Ang. gnäll på ak.storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Ursprungligen postat av Pickles
    Det här har kanat iväg och blivit en rätt intressant tråd, men jag undrar om trådskaparen inte drev med oss ändå?
    Av någon anledning fungerar i alla fall inte blogglänken längre.. och hon är väldigt, väldigt sparsam med sina egna åsikter, inte sant?
    Det är inte så viktigt om trådskaparen skojar eller inte. Problemet att hålla fiskar i för små akvarier (till vad dom egentligen behöver) förekommer och därför skall man ge ett seriöst svar om man skall svara.

    En del menar t.ex. att det är djurplågeri att hålla fisk i ett väggakvarium.
    I mitt väggakvarium har jag endlers. Om man räknar om det utrymme dessa fiskar har här till vad diskus skulle ha om de skulle ha lika stor rörelseyta, skulle ett motsvarande diskuskar vara på 300x200x60cm - så ni som har diskus har ni ett akvarium på 3600 L
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #32
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Allt säljande går ut på att sälja så pass att man kan driva företaget.
      Det är inget fel på små akvarier - det som är fel är att man håller fiskar i akvarier där de inte hör hemma.

      Nanoakvarierna har varit ett lyft framåt för akvariehobbyn och även för djurhållningen.
      Så för varje fiskart man skaffar sig så skall man sätta in sig i artens specifika behov
      Självklart. Det ÄR inte fel på små akvarier. Man får ju tänka logiskt vad som KAN hållas i dessa akvarium. Man skall väll inte placera en fisk som kan bli 25cm i en 5l skål tex. Teoretiskt sätt kan man väll sätta sig i en liten hundbur och se hur man eg. trivs där i. Utseendemässigt ser du kanske ut att trivas men...

      Och det mad att allt går att säljas, det finns trots allt säljare som säger att det är helt ok att hålla Påfågelciklid i ett 112l med div. småfisk som guppy, platy, neontetror.... Jag stod bredvid och lyssnade när far och dotter handlade lite nya fiskar till dotterns akvarium. De handlade en Påfågel bl.a. och åkte hem. Jag undrar hur många fiskar det var kvar i det akvariet morgonen där på...

      Jaja.. men som sagt, personen i fråga är inga 19år som angivits här på zoopet, utan 13 så man får väll vara på den tänkandes nivå. Länkarna fungerar inte längre, men det var ju inte så svårt att hitta hennes blogg.
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av C.Ciklid
        Självklart. Det ÄR inte fel på små akvarier. Man får ju tänka logiskt vad som KAN hållas i dessa akvarium. Man skall väll inte placera en fisk som kan bli 25cm i en 5l skål tex. Teoretiskt sätt kan man väll sätta sig i en liten hundbur och se hur man eg. trivs där i. Utseendemässigt ser du kanske ut att trivas men...

        Och det mad att allt går att säljas, det finns trots allt säljare som säger att det är helt ok att hålla Påfågelciklid i ett 112l med div. småfisk som guppy, platy, neontetror.... Jag stod bredvid och lyssnade när far och dotter handlade lite nya fiskar till dotterns akvarium. De handlade en Påfågel bl.a. och åkte hem. Jag undrar hur många fiskar det var kvar i det akvariet morgonen där på...

        Jaja.. men som sagt, personen i fråga är inga 19år som angivits här på zoopet, utan 13 så man får väll vara på den tänkandes nivå. Länkarna fungerar inte längre, men det var ju inte så svårt att hitta hennes blogg.
        Instämmer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • SenorBastardo
          • November 2006
          • 121

          #34
          Håller med Kjell om att centimeter"regeln" borde skrotas,den skapar mer förvirring än den reder ut begrepp. Jag har små burkar (25 l) med mindre Bettor, Nothobranchius och Parosphromenus i. Dessa fiskar blir enormt mycket större än vad, exempelvis, Boraras brigittae blir men mina brigittae får gå i en 50 l burk för deras beteende vad gäller stimmande och framför allt hur mycket de rör sig gör att de behöver lite mer utrymme. Som jag skrev tidigare, det är bara att läsa på om den fisk man är intresserad av och det har väl aldrig varit enklare än nu. Med allt som finns på nätet behöver man ju inte ens köpadyra böcker eller släpa sig till biblioteket och har man "dumma" nybörjarfrågor kan man ställa dem anonymt på forum av den här typen.

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #35
            Ursprungligen postat av welonka
            Jag har en guldfisk i 14 liter och den trivs som.. fisken i vattnet!
            Om du kan förklara för mig hur du kan se att en fisk mår bra så ska jag sluta gnälla...
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • akvavirum

              #36
              [QUOTE=C.Ciklid;1383906]Självklart. Det ÄR inte fel på små akvarier. Man får ju tänka logiskt vad som KAN hållas i dessa akvarium. Man skall väll inte placera en fisk som kan bli 25cm i en 5l skål tex. Teoretiskt sätt kan man väll sätta sig i en liten hundbur och se hur man eg. trivs där i. Utseendemässigt ser du kanske ut att trivas men...




              Bra sagt. Jag kan tyvärr reta upp folk då jag påpekar att de inte kan klämma in vad som helst i hur litet som helst. Men jag hinner aldrig få prata klart då de slår dövörat till direkt.

              Rätt använt kan ett litet kar på 20 liter vara fiktigt fint!

              Jag reagerar bara på att folk kan klämma in 4 ancistrusar, 5 svärdbärare, 4 gurami mfl mfl i ett sådant kar --- bara för att de får plats...då bir jag ledsen och att de inte kan simma sen och folk undrar varför deras fiskar dör
              ja, konstigt.

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #37
                En sådan här tråd borde nästan vara klistrad i forumet.
                Är rätt så nybörjare själv, och tur man har internet och info sug, för om man skulle gå på rekommendationer som man fått i vissa djuraffärer angående vilka fiskar och hur många man ska/kan ha i sina kar så skulle man lätt bli anmäld för djurplågeri.!

                En sån här tråd kanske kan få nybörjare att tänka till en extra gång innan man slänger ner massor med fisk i ett kar. Hade själv en riktig fisksoppa, innan jag läste på om dom olika arterna, och har nu sållat och delat upp mitt bestånd på andra kar och kompisar.

                så en "sticky" tråd skulle kanske sitta fint...
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #38
                  Nu saknar jag bara en länk till Bonsai Kitten i denna tråd. :-)

                  Varför säljs små akvarier om man inte får ha fiskar i dom? Jo, för att ha katter i förstås! ;-) *haha*
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #39
                    Ursprungligen postat av petnym
                    Nu saknar jag bara en länk till Bonsai Kitten i denna tråd. :-)

                    Varför säljs små akvarier om man inte får ha fiskar i dom? Jo, för att ha katter i förstås! ;-) *haha*
                    http://images.google.se/images?hl=sv...onsai%20kitten
                    Har någon känsla att ditt inlägg kommer driva många till frispel... hehehehe...
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #40
                      Ursprungligen postat av C.Ciklid
                      Har någon känsla att ditt inlägg kommer driva många till frispel... hehehehe...
                      Ja, det där kan nog trigga igång nåra stycken här...

                      //Roger
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        #41
                        Är det en enda som gnäller på katterna så är det bara att låsa tråden.
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • akvavirum

                          #42
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Nu saknar jag bara en länk till Bonsai Kitten i denna tråd. :-)
                          Varför säljs små akvarier om man inte får ha fiskar i dom? Jo, för att ha katter i förstås! ;-) *haha*
                          http://images.google.se/images?hl=sv...onsai%20kitten

                          En dum fråga i samanhanget: Fisken på din "logga"
                          vad är det för sort? Färggrann så det visslar om det - trodde först den var en "fejk" :-)
                          är inte så duktigt på ciklider men hade varit roligt att veta vad det är för nån..
                          Mvh

                          Kommentar

                          • Grothras
                            • July 2009
                            • 401

                            #43
                            Man kan ha en människa i en isoleringscell ganska länge innan människan börjar bli sjuk. Det betyder inte att den snubben trivs i isoleringscellen.

                            Kommentar

                            • DAHLBERG
                              • September 2008
                              • 1598

                              #44
                              Ursprungligen postat av Grothras
                              Man kan ha en människa i en isoleringscell ganska länge innan människan börjar bli sjuk. Det betyder inte att den snubben trivs i isoleringscellen.
                              Där satt den!
                              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                              540 liter kulfisk - T. lineatus
                              120 liter salt - Koraller och fisk

                              Kommentar

                              • SenorBastardo
                                • November 2006
                                • 121

                                #45
                                Håller med petnym. Katter kan man i allt under tio liter men kom ihåg att ha många katter så man fördelar aggressionerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...