Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Hjälp!

    Jag har just fått hem ett begagnat akvarium där jag just fyllt upp med vatten och växter. Bottenfilter fanns redan i och eftersom jag ska ta över en del av fiskarna som tidigare bott i akvariet skulle inte gruset tvättas och skulle inte behövas tömmas helt. Nu har jag väntat i drygt fem timmar men det är fortfarande jättegrumligt! Jag törs inte släppa ner några fiskar där. Hur får jag ett kristallklart vatten?
    Jag är helt nybörjare inom denna spännande värld och har bara gått efter information från "djuraffären", de gamla ägarna och det jag läst på nätet.
    Mycket tacksam för hjälp!
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    #2
    Grumligheten kommer inte försvinna på ett tag. Men skulle tippa på att det kommer se bättre ut redan imorgon. Det skadar inte fiskarna.
    Angående att koppa i fiskarna så skulle jag tro att det går bra om det är samma sand som de förra ägarna hade i samma kar. I sanden ligger massa bakterier som hjälper till att bryta ner avföring och matrester.
    Dock skulle jag inte mata på 2-3 dgr. Sen mata liiite varannan dag. Osv, öka försiktigt varje dag tills man uppnått den dagliga dos mat fiskarna behöver.

    Har sand eller filter frusit under transport eller liknande så kan det vara lite värre. Då kan bakterierna ha dött.
    Då måste du skölja all sand noga, likaså filtert. Då räknas karet som omstartat.

    Tips: läs nybörjartråden här i samma flik. Massa nyttiga tips till nybörjare vi alla varit...
    Senast redigerad av sjebbe; 13 February 2010, 21:39.
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #3
      Tack för snabbt svar
      Filtret har inte frusit, som tur var
      Jag har fått akvariet av min granne så frakten var inte så lång
      Hur vet jag nu att vattnen har en bra kavalitet för att släppa i fiskarna?
      Temperaturen är rätt men hur kollar man ph- värde mm? är så rädd att fiskarna inte ska trivas.

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #4
        jag startade nyss mitt första akvarie vattnet blir klarare för varje dag, tog 4-5dagar så var det kristallklart. om du hämtat det hos din granne borde ni ju få erat vatten från samma ställe, alltså borde vattenvärdena vara samma om ni inte har varsin brunn vill säga vad är det för fiskar du har?

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #5
          Hur stort är karet och hur mycket av det gamla vattnet följde med fiskarna?
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            filterbakterierna i bottensubstratet har garanterat dött i stora lass så ut med allt ur akvariet och tvätta gruset, starta om och hantera som nystartat.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Håller med Gaffel. Nyttobakterierna är känsliga för syrebrist så dom har säkert inte klarat sig.Töm ut, gör rent och starta om så kommer du att få ett fint akvarium.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                Tack för alla svar! Kul att så många var intresserade av min fråga
                Nu har jag tömt akvariet sköljt sanden och fyllt på med 10 liter från det gamla vattnen och fyllt upp resten med rent. Akvariet är klart och fint, växter och inredning är på plats.

                Kommentar

                Arbetssätt...