Hjälp - de dör!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtebolycka
    • November 2009
    • 59

    Hjälp - de dör!!

    Akvariet är på 125 liter. Har varit igång sedan början på december. Aldrig varit några konstigheter.

    I början på januari satte vi i sex mollys och lite senare 10 tetror. Har en clown pleco sedan tidigare. För två eller tre veckor sedan köpte vi sju svarta pansarmalar.

    I helgen gjorde jag ett delvattenbyte på ca 20%. Tillsatte lite Easy Life.

    Vid vattenbytet skadades en molly som igår var död. Men nu till det jobbiga. Idag ligger en till liten molly och flämtar på botten och en av pansarmalarna är döda.

    pH ligger som det gjort innan, på 7,5
    ingen nitrit
    temperaturen stabil 25-26 grader

    Kan det vara så att vårt kH har sjunkit pga vattenbytet (har innan haft väldigt högt då vi från start skulle ha malawiciklider) och att vi hatf en pH-dipp under nätterna? Är de så känsliga? Kan pH sjunka/svänga så kraftigt att det tar livet av de små rackarna?

    Jag har kastat i lite bikarbonat.

    Kan det vara något fel på maten de får? Röda mygglarver, små dafnier och artemia samt vegetabiliskt flingfoder och droppys. Jag har köpt maten av samma kille som sålde pansarmalarna till oss så jag räknade med att den skulle vara ok för dem.

    Malarna kostade 140:- styck så det inte bara tråkigt på de små firrarna utan även på akvariekontot.

    Någon som har en idé?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    oj! jobbigt!

    vet inte riktigt vad det kan vara! kanse de röda mygglarverna?

    pansarmalar för 140:- ??? vad är det för specialare?

    jag köper 3 för 100:-

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Röda mygg ligger nära till hands att misstänka om fiskarna blir sjuka. Annars, vad är det för vatten? Kommunalt eller egen brunn? Bor ni i hus med varmvattenberedare/rör av koppar?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • tomtebolycka
        • November 2009
        • 59

        #4
        Pansarmalarna är svarta. Därav priset.

        Kommunalt vatten. Hus byggt -81 så inga kopparrör. Pannan är från 2006 så inte den heller.

        På vilket sätt kan röda mygg vara dåliga? Skadliga? Läste något om små hullingar som skadar fiskars tarmar. Kan det vara det som är problemet?

        Det här känns som en jättetöntig fråga men måste ändå undra. Vi i familjen har varit magsjuka. Kan fiskar påverkas av sån skit? De två största mollysarna bajsar hela tiden. Tjockt fluffigt rosa bajs. Känns inte normalt. Men kanske mer att det beror på födan än på virus/bakterier från människor.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          140 kr st för sådana var billigt!

          Röda mygg odlas ofta i rätt smutsigt vatten och det vattnet följer med både i och utanför larverna. Det är fullt av bakterier och annat jox. De har hullingar på bakkroppen som skada tarmarna hos framförallt växtätande fiskar. Pansarmalar borde dock inte vara så känsliga mot just det. Däremot bakterierna.

          Vad är det för tester ni använder? De där stickorna är banne mej inget vidare, om det är dem ni har.

          Jag tror knappast mänsklig magsjuka påverkar fiskarna.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • tomtebolycka
            • November 2009
            • 59

            #6
            Jag har seras tester.

            Bakterier säger du. Vad finns det för bot? Finns det något sätt att veta säkert vad som är fel? Vart vänder man sig med sådana här frågor? Lokal akvariebutik?

            *ser framför mig hur jag kommer in på djursjukhuset med en firre i en syltburk och en farbror doktor ska klämma den på magen*

            Kommentar

            • tomtebolycka
              • November 2009
              • 59

              #7
              Usch. Läste precis om tarmparasiter. Låter onekligen som det kan vara det vi fått. Lät inte helt enkelt att bli av med... Men hur har vi fått dem? Med angripen fisk?

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Har du kommunalt vatten? Hur mycket röda mygg matar du med? Hur kollar du nitriten?
                Checking out...

                Kommentar

                • tomtebolycka
                  • November 2009
                  • 59

                  #9
                  Kommunalt vatten.

                  Har matat med flingfoder en liten giva dagligen och sedan en giva fryst foder. Säg var tredje dag med röda mygg. Annars med artemia eller små dafnier. Vissa dagar inget fryst alls.

                  Nitriten kollas med test från sera.

                  Kommentar

                  • tomtebolycka
                    • November 2009
                    • 59

                    #10
                    Idag knäckte jag gåtan. Plötsligt gick det upp för mig att vattnet såg skitigt ut, det var så lite rörelse och aktivitet i karet. Kändes som firrarna mådde pest. Så trillade polletten ned. Det var cirkulationen som var näst intill noll. Plockade isär pumpen och såg till att allt slöt tätt. drog upp filterinsatserna (fast innerfilter) och gjorde rent. Där var grymt mycket skit. Var ändå bara två veckor sedan jag rengjorde det men kanske beror det på att jag då också bytte bottensustrat och efter det satt i sju nya fiskar och en del växter.

                    Nu är det FULLT med blanka små pigga syrebubblor i burken och fiskarna mår toppen igen, på nolltid. Så skönt. Att jag inte fattade det innan bara...

                    Kommentar

                    • danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

                      #11
                      Du får se det så här att de allra flesta misstag man gör eller missar, de gör man bara en gång Nästa gång kommer du märka av den dåliga cirkulationen innan det gått så långt.
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                      2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Bra att du hittade felet!

                        Jag rekommenderar dig ändå att sluta med röda mygglaver, riskerna är för stora. Mata med vita eller svarta mygglarver om du ändå vill mata med just mygglarver.

                        Om ditt filter sätter igen väldigt snabbt är det nog för litet för antalet fiskar och matningen. Men du märker väl nu framöver hur ofta du måste göra rent det. Det ska ta minst 4 månader innan det sätter igen och får kraftigt minskat flöde, tycker jag iallafall.
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13126

                          #13
                          Ursprungligen postat av tomtebolycka
                          Idag knäckte jag gåtan. Plötsligt gick det upp för mig att vattnet såg skitigt ut, det var så lite rörelse och aktivitet i karet. Kändes som firrarna mådde pest. Så trillade polletten ned. Det var cirkulationen som var näst intill noll. Plockade isär pumpen och såg till att allt slöt tätt. drog upp filterinsatserna (fast innerfilter) och gjorde rent. Där var grymt mycket skit. Var ändå bara två veckor sedan jag rengjorde det men kanske beror det på att jag då också bytte bottensustrat och efter det satt i sju nya fiskar och en del växter.

                          Nu är det FULLT med blanka små pigga syrebubblor i burken och fiskarna mår toppen igen, på nolltid. Så skönt. Att jag inte fattade det innan bara...
                          att du bytt bottensubstrat var en information du inte nämde från början tror jag... Det rubbar balansen väldigt mycket och kan leda till mycket elände om man sköter karet som om inget hänt och dessutom utökade du antalet fiskar i samband med detta och att filtret blir så igensatt på 2 veckor tyder på övermatning!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • tomtebolycka
                            • November 2009
                            • 59

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            att du bytt bottensubstrat var en information du inte nämde från början tror jag... Det rubbar balansen väldigt mycket och kan leda till mycket elände om man sköter karet som om inget hänt och dessutom utökade du antalet fiskar i samband med detta och att filtret blir så igensatt på 2 veckor tyder på övermatning!
                            Inser att jag inte skrivit korrekt angående tiden sedan jag rengjorde och bytte bottensubstrat. Det måste vara längre sedan för såhär har det gått till:
                            När jag bytte bottensubstratet gick endast EN fisk i karet men samma dag lämnade jag bort fem fiskar som gått där ett par månader. Jag sparade 80% av det gamla vattnet vid bytet. Gjorde rent filtret i vatten från karet. Sedan satte jag i sex små fiskar samma dag. Sedan har vi satt till 10 tetror ett par veckor senare. Sedan sju pansarmalar en vecka efter det. Sedan gick det fint i två veckor innan den första fisken blev dålig och det var i samband med delvattenbyte.

                            Kanske har vi varit en smula otåliga när vi satt i fisken? Har hållt koll på nitriten och aldrig haft någon. Men kan vi ha haft ammoniak utan att det övergått i nitrit och att det är det de mått dåligt av?

                            Angående matningen så har vi följt rekommendationen i fiskaffären. Han sa en ruta frysfoder om dagen plus lite flingfoder matning nr 2 samma dag. Han visste då att vi hade sex mollys, sju pansarmal, en pleco, tio tetror. Vad säger ni? Jag har själv känt att det är mycket så jag har inte gett hela rutor alltid och haft en del matfria dagar med.

                            Emottager GÄRNA synpunkter på mängden mat för jag är verkligen nybörjare och har inga bekanta med erfarenhet att fråga. Har för övrigt slängt de röda myggen. Har nu moina(små dafnier) och artemia. Vågar jag fortsätta med det då?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...