Akvarie med rostfribotten, läcka :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bizi
    • February 2010
    • 10

    Akvarie med rostfribotten, läcka :(

    Hittade det perfekta akvariumet o ha i köket, av den "gamla skolan" med rostfri botten och ram. Problemet är då att det läcker. jag har koll på de med rätt silicon och mellanrum mellan rutorna, men hur gör jag med kittet som sitter mellan glas och ram? det är bort pillat nu eftersom det troligen vart läck innan, då det bitvis trillade loss utan att jag rörde det (nästan) och de andra (som inte vart fuktigt) satt som *censur*. jag googlade men hittade inget bra svar och hoppas ni kan hjälpa mej. går det ha silicon mellan glas och ram? eller måste det vara någon form av kitt?

    Nybörjare som hoppas på hjälp
    /Elisabet
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Trodde dessa typ av akvarium var skrotade sedan länge. Hade ett sådant för många år sedan. Jag siliconade om det och det räckte (35l).
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Har ett sånt på"tork" just nu. Silikonade om det igår, men kommer inte ha tid att tät testa förens i helgen. Men jag har bara bytt silikon och inget annat.
      Men borde ju gå att bara använda silikon mellan glas/ram .
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Victor.bergdahl
        • February 2007
        • 63

        #4
        Det skall inte vara någon fara att använda silicon även där! Det viktigaste är att du läser på om siliconet så du vet tork tiden (ofta står det på tuben) Så att du inte läck testar innan siliconet har härdat/torkat färdigt!

        Kommentar

        • FiaLotta
          • August 2009
          • 219

          #5
          Ursprungligen postat av C.Ciklid
          Trodde dessa typ av akvarium var skrotade sedan länge. Hade ett sådant för många år sedan. Jag siliconade om det och det räckte (35l).
          //Camilla
          Jag har ett stående, vet inte ens om det är tätt.
          30x35x95. väldigt fint på ett sätt.
          Tyvärr finns det inget täckglas eller ramp till och det
          är billigare att kasta det än att köpa sakerna till

          Kommentar

          • Bizi
            • February 2010
            • 10

            #6
            Jag bara älskar detta akvarie, antagligen för att det är lite annorlunda mot dagens akvarier jag kör på silicon överallt, går de åt helvete så går de åt helvete men då har man iaf misslyckats

            Tänkte väll ha de ståendes i en vecka iaf, för o vara hundra på att det torkat/härdat ordentligt o sen ett par - tre dagar med vatten i badrummet för o tät-kolla. låter de bra?

            FiaLotta - det är måtten på det jag hittade ju! L95*H35*B30

            en dum fråga till.... varför står det bäst-före-datum på tuben? kan silicon bli för gammalt? *nyfiken i en strut*

            Kommentar

            • Victor.bergdahl
              • February 2007
              • 63

              #7
              JA! det kan tappa sina egenskaper om det blir för gammalt! Du kan köpa akvariesilicon på clas ohlson för ca 50 kronor tuben!

              Kommentar

              • Bizi
                • February 2010
                • 10

                #8
                fascinerande! tuben jag har är ny, men jag blev nyfiken när det stog bäst-före-datum på :P

                Kommentar

                • FiaLotta
                  • August 2009
                  • 219

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bizi
                  Jag bara älskar detta akvarie, antagligen för att det är lite annorlunda mot dagens akvarier jag kör på silicon överallt, går de åt helvete så går de åt helvete men då har man iaf misslyckats

                  Tänkte väll ha de ståendes i en vecka iaf, för o vara hundra på att det torkat/härdat ordentligt o sen ett par - tre dagar med vatten i badrummet för o tät-kolla. låter de bra?

                  FiaLotta - det är måtten på det jag hittade ju! L95*H35*B30

                  en dum fråga till.... varför står det bäst-före-datum på tuben? kan silicon bli för gammalt? *nyfiken i en strut*
                  Jag tycker att mitt är snyggt på ett sätt, fast ändå inte. Fultsnyggt alltså.
                  Jag köpte det enbart för eheim pumpen 2213 fick det för 300.
                  men det är ju dyrt att köpa saker till och har man ingenstans att göra av det så blir det ju tippen. kanske ska hålla det ett litet tag till.
                  känns som att det hade blivit ett jättefint växtkar av det.

                  Kommentar

                  • Victor.bergdahl
                    • February 2007
                    • 63

                    #10
                    Ursprungligen postat av FiaLotta
                    Jag tycker att mitt är snyggt på ett sätt, fast ändå inte. Fultsnyggt alltså.
                    Jag köpte det enbart för eheim pumpen 2213 fick det för 300.
                    men det är ju dyrt att köpa saker till och har man ingenstans att göra av det så blir det ju tippen. kanske ska hålla det ett litet tag till.
                    känns som att det hade blivit ett jättefint växtkar av det.
                    lägg ut en annons här å se om nån är intresserad innan du slänger grejerna!

                    Kommentar

                    • FiaLotta
                      • August 2009
                      • 219

                      #11
                      Ursprungligen postat av Victor.bergdahl
                      lägg ut en annons här å se om nån är intresserad innan du slänger grejerna!
                      måste väl vara goldmember för sånt?

                      Kommentar

                      • Victor.bergdahl
                        • February 2007
                        • 63

                        #12
                        jo de e klart.... men lägg in en förfrågan på forumet då.... om man nu får de...?

                        Kommentar

                        • Bizi
                          • February 2010
                          • 10

                          #13
                          en dum fråga till *hrm*
                          behöver akvariesiliconet vara av samma märke?

                          Kommentar

                          • Victor.bergdahl
                            • February 2007
                            • 63

                            #14
                            Inte helt säker, tror att akvariesicon skall vara blandningsbara, de e ju ättiksyrebaserade.. men kolla med dem du köper siliconet av eller kolla om de står något på paketet eller nått....

                            Kommentar

                            • Bizi
                              • February 2010
                              • 10

                              #15
                              får googla lite :P min bästa vän tror jag...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...