Slöjstjärt panik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hwultsmb
    • February 2010
    • 2

    Slöjstjärt panik

    Hej

    Har 2st oplanerade fiskar, tjejen har en skål med vatten i på jobbet. Tom. Tills nån kasta i en slöjstjärt i. Det var igår.

    Nu vill jag juh att firren ska leva. Så jag köpte i panik en genomskinlig back den fick lite sand och växter. Byter vatten med nån liter 2ggr per dag och ska ge mat imorgon. Tjejen gick dock o köpte en till för den första höll på och kola så hennes teori var att den måste ha bra vatten men även en kompis.


    Nu till den riktiga frågan. Hur stort, räcker 120l? mer?
    kommer dom leva, oddsen är rätt kassa vad jag förstår.
    Räcker det med filtrer eller ska man ha luftpump med. Om dom lever så får dom vara där länge hoppas jag men jag vill inte ha andra fiskar. En glasmästare borde kunna limma ihop nåt åt mig. Vill ha helglas och 30cm smalt funkar 30cm.

    Samt måste fiskar ha ljus är inte det störande med icke naturlig ljuscykel.

    Ps. vill att dom ska leva men en 50-70 kr fisk får inte mer än 1500-2000kr för ett boende. Ska jag avliva?
  • Hörnsten
    • January 2010
    • 123

    #2
    Vill ni egentligen ha slöjstjärtar? Det kanske kan gå att lämna dom till en affär. Om ni nu skulle skaffa ett 120 liters akvarium så kanske ni hellre vill ha andra fiskar? Bara en tanke.

    Men visst kan fiskarna klara sig i en större plastback i väntan på ett riktigt akvarium om du har ett innerfilter som filtrerar vattnet och skapar rörelse på ytan. Någon ytterligare luftpump behövs inte.

    Växterna behöver ordentlig belysning, men levande växter är å andra sidan inget måste, det finns plastväxter. Sköt vattenbytena bara. Ju mindre kärl desto oftare måste du byta vatten. Ställ en skrivbordslampa (helst den avlånga varianten med lysrör) ovanför backen om du vill ge växterna en chans.

    Kommentar

    • hwultsmb
      • February 2010
      • 2

      #3
      jaa du

      Det blir nog dessa två. Dom är söta och oplanerade, känner ingen med akvarium och affären visste dom sålde den första tii en vanlig prydnads skål på ett kontor som skämt. Så dessa två ska inte till affären igen.

      120l vill jag ha för vad jag förstår så är det det dom två borde ha om de växer till sig.
      De blir stora så lika bra att vara optimist

      Växterna vill jag nog ha riktiga, hoppas dom äter lite på dom oxå för det är väl det dom skulle göra i naturen. (framavlade jag vet, så dom har aldrig vart i naturen)

      vad tror folk om led belysning, klarar sig växterna på det. Led har väldigt smal ljusfrekvens. Kanske lite vita leds och nån UV led(dödar UV led kanske nyttiga bakterier i karet)

      Kommentar

      Arbetssätt...