drömmen om mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • litettrassel
    • February 2010
    • 11

    #16
    kommer bara ihåg att den var jättestor och att jag var liten. Den var tillsammans med en scalare som också var otroligt stor, större än vad jag någonsin sett... tillåter mig själv att gå lite offtopic menmen. De fanns i en zooaffär i huddinge utanför stockholm. Sen dess har jag haft lite rysningar och tycker att småfisk passar mig bra. Som störst kan jag nog tänka mig dvärgciklider eller diskusar. Samtidigt tror jag att det kan ändras en del med tiden.

    Kommentar

    • litettrassel
      • February 2010
      • 11

      #17
      men vad tänker jag med... zebra pleco fungerar ju inte för att det blir stora... 9cm är ju inte så stort. Visserligen är det en dyr och utrotningshotad fisk så det är ju inte den första man testar med... men det som jag backade på där var det med genomströmning av vattnet. Hm... tur att man har några månader på sig att tänka rejält.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #18
        "Pleco" kan också vara väldigt många olika malar. Sök på pleco på artbeskrivningarna här så ser du hur många olika arter av malar som har "Pleco" nånstans i namnet...


        Djuraffärer vill bara sälja, så om du pekar på en fin mal och frågar om den går bra i ett 80-liters kommer troligen 80% av affärerna säga "ja", därför är det väldigt viktigt att veta vilken art man pekar på, de flesta liknar varandra väldigt mycket, men kan ha 40 cm storleksskillnad när de blir äldre.... Lita aldrig på affären!

        Personligen skulle jag inte våga prova att ha barber och guppies, men kanske är det någon som har den kombinationen och har fått det att fungera. Kanske kan du välja ett vackert stim av tetror istället för barber? Till exempel koppartetra, glödbandstetra, eller liknande

        Sök på zoopet, det finns otroligt många vackra tetror!

        En annan favorit är "Kilfläcksrasbora", de är väldigt vackra, blir inte så stora och simmar jättefint i stim! Jag tycker de är bättre på att simma i stim än alla tetror. Jag har bara sex stycken och de är livliga och blir helt galna när man går förbi akvariet, samt simmar vackert tillsammans. Jättesöta!

        De är tåliga, det enda jag har märkt att de är känsliga mot är när man byter vatten med för kallt vatten. Så jag värmer lite vatten i vattenkokare och blandar med iskallt vatten och ser till att vattnet är akvarietemperatur innan jag häller i det.

        De enda malar som enligt mig passar i ditt akvarium är Ancistrus:


        eller Otocinclus:


        eller Pitbull pleco
        (många affärer kallar dock andra plecos för "pitcull pleco", såna som blir alldeles för stora!)


        Av dessa är Ancistrus allra bäst, enligt mig. Den är en otroligt tålig fisk! Och jättefin och charmig, får liksom personlighet.
        / Ebba

        Kommentar

        • litettrassel
          • February 2010
          • 11

          #19
          jag lovar att jag ska ha mycket information om de fiskar jag vill ha och att jag bestämmer mig innan jag kommer till affären och har inte affären de så får man väll leta vidare...(möjligtvis att man kanske tänker om igen och återkommer) men att man inte impulsköper en fisk bara för att den ser söt ut. Sen bor jag ju i Stockholmstrakten egentligen så då har jag ganska nära till Södermalms akvarieaffär och Akvarielagret och de är ju de som jag har förstått är seriösa. Menar att man ju inte vill köpa ifrån någon djuraffär som behandlar sina akvarium som dypölar...

          Kommentar

          Arbetssätt...