Ang. gnäll på ak.storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • welonka
    • February 2010
    • 10

    Ang. gnäll på ak.storlek

    Jag har sett att det är väldigt många som gnäller när man i ett forum till exempel skriver ''jag har 5 guldfiskar i 50 liter akvarium''. Det är för lite och allt det dära. Jag har en guldfisk i 14 liter och den trivs som.. fisken i vattnet! Liksom jag fattar inte grejen att börja gnälla genom internet när man inte ens sett den andra personens fisk? Min trivs superbra och jag ska köpa till någon annan också.

    Till och med i den här guiden på hemsidan står det; 1l vatten för 1cm fisk. Min guldfisk är ung. 5 cm och då borde jag ha ett akva på 5 litet vatten, visst? Jag har 14 alltså 9 'för mycket'. Och min fisk trivs jättebra, så jag tycker att folk ska sluta gnälla på akvariets storlek.
    Viktoria
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Var poppar ni upp ifrån egentligen! använd sunt förnuft och har du inte det så skaffa ett!

    Senast redigerad av åheim; 21 February 2010, 11:37.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • joelvuo
      • September 2009
      • 771

      #3
      Läs på ordentligt innan du ska klaga.. En guldfisk som är i ett 14Liters akvarium lever inte lika länge som en annan = den mår inte lika bra..

      Edit:
      Bara för att det går att ha en fisk i en liten skål betyder det inte att man ska ha det. Du kan ju jämföra det med att sätta dig i en garderob och leva där resten av ditt liv :-)
      Senast redigerad av joelvuo; 21 February 2010, 11:39.

      Kommentar

      • welonka
        • February 2010
        • 10

        #4
        Ja men liksom, om det skulle vara så himla hjärtlöst och hemskt att ha fiskar i små akvarier varför säljer man det då? Och varför skriver de, till och med här på denna hemsidan om att det är helt okej?

        Jag skulle aldrig ha en 1cm guppy i 1l, men jag stör mig på att folk ibland inte vet något om hur fisken trivs/ser ut och gnäller iaf.
        Viktoria

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ursprungligen postat av welonka
          Ja men liksom, om det skulle vara så himla hjärtlöst och hemskt att ha fiskar i små akvarier varför säljer man det då? Och varför skriver de, till och med här på denna hemsidan om att det är helt okej?

          Jag skulle aldrig ha en 1cm guppy i 1l, men jag stör mig på att folk ibland inte vet något om hur fisken trivs/ser ut och gnäller iaf.
          Ta en diskussion med dina föräldrar om den här frågan tycker jag!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • joelvuo
            • September 2009
            • 771

            #6
            Ursprungligen postat av welonka
            Ja men liksom, om det skulle vara så himla hjärtlöst och hemskt att ha fiskar i små akvarier varför säljer man det då? Och varför skriver de, till och med här på denna hemsidan om att det är helt okej?

            Jag skulle aldrig ha en 1cm guppy i 1l, men jag stör mig på att folk ibland inte vet något om hur fisken trivs/ser ut och gnäller iaf.
            Räkakvarium kanske? Som sagt så lever fisken inte så länge i ett litet akvarium

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Det märks att det är sportlov, alla troll brukar dyka upp då.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • joelvuo
                • September 2009
                • 771

                #8
                Ursäka, men var i h*lvete hittar du att det är "okej" att ha en guldfisk i ett 15 Liters akvarium?

                Kommentar

                • joelvuo
                  • September 2009
                  • 771

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Det märks att det är sportlov, alla troll brukar dyka upp då.
                  Det verkar inte vara något troll

                  Kommentar

                  • Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

                    #10
                    Herregud! Vilken tur att denna människa hittat hit så vi kan hjälpa henne tillrätta.
                    Du kan absolut inte ha Guldfiskar i ditt 14-liters akvarium. Så du har två val:
                    Antingen lämnar du tillbaka fiskarna till affären o köper räkor (vilket är det enda som kan leva i ditt akvarium) istället, eller så köper du ett nytt akvarium som är ca 300 liter.

                    Ser ju bilderna på din blogg och kan se att dina fiskar lider.
                    Ska du behålla akvariumet med räkor så måste du sätta dit en mörk bakgrund, fixa ett ordentligt filter! Annars blir vattnet aldrig bra.
                    Har du funderat på att plantera växterna kanske? Du kan inte ha dem i krukan. Sköljde du av dem väl innan du satte i dem i vattnet?

                    I affären sa dem att du kan inte ska ha fisk i mindre än 45liter, ändå köper du ett så litet som 14 liter o sätter i 2 Guldfiskar?? Att de säljer små akvarium är för att vissa vill ha som yngelakvarium, till snäckor o räkor, att bara ha växter i osv.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Alla fiskarter har olika behov av storlek på akvariet utifrån sina förutsättningar som bl.a. är artens storlek och beteende.

                      För en del arter kan det därför räcka med ett 20-liters akvarium medan det för andra är för litet med ett 1.000 liters.

                      En guldfisk har i och för sig ett betende som gör att de inte behöver ett så stort akvarium, men den blir rejält stor och skall därför inte hållas i en liten vattenbehållare.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Asynja
                        • February 2010
                        • 622

                        #12
                        Ursprungligen postat av welonka
                        Jag har sett att det är väldigt många som gnäller när man i ett forum till exempel skriver ''jag har 5 guldfiskar i 50 liter akvarium''. Det är för lite och allt det dära. Jag har en guldfisk i 14 liter och den trivs som.. fisken i vattnet! Liksom jag fattar inte grejen att börja gnälla genom internet när man inte ens sett den andra personens fisk? Min trivs superbra och jag ska köpa till någon annan också.

                        Till och med i den här guiden på hemsidan står det; 1l vatten för 1cm fisk. Min guldfisk är ung. 5 cm och då borde jag ha ett akva på 5 litet vatten, visst? Jag har 14 alltså 9 'för mycket'. Och min fisk trivs jättebra, så jag tycker att folk ska sluta gnälla på akvariets storlek.
                        Nu är inte jag så erfaren, men vad det menar med 1cm fisk på 1 liter vatten har jag förstått att det handlar om vuxen fisk. Så man ska kolla hur stor fisken är som vuxen och sen räkna ut hur många liter vatten den behöver...Så har jag fattat det.
                        /Åsa

                        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Lite halvkorkad "regel" det där tycker jag personligen, då är det bättre att kalla den hänvisning eller liknande.
                          Som Kjell skriver beror det väldigt mycket på vad det är för fisk man räknar på, det kan vara stor mal som knappt rör på sig jämfört med tex. en liten tetra som vill ha större simutrymme...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Asynja
                            Nu är inte jag så erfaren, men vad det menar med 1cm fisk på 1 liter vatten har jag förstått att det handlar om vuxen fisk. Så man ska kolla hur stor fisken är som vuxen och sen räkna ut hur många liter vatten den behöver...Så har jag fattat det.
                            Ja regeln som i sig är väldigt korkad utgår självklart från vuxenstorleken. Sedan har ju också varje art dessutom en minimumstorlek på akvariet.

                            Men regeln är som sagt extremt korkad och fungerar enbart om det handlar om samma typ av fiskar.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Asynja
                              • February 2010
                              • 622

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ja regeln som i sig är väldigt korkad utgår självklart från vuxenstorleken. Sedan har ju också varje art dessutom en minimumstorlek på akvariet.

                              Men regeln är som sagt extremt korkad och fungerar enbart om det handlar om samma typ av fiskar.
                              Det är väl som med det mesta här i livet att man får tänka lite själv också, eller fråga er experter när man som jag är väldigt ny i akvarievärlden . Det jag kan tycka är att det ibland är svårt att sålla bland all information både här och på andra ställen & veta vad som gäller eg. Det står olika överallt, dessutom har alla olika uppfattning och erfarenheter. Det är verkligen inte lätt alla gånger.
                              /Åsa

                              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                              Kommentar

                              Arbetssätt...