Nybörjare med frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • El_latiinoo
    • February 2010
    • 43

    Nybörjare med frågor

    Hejsan jag är ny i akvarie hobbyn och detta är något som verkligen grappat tag i mitt entresse.

    jag har några frågor jag behöver hjälp med.

    1. jag har ett juwel record 800 det är alltså på 110 l om jag inte har fel och jag har följande fiskar i: 2 guldscalarer, 2 afrikanska glasmalar, 2 röda läppguramis, 2gurami i marmor, 2 makropod paradfisk, 5 guldbarber, 2 pansarmalar och en ancistrus mal. det låter väldigt trångt jag vet men kollar man på det så är det inte så farligt, kanske är det för fiskarna är nyköpta och fortfarande är ganska små. min fråga är om det är för många fiskar i ett 110l

    min andra fråga är att jag har lite svårt med växtligheten. jag vill gärna att akvariumet ska se grönt och vara rikt med växter men vet inte hur jag ska gå till väga.

    hade varit jätte tacksam för ett svar
    Mycket vill ha mer...

    110l sällskaps akvarium
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av El_latiinoo
    Hejsan jag är ny i akvarie hobbyn och detta är något som verkligen grappat tag i mitt entresse.

    jag har några frågor jag behöver hjälp med.

    1. jag har ett juwel record 800 det är alltså på 110 l om jag inte har fel och jag har följande fiskar i: 2 guldscalarer, 2 afrikanska glasmalar, 2 röda läppguramis, 2gurami i marmor, 2 makropod paradfisk, 5 guldbarber, 2 pansarmalar och en ancistrus mal. det låter väldigt trångt jag vet men kollar man på det så är det inte så farligt, kanske är det för fiskarna är nyköpta och fortfarande är ganska små. min fråga är om det är för många fiskar i ett 110l

    min andra fråga är att jag har lite svårt med växtligheten. jag vill gärna att akvariumet ska se grönt och vara rikt med växter men vet inte hur jag ska gå till väga.

    hade varit jätte tacksam för ett svar
    Det kan nog gå bra åtmistone när fiskarna är små. När de växer till sig hade jag bara behållt 1 par av labyrintfiskarna (guramisarna och makropoderna), tatt bort glasmalarna och i gengäld kört lite fler pansarmalar av samma art du redan har.
    Skalarerna skall eg. ha större kar men om det visar sig var ett par (dvs en hona och en hane som fattar tycke för varandra) skall det gå bra.
    Finns eg. hur mkt som helst att säga om växterna men det finns vissa växter som är lättare att hålla än andra, nybörjarväxter är generellt sådana arter som är mjuka och växer snabbt, tex. hornsärv, vattenpest mfl. Javaormbunke och javamossa växer inte lika fort men är oxå lätta att hålla. För skalarernas skull så köra gärna nån växt med platta långa blad, tex. amazonplantor el. likande.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • El_latiinoo
      • February 2010
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av Rooster
      Det kan nog gå bra åtmistone när fiskarna är små. När de växer till sig hade jag bara behållt 1 par av labyrintfiskarna (guramisarna och makropoderna), tatt bort glasmalarna och i gengäld kört lite fler pansarmalar av samma art du redan har.
      Skalarerna skall eg. ha större kar men om det visar sig var ett par (dvs en hona och en hane som fattar tycke för varandra) skall det gå bra.
      Finns eg. hur mkt som helst att säga om växterna men det finns vissa växter som är lättare att hålla än andra, nybörjarväxter är generellt sådana arter som är mjuka och växer snabbt, tex. hornsärv, vattenpest mfl. Javaormbunke och javamossa växer inte lika fort men är oxå lätta att hålla. För skalarernas skull så köra gärna nån växt med platta långa blad, tex. amazonplantor el. likande.
      Men var kan man isåfall "göra sig av" med fiskarna som man inte vill ha? och är det något speciellt som växterna behöver för att dom ska frodas? jag har dubbla lysrör på akvariet därav en är daylight och den andra daylight warm eller något sådant. om jag förstått det rätt så behöver växter mycket ljus. sen har jag också läst att en sån här pump som släpper ut bubblor ur en syre sten är dåligt? jag fick höra innan jag köpte den att den var bra för syre tillförseln är lite osäker
      Mycket vill ha mer...

      110l sällskaps akvarium

      Kommentar

      • El_latiinoo
        • February 2010
        • 43

        #4
        Kom nyss på en till fråga. växterna jag har nu har börjat tyna bort om man kan säga det så. löven försvinner och lämnar växten som ett spindelväv tills dom tillslut lossnar från gruset och flyter upp till ytan. jag har desutom sett att vissa av fiskarna äter/naffsar på bladen. Har en så stor lust att kasta alla gammla växter och köpa in några nya av den sorten som jag blev rekomenderad och någon form an flytande gödningsmedel. låter detta klokt eller är det bara jag som tänker fel?
        Mycket vill ha mer...

        110l sällskaps akvarium

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Ursprungligen postat av El_latiinoo
          Men var kan man isåfall "göra sig av" med fiskarna som man inte vill ha? och är det något speciellt som växterna behöver för att dom ska frodas? jag har dubbla lysrör på akvariet därav en är daylight och den andra daylight warm eller något sådant. om jag förstått det rätt så behöver växter mycket ljus. sen har jag också läst att en sån här pump som släpper ut bubblor ur en syre sten är dåligt? jag fick höra innan jag köpte den att den var bra för syre tillförseln är lite osäker
          Det finns inget speciellt ställe men du kan ringa runt till akvariebutiker i ditt område och fråga ifall dom kan ta emot dina fiskar som du nu inte vill ha. När det gäller växterna så behövs det generellt sätt näring och en bra mängd ljus. Näringen som rekommenderas här runt är oftast PMDD som går att läsa samt beställa på www.haack.se/pmdd

          Ursprungligen postat av El_latiinoo
          Kom nyss på en till fråga. växterna jag har nu har börjat tyna bort om man kan säga det så. löven försvinner och lämnar växten som ett spindelväv tills dom tillslut lossnar från gruset och flyter upp till ytan. jag har desutom sett att vissa av fiskarna äter/naffsar på bladen. Har en så stor lust att kasta alla gammla växter och köpa in några nya av den sorten som jag blev rekomenderad och någon form an flytande gödningsmedel. låter detta klokt eller är det bara jag som tänker fel?
          Det låter som någon näringsbrist och vad är det för fiskar som äter på växterna? Ifall det är malar så kan man försöka motarbeta det med att mata dom ordentligt med grönfoder så att dom är mätta och inte ger sig på växterna. Som jag skrev innan, jag tycker du ska inhandla PMDD (länk finns ovan) och testa dig fram med det, skriva ner vad du har för watt på dina lysrör och sedan ta och skriva ner vad du har för växter så vi kan se vad som kommer att klara sig bra och vilka som kommer ha svårt att klara sig.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            du ska nog ta o byta lysrör också. Satsa på Philips Aquarelle. de ger väldigt bra ljus för växterna och kommer ta fram färgerna på fiskarna mycket bättre.

            ang luftpump så finns det väl delade meningar om det. personligen tycker jag det är skitfult och det väsnas vansinnigt! + att det inte är särkillt naturligt att det bubblar som fasen.
            ne om du är orolig för syresättningen så se bara till att ditt filter ger krusningar på ytan. det räcker för att syresätta vattnet ordentligt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              MAKROPODERNA blir riktigt aggressiva vid vuxen ålder så där har du ett framtida problem! De kräver ett riktigt stort akvarie för de vill ha ganska stora revir!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • El_latiinoo
                • February 2010
                • 43

                #8
                Det låter som någon näringsbrist och vad är det för fiskar som äter på växterna? Ifall det är malar så kan man försöka motarbeta det med att mata dom ordentligt med grönfoder så att dom är mätta och inte ger sig på växterna. Som jag skrev innan, jag tycker du ska inhandla PMDD (länk finns ovan) och testa dig fram med det, skriva ner vad du har för watt på dina lysrör och sedan ta och skriva ner vad du har för växter så vi kan se vad som kommer att klara sig bra och vilka som kommer ha svårt att klara sig.[/QUOTE]


                Det är alla fiskar som lite då och då biter till på växterna. men jag ger dom mat 2 gånger om dagen en gång på morgonen och en gång på kvällen. dom börjar bita på dom när växterna börjat tyna bort som jag förklara innan. jag har
                18w x2 och det var det jag fick med. malarna har jag inte sett dom bita på växterna. jag ger malarana något som heter algae wafers.
                Mycket vill ha mer...

                110l sällskaps akvarium

                Kommentar

                • El_latiinoo
                  • February 2010
                  • 43

                  #9
                  växterna vet jag inte riktigt vad dom heter, tog dom jag tyckte var fina i affären:P. det är därför jag vill köpa nya. köpte en massa olika sorter istället för många av färre sorter.
                  Mycket vill ha mer...

                  110l sällskaps akvarium

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #10
                    Ursprungligen postat av El_latiinoo
                    växterna vet jag inte riktigt vad dom heter, tog dom jag tyckte var fina i affären:P. det är därför jag vill köpa nya. köpte en massa olika sorter istället för många av färre sorter.
                    Ah, ett tips är att kolla upp växterna som du kan tänka dig innan du handlar dom. www.tropica.com eller www.zoopet.com/vaxter/ kan du leta lite bland databasen när det gäller växter och få ett litet hum om vad dom kräver när det gäller ljus och annat.

                    Att ha många sorter är det inget fel på, men se till att dom alla kan klara sig med förhållanden du har i akvariet, annars är det bara bortkastat med pengar tyvärr.

                    Kommentar

                    • danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

                      #11
                      Det är ju absolut inget fel på eller dåligt med att använda luftpump, det är bara så att den inte fyller något särskild funktion Dom bubblorna är så stora att dom bara flyter upp till ytan, syresättning av karet sker som sagts på ytan, när vattnet rör på sig så tar det upp syre ur luften ovanför ytan om man säger så.
                      Hur många timmar om dygnet har du lyset tänt i karet? Växterna behöver lite vilotid också inte bara ljus, mer än 12 timmar eller så är det inte många som rekommenderar. Använd gärna en timer, 25 spänn på ica räcker gott.
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                      2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

                      Kommentar

                      • El_latiinoo
                        • February 2010
                        • 43

                        #12
                        Ursprungligen postat av danne0301
                        Det är ju absolut inget fel på eller dåligt med att använda luftpump, det är bara så att den inte fyller något särskild funktion Dom bubblorna är så stora att dom bara flyter upp till ytan, syresättning av karet sker som sagts på ytan, när vattnet rör på sig så tar det upp syre ur luften ovanför ytan om man säger så.
                        Hur många timmar om dygnet har du lyset tänt i karet? Växterna behöver lite vilotid också inte bara ljus, mer än 12 timmar eller så är det inte många som rekommenderar. Använd gärna en timer, 25 spänn på ica räcker gott.
                        fick reda på idag att jag har lyset tänt för lite, jag har på det från 4 till ca 12 något och det har jag hört att det är för lite. köpte idag någon sorts av näring. det är några bollar man tydligen ska trycka ner bredvid växten och det ska hjälpa sa dom i affären haha. Så grym var jag på detta

                        något som jag oxå funderat på är hur ofta man ska ge dom mat, fiskarna asså. Jag ger mat på morgonen innan skolan( granulat foder tror jag det heter) sen på kvällen vid 6 tiden ger jag dom frysta röda mygglarver som gör dom gallna. men är detta tillräckligt? hur mycket ska jag isf lägga i? jag lägger i ca 3 nyper granulat och en kub mygglarver om dagen.
                        Mycket vill ha mer...

                        110l sällskaps akvarium

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Ursprungligen postat av El_latiinoo
                          fick reda på idag att jag har lyset tänt för lite, jag har på det från 4 till ca 12 något och det har jag hört att det är för lite. köpte idag någon sorts av näring. det är några bollar man tydligen ska trycka ner bredvid växten och det ska hjälpa sa dom i affären haha. Så grym var jag på detta

                          något som jag oxå funderat på är hur ofta man ska ge dom mat, fiskarna asså. Jag ger mat på morgonen innan skolan( granulat foder tror jag det heter) sen på kvällen vid 6 tiden ger jag dom frysta röda mygglarver som gör dom gallna. men är detta tillräckligt? hur mycket ska jag isf lägga i? jag lägger i ca 3 nyper granulat och en kub mygglarver om dagen.
                          Du fick lerkulor om jag inte är helt fel ute, sådana använder jag själv för mina svärdsplantor som lite extra järn för dom. Råder dig att även inhandla pmdd och köra med det också då behöver du inget mer förutom bra med ljus och sedan co2

                          Med granulatet skulle jag säga att du kan mata lite mat kanske 5 gånger, och kolla så att dom äter upp det så att inget hamnar på botten. Sen kommer du ju märka att dom tappar intresset eller så ser du på dom att dom blir små öltunnor och då kan det vara bra att sluta mata

                          När det gäller dom röda mygglarverna så tycker jag, samt många andra, att det är rätt dåligt foder om det inte används som t.ex lördagsgodis, dvs 1 gång i veckan foder, just för att det innehåller så lite näring och mycket vatten samt att det finns en risk att du kan bli allergisk mot dig. Enligt min uppfattning så tycker jag att du ska byta ut det mot annat gott, ett hett tips ifrån mig är fryst Artemia. Men du kan ju experimentera lite och kolla vad det finns och testa dig fram, mina fiskar älskar t.ex bläckfisk!

                          Viktigt också att dom får en varierad kost, vi skulle inte tycka om ifall vi fick samma mat 5 dagar i veckan eller hur

                          Som sagt, håll mest koll så att ingen mat hamnar på botten, kolla när fiskarna verkar tappa intresset eller när dom ser ut som öltunnor, då kan du sluta mata

                          Kommentar

                          Arbetssätt...