Fiskarnas nya hem - Hjälp ang massor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Fiskarnas nya hem - Hjälp ang massor.

    Hejsan, skrev en tråd här för drygt 1-1½ månad sedan utan några svar, så jag omforlumerar mig lite och till lägger även någon fråga i hopp om hjälp!

    För att göra en lång historia kort och skippa "Varför detta" frågor skriver jag ut här vad som lett till det ena och sedan till det andra..
    För er som inte orkar läsa bakgrund/historia så kan ni hoppa över till den blåa texten det är frågor och funderingar jag behöver feedback och svar på..


    Allt började med att jag startade ett 140L Kar som stod i källaren, för att se ifall intresse satt kvar efter 1-2 månader för att sedan köpa ett större isf..
    I karet fanns en hand plockad med olika ciklider bla. ett lekpar zebra ciklider och väldigt snabbt började lägga ägg.. Då Zebra hanen var den dominante i akvariet slutade detta med att jag hade 20 små pigga zebror som jag flyttade över till en 60L Tank där de sakta men säker växte..
    En natt hände det som inte får hända, 140L tanken sprack pga att isoleringen sprack på ett ställe, och jag fick rädda fiskarna igenom att för flytta dom till 60L tanken.. Efter ett par dagar hade jag X-antal döds fall, pga olika anledningar, och just nu har jag 2-svart hajar, Lekparet zebra ciklider, 15-20 zebra ciklider som vuxit och blivit hyffsat stora, 1 choklad mal, 1 sug mal, 1 tigerfärgar ciklid (minns ej namnet)..
    Som ni förstår är detta ingen trevlig syn även ifall jag försökt göra det så stort som möjligt.. Men konstigt nog verkar fiskarna som är kvar trivas..
    Som ni dessutom säkert förstår är detta en tillfällig lösning och ett 375L är på ingång.. Till frågor och funderingar!

    Just nu verkar alla 15 zebra-ciklider gå hand i hand i det lilla akvariumet, och även ifall det är en massa numera stora zebra-ciklider på en väldigt liten yta så är det INGET bråk eller agg alls..

    **MEN ifall jag skulle flytta över dessa till 375 Liters tanken, kommer det då bli bråk? Med tanke på att de då finns revir att vakta och slåss om..


    **Vill inte ha fler yngel, kan man sära på ett lekpar utan att det uppstår någon form av saknad ev. dåligt mående fisk vid särning utav par?


    **Vad ska jag göra med alla fiskar som inte ska med i flytten till 375 liters tanken? Tips? (Zoo-affär skulle jag kunna lämna till, dock så hade affären redan 3 fyllda akvarium med zebraciklid).


    **Vad för fiskar fungerar bra ihop med Zebra-ciklid samt svart haj, vid ev. inköp utav andra fiskar(till den större tanken?).


    **Hur skulle en krabba beete sig i en 375 liters tank ihop med malar och ciklider? (lagligt eller ej, zoo affären har krabbor och är riktigt sugen på att köpa en rackare)..


    **Vad skulle ni som läst "historian" gjort i min sits?


    Tacksam för alla svar, funderingar, feedback osv..
    Vill ha mina gåtor lösta.. Tack på förhand!
    Senast redigerad av exight; 15 February 2010, 06:58.
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ursprungligen postat av exight
    Hejsan, skrev en tråd här för drygt 1-1½ månad sedan utan några svar, så jag omforlumerar mig lite och till lägger även någon fråga i hopp om hjälp!
    Det var tråkigt att höra, och faktiskt lite ovanligt då de allra flesta frågor åtminstonde brukar få ett svar...men på´t igen!


    **MEN ifall jag skulle flytta över dessa till 375 Liters tanken, kommer det då bli bråk? Med tanke på att de då finns revir att vakta och slåss om..
    Det är svårt att svara på, men vill du verkligen ha så många zebror i karet? Det kommer troligen att bli mer än ett lekpar i burken då...
    **Vill inte ha fler yngel, kan man sära på ett lekpar utan att det uppstår någon form av saknad ev. dåligt mående fisk vid särning utav par?

    Som sagt, det finns risk att det blir fler lekpar även om du särar på "originalparet" så kommer även de hitta nya respektive.


    **Vad ska jag göra med alla fiskar som inte ska med i flytten till 375 liters tanken? Tips? (Zoo-affär skulle jag kunna lämna till, dock så hade affären redan 3 fyllda akvarium med zebraciklid).
    Annons kanske, men då får det nog bli skänkesannons då du redan sett att det finns lite för mycket av dessa fiskar på marknaden. Eller hör om zoobutiken tar emot dessa om de är gratis.


    **Vad för fiskar fungerar bra ihop med Zebra-ciklid samt svart haj, vid ev. inköp utav andra fiskar(till den större tanken?).
    Kanske lite robusta tetror, botior och skalarer skulle funka, du bör kolla efter fisk som tål att bli bortjagade av Zebrorna när de har lekt.


    **Hur skulle en krabba beete sig i en 375 liters tank ihop med malar och ciklider? (lagligt eller ej, zoo affären har krabbor och är riktigt sugen på att köpa en rackare)..
    Då skulle jag personligen ha denna i ett eget kar, som är mer inrett för just krabban.


    **Vad skulle ni som läst "historian" gjort i min sits?
    Då ska jag vara riktigt ärlig mot dig.
    Om jag vore i dina kläder skulle jag ta mig en ordentlig funderare vad jag vill med mitt akvarium. Visst är det kul att få yngel, men tex de ciklider du har för med sig en del problem såsom att bli av med avkomman, kan vara svårt att hitta fisk som funkar ihop osv. Svarthajen tippar jag på är en Labeo av något slag, liknande denna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=273&SOK=1 och de är heller inte alltid så lätta att ha annan fisk tillsammans med.
    Ska du nu ha kvar dessa fiskar är det nog inte fel att försöka hitta en bra utväg att bli av med ynglen, tetror är en bra väg då de brukar vara duktiga på att kalasa på små yngel, eller om du hittar en affär som kan ta emot dem.
    Hur du än gör, så kommer du att utvecklas i dina tankar och funderingar och din hobby kommer att ge dig många timmar framför karet/n som troligen snart kommer att bli flera!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • exight
      • July 2009
      • 167

      #3
      Tack

      Ursprungligen postat av ansjo
      Det var tråkigt att höra, och faktiskt lite ovanligt då de allra flesta frågor åtminstonde brukar få ett svar...men på´t igen!
      Det är svårt att svara på, men vill du verkligen ha så många zebror i karet? Det kommer troligen att bli mer än ett lekpar i burken då...

      Som sagt, det finns risk att det blir fler lekpar även om du särar på "originalparet" så kommer även de hitta nya respektive.


      Annons kanske, men då får det nog bli skänkesannons då du redan sett att det finns lite för mycket av dessa fiskar på marknaden. Eller hör om zoobutiken tar emot dessa om de är gratis.


      Kanske lite robusta tetror, botior och skalarer skulle funka, du bör kolla efter fisk som tål att bli bortjagade av Zebrorna när de har lekt.


      Då skulle jag personligen ha denna i ett eget kar, som är mer inrett för just krabban.


      Då ska jag vara riktigt ärlig mot dig.
      Om jag vore i dina kläder skulle jag ta mig en ordentlig funderare vad jag vill med mitt akvarium. Visst är det kul att få yngel, men tex de ciklider du har för med sig en del problem såsom att bli av med avkomman, kan vara svårt att hitta fisk som funkar ihop osv. Svarthajen tippar jag på är en Labeo av något slag, liknande denna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=273&SOK=1 och de är heller inte alltid så lätta att ha annan fisk tillsammans med.
      Ska du nu ha kvar dessa fiskar är det nog inte fel att försöka hitta en bra utväg att bli av med ynglen, tetror är en bra väg då de brukar vara duktiga på att kalasa på små yngel, eller om du hittar en affär som kan ta emot dem.
      Hur du än gör, så kommer du att utvecklas i dina tankar och funderingar och din hobby kommer att ge dig många timmar framför karet/n som troligen snart kommer att bli flera!



      Tusen tack för svaren, jo men på frågan ang särning utav lekpar, så syftade jag mer på det par som varit tillsammans såpass länge nu..
      Har iaf tanken att sära på detta par, behålla hanen och spara 1-2 utav de små hanarna... Men vad kommer hända med "pappan" kommer han ha någon saknad efter honan? Ev. må dåligt?

      Skänk annons var nog en bra idé..

      Okej skall kolla upp fiskarna du skrev, och se ifall någon verkar intressant.

      Okej, krabban skulle jag vilja ha i samma kar som fiskar, Det nya karet kommer ha en väldigt stor yta, så skulle kunna inreda så det både passar till krabba och ciklid, det enda som hidnrar mig är att jag inte vet hur en krabba beteer sig med exempelvis, malar, pansarmalar, botten fisk, ciklider osv

      Japp svarhajen är en labeo, eller har faktiskt 2, men ena har sprungit i väg i växten och är numera dubbelt så stor som sin kamrat.. http://www.dkimages.com/discover/pre...0/25009538.JPG där har vi skönheten.

      Och att ha kvar ALLA zebror hade jag inte tänkt, frågade ang tillfällig lösning ifall jag skulel få hem det stora nya karet innan jag blivit av med fiskarna..




      Skulle gärna vilja höra fler åsikter, och möjligen få lite feedback igen här ansjo.. Tack
      Senast redigerad av exight; 18 February 2010, 14:59.
      Tidigare: 120L Malawi
      Tidigare: 275L Mix
      Tidigare: 540L Mix
      Nu: 275L Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #4
        Oj, vad mycket firrar du har, du får sätta en annons här på zoopet.
        En undran bara..äter inte krabbor fisk?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av exight

          Skulle gärna vilja höra fler åsikter, och möjligen få lite feedback igen här ansjo.. Tack
          Låter som om du har saker och ting någorlunda under kontroll, och är det något mer är det bara att fråga på. Alltid någon som svarar bättre sent än aldrig...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • exight
            • July 2009
            • 167

            #6
            Ursprungligen postat av Lineli
            Oj, vad mycket firrar du har, du får sätta en annons här på zoopet.
            En undran bara..äter inte krabbor fisk?

            Jag antar att dom gör det, därför jag frågar..
            Men frågan är dessutom om en krabba verkligen kan fånga en fullt frisk fisk?

            Jodu Ansjo, undrar fortfarande en sak över det som jag skrev i "svaret" till dig här ovan.. Skulle vilja ha lite feedback och hmm ja.. osv.. :P
            Tidigare: 120L Malawi
            Tidigare: 275L Mix
            Tidigare: 540L Mix
            Nu: 275L Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ah, sorry att jag missade det...om det är hannen du undrar över så kommer den troligen inte att känna någon saknad, däremot finns risken att i en grupp med bara hanar kan det bli en del bråk.
              Då är det nog bättre att spara ett par och låta dessa leka och ha någon fisk som äter ynglena istället.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • exight
                • July 2009
                • 167

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Ah, sorry att jag missade det...om det är hannen du undrar över så kommer den troligen inte att känna någon saknad, däremot finns risken att i en grupp med bara hanar kan det bli en del bråk.
                Då är det nog bättre att spara ett par och låta dessa leka och ha någon fisk som äter ynglena istället.

                Vad för fisk är en bra på att käka upp äggen då?
                Alltså denna Hanen är en fullvuxen zebra hane, skulle tippa på minst 15-16cm..
                Otroligt dominant, i mitt förra akvarium som ovan beskrevs så var akvariet 120cm långt.. var av 40 CM hade Zebra hanen och hans hona för sig själv, inte en fisk fick komma närmare och vågade inte heller.. Isf var det om min dåvarande näst största fisk 13-14 cm, simmade uppe vid ytan...

                Har dessutom en choklad mal som jag hade hoppats käka de nykläckta ynglen under sina rundturer på nätterna.. men icke..
                Tidigare: 120L Malawi
                Tidigare: 275L Mix
                Tidigare: 540L Mix
                Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  OK, det låter som om du har dels tuffa fiskar från början och även fisk som ev. skulle kunna käka ynglen.
                  Annars är nog de bästa yngelrövarna tetror av olika slag, tex hade jag tidigare Kardinaltetror som var överjävliga på att ta disusyngel om de fick tillfälle.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • exight
                    • July 2009
                    • 167

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    OK, det låter som om du har dels tuffa fiskar från början och även fisk som ev. skulle kunna käka ynglen.
                    Annars är nog de bästa yngelrövarna tetror av olika slag, tex hade jag tidigare Kardinaltetror som var överjävliga på att ta disusyngel om de fick tillfälle.
                    Tror du att tetror överhuvud taget kommer försöka sig på mina yngel? O.o
                    Tidigare: 120L Malawi
                    Tidigare: 275L Mix
                    Tidigare: 540L Mix
                    Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Troligen. Sedan om de lyckas eller inte är frågan...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • sandish
                        • August 2009
                        • 462

                        #12
                        Ett tips angående dina svart hajar... ha bara EN av dom...
                        Jag hade 3 st i mitt 500liters kar och när de blev större så BRAKADE HELVETET LÖST!

                        Läste nämligen någonstans att de trivdes i grupp för att "komma till sitt rätt"... för att de annars kunde uppleva någon slags "Personlighets klyvning" och börja "kopiera" andra fiskars beteende och försöka hänga med dom. Så jag köpte 3 st... funkade rätt hyfsat några månader tills de vuxit tills sig...

                        Då Det var som att öppna grindarna till helvetet... Nu lekte de inte... Nu jävlar var det blodigt allvar om revir... Vaknade på nätterna av att de var krig i tanken, vatten for ut på golvet, och då menar jag inte några droppar...
                        Det hela resulterade i att den minsta blev sjuk... och jag försökte rädda honom genom att flytta över honom till ett mindre kar ensam där han fick återhämta sig... Slutade med att jag la ner försöken och avlivade honom...

                        I hopp om att de skulle bli lugnare i karet gav jag mina resterande 2 huliganer en chans... Efter 4 dygn av fullständigt kaos beslöt jag mig kl 3 på natten att avliva även dom... Kändes jäkligt taskigt eftersom det var ett normalt beteende som "inte passade" mig... Borde givetvis ha läst på ÄNNU mer innan jag köpte dom...

                        Varnar dig redan nu INNAN de utbryter revir-krig i din tank... (Hoppas du har heltäckande ramp)
                        500L Monster Tank
                        1st Paroon haj
                        3st Påfågelciklider (Oscar)
                        1st Gibbicep

                        1 st Redtail Catfish

                        Kommentar

                        • exight
                          • July 2009
                          • 167

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Troligen. Sedan om de lyckas eller inte är frågan...

                          Jo men jag menade mer.. Kan jag ha tetror ihop med zebra ciklid och svart haj?
                          Kommer inte stimmet bli jagat och tillslut ihjäl stressat?




                          Ursprungligen postat av sandish
                          Ett tips angående dina svart hajar... ha bara EN av dom...
                          Jag hade 3 st i mitt 500liters kar och när de blev större så BRAKADE HELVETET LÖST!

                          Läste nämligen någonstans att de trivdes i grupp för att "komma till sitt rätt"... för att de annars kunde uppleva någon slags "Personlighets klyvning" och börja "kopiera" andra fiskars beteende och försöka hänga med dom. Så jag köpte 3 st... funkade rätt hyfsat några månader tills de vuxit tills sig...

                          Då Det var som att öppna grindarna till helvetet... Nu lekte de inte... Nu jävlar var det blodigt allvar om revir... Vaknade på nätterna av att de var krig i tanken, vatten for ut på golvet, och då menar jag inte några droppar...
                          Det hela resulterade i att den minsta blev sjuk... och jag försökte rädda honom genom att flytta över honom till ett mindre kar ensam där han fick återhämta sig... Slutade med att jag la ner försöken och avlivade honom...

                          I hopp om att de skulle bli lugnare i karet gav jag mina resterande 2 huliganer en chans... Efter 4 dygn av fullständigt kaos beslöt jag mig kl 3 på natten att avliva även dom... Kändes jäkligt taskigt eftersom det var ett normalt beteende som "inte passade" mig... Borde givetvis ha läst på ÄNNU mer innan jag köpte dom...

                          Varnar dig redan nu INNAN de utbryter revir-krig i din tank... (Hoppas du har heltäckande ramp)

                          Jodå jag kan ju säga så mycket som att jag köpte fiskarna när dom inte var mer än 5-6 cm.
                          Dom börja bråka redan som små, och när ena hajen blev dominant så har den andra legat och tryckt och inte hängt med i utveckligen.

                          Den stora hajen är nu närmare 20, och den lilla max 10.
                          Tidigare: 120L Malawi
                          Tidigare: 275L Mix
                          Tidigare: 540L Mix
                          Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                          Kommentar

                          Arbetssätt...