7
              Tack för alla svar jag fått. Så glad att jag hittat denna sida och kan ställa (för er erfarna akvarieägare) korkade frågor och ändå få seriösa svar. Antingen Eheimet Aquabal eller Fluval märket blir det nog... De kanske är de bästa och vanligaste märkena på marknaden?!

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ursprungligen postat av Sungun
                Tack för alla svar jag fått. Så glad att jag hittat denna sida och kan ställa (för er erfarna akvarieägare) korkade frågor och ändå få seriösa svar. Antingen Eheimet Aquabal eller Fluval märket blir det nog... De kanske är de bästa och vanligaste märkena på marknaden?!
                Fluval och Eheim är de vanligaste på marknaden. Själv har jag testat olika märken på både ytter och inner filter och jag faller hela tiden tillbaka på Eheims filter. De må kosta någon extra krona, men de är åxå bäst enligt mig.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Victor.bergdahl
                  • February 2007
                  • 63

                  #9
                  jag håller med!!!

                  Kommentar

                  • Racerman
                    • January 2010
                    • 80

                    #10
                    Ursprungligen postat av c.ciklid
                    fluval och eheim är de vanligaste på marknaden. Själv har jag testat olika märken på både ytter och inner filter och jag faller hela tiden tillbaka på eheims filter. De må kosta någon extra krona, men de är åxå bäst enligt mig.
                    //camilla
                    +1
                    240liter Tetror, Co2, PMDD
                    110liter Äppelsnäckor... thats it

                    Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

                    Kommentar

                    • Sungun
                      • October 2009
                      • 25

                      #11
                      Råkade hittat en beg. Hydor Crystal K10 Duo II för en billig penning. Tänkte testa den i 63 liters karet först. Tror ni det är för litet? (Det står 170l/h på det). Men inne i det lilla röret (som är innanför sen blåa filtersvampen) finns små svarta "gruskorn". Är det kolbitar måntro? Är det inte sådant man använder om man haft någon sjukdom, beh. detta med medicin, och sedan vill filtrera bort läkemedlena? Eller är det något annat sorts filtreringsmatrial? Ska man iså fall låta det vara kvar eller? Hade då inget sådant i mitt förra innerfilter som jag råkade kracha då jag rengjorde det... Återigen många frågor...

                      Kommentar

                      • Victor.bergdahl
                        • February 2007
                        • 63

                        #12
                        Kolen skall vara i filtret för en det är det andra steget i filtreringen.

                        Den rekommenderade akvariestorleken för det här filtret är 20.50 liter.

                        Info finns bland annat på denna länk:

                        Kommentar

                        • Sungun
                          • October 2009
                          • 25

                          #13
                          Ok, då var det lite för litet för mitt akvarium... Bäst att beställa ett nytt då ialla fall. Tänkte bara komma lite billigare undan...(brukar väl oftast bli dyrare i slutändan om man gör så)... Men vad sa du...Man ska alltså ha kol också i filtret... Hur ofta ska man byta/fylla på det då? Hade som sagt inte det i det förra...

                          Kommentar

                          • Victor.bergdahl
                            • February 2007
                            • 63

                            #14
                            det är för att skumfiltret sköter den mekaniska reningen och kolet den biologiska. Man behöver inte byta bra fylla på!! Tycker du skall testa detta filtret ett tag innan du köper ett nytt! Reningen kanske är tillfredsställande ändå.

                            Kommentar

                            • Sungun
                              • October 2009
                              • 25

                              #15
                              Läste nånstans att man skulle ha kvar lite av det gamla filtermassan för att behålla de bra bakterierna för annars var det som att starta om akvariet på nytt. Men kan man byta ut den blåa filtermassan som var med och sätta i det gamla bruna som jag hade i den förra? Nu har den ju varit ur akvariet några dagar så då ar väl dessa "bra" bakterier dött oc då kanske det är sak samma?

                              Förresten hur ser man att reningen är tillfredsställande? Måste man ta en massa vattentester då eller hinner fiskarna dö innan man ser med blotta ögat att det inte fungerar?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...