Köpa till - litet akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • welonka
    • February 2010
    • 10

    Köpa till - litet akvarium!

    Hej!

    Jag har ett rätt så litet akvarium, vet ej hur många liter det är. Förut hade jag två guldfiskar, den ena är kvar fortfarande, den andra dog efter en vecka (ville inte äta och var ganska slö, sjuk tror jag). Men nu har den här levt i det lilla akvariet i några månader och verkar trivas bra faktiskt! Äter bra och växer lagom. Men nu till frågan- jag skulle vilja köpa till någon fisk dit. Har hört att KAMPFISK kan bita på deras fenor, men kan man ha nånting annat där i? Jag har ingen värmare men självklart en pump. Temp. ungefär 20grader. Har stenar och 4 växter.

    //Viktoria, tacksam för svar!
    Viktoria
  • welonka
    • February 2010
    • 10

    #2
    Skulle vara VÄLDIGT tacksam för svar!
    Viktoria

    Kommentar

    • joelvuo
      • September 2009
      • 771

      #3
      Du ska inte ha någon mer fisk i 15 Liters akvarium

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Hur stort är ett "rätt så litet"?
        Guldfiskar ska ha minst 250 liter. Svårt o veta vad du tycker är litet.
        Räkna ut hur många liter det är så kan vi hjälpa dig sedan.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Nix, precis som du har fått till svar i din andra tråd, så skall du inte ha någon mer fisk i ditt akvarium.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • SenorBastardo
            • November 2006
            • 121

            #6
            Du kan ju alltid ha mindre typer av killis i en sådan burk men läs på om arten innan du gör slag i saken.

            Kommentar

            • welonka
              • February 2010
              • 10

              #7
              tack för svar alla!
              Viktoria

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Lämna bort din guldfisk, det bör ju vara det första du skall göra, sen kan du börja kika på räkor istället eller möjligen någon killiart men jag hade personligen inte kört fisk i en skål, har du inte bra flås på ytan kan det bli rätt dåligt syresatt vatten, antar att det är en standard rund "guldfiskskål" det handlar om?

                Jag har flera små akvarium hemma, mindre än dina men det fungerar fint och allt trivs och förökar sig. Saken är den att man måste välja rätt invånare för att det skall fungera, fisk är INTE vad man bör ha i så små kar permanent, däremot räkor som sagt var. Väldigt fachinerande varelser jag skulle rekommendera dig att prova när du lämnat bort din guldfisk.
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Det är ingen skål utan ett 35 liters kar med luftpump, så microrasboror eller killi går bra.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • SenorBastardo
                    • November 2006
                    • 121

                    #10
                    Jasså är det så stort, då skulle man kanske kunna klämma in någon av de mindre Bettorna istället. Varför inte en Betta uberis, rutilans eller persephone?

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Det är ingen skål utan ett 35 liters kar med luftpump, så microrasboror eller killi går bra.
                      Nej, det är inte 35 liter, utan 14liter! Och däri ska man inte ha fiskar.

                      Kommentar

                      • osse
                        • January 2010
                        • 69

                        #12
                        jag hade själv ett 18 liters akvarium med 2 st guldfiskar och 1 teleskop fisk och en vit slöjstjärt. Men nu bor 2 av dom i ett 54 liters för dom andra 2 dog när dom flyttades över till 54 an. men du skulle ju kunna ha teleskop fisk eller slöjstjärt om du vill men 14 liter låter ju lite litet men om du köper en liten fisk till så växer den ju iallafall inte så fort.

                        Kommentar

                        • SenorBastardo
                          • November 2006
                          • 121

                          #13
                          Jo dåman kan ha fisk i 14 liter men det kräver förkunskap. Många som håller och odlar Parosphromenus har paren 12 liters kar. Men det är en mycket dum idé att ha guldfisk (oavsett odlingsform) i ett sådant.

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #14
                            Ursprungligen postat av osse
                            jag hade själv ett 18 liters akvarium med 2 st guldfiskar och 1 teleskop fisk och en vit slöjstjärt. Men nu bor 2 av dom i ett 54 liters för dom andra 2 dog när dom flyttades över till 54 an. men du skulle ju kunna ha teleskop fisk eller slöjstjärt om du vill men 14 liter låter ju lite litet men om du köper en liten fisk till så växer den ju iallafall inte så fort.
                            Varför i hela fridens namn lägger du dig i diskussionen med så dumma argument? Ja, en guldfisk får plats i skålen, du får plats på toaletten och du lär kunna leva där länge om du får lite mat i tubform då och då, det lär också dröja länge innan du växer ur badrummet men hur väl kommer du trivas där inne i ett par år?
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • akvavirum

                              #15
                              Ursprungligen postat av welonka
                              Skulle vara VÄLDIGT tacksam för svar!
                              Ta bort fisken och använd karet till räkor och växter?
                              Det är ju lite lämpligare med tanke på byttans storlek.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...