drömmen om mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • litettrassel
    • February 2010
    • 11

    drömmen om mitt första akvarium

    hej!

    har varit intresserad av akvarium och fiskar enda sedan jag var liten och nu börjar jag också kunna se att denna dröm om ett akvarium kanske skulle kunna bli möjlig till hösten. Dock går jag redan nu och tänker på vilka fiskar jag skulle vilja ha och hur stort akvariet borde vara.

    Jag har tänkt mig att 80L borde vara ett bra första akvarium.

    Sen skulle jag gärna vilja fylla det med lite guppiesar och kopparbarber även en eller två malar. Sen börjar jag bli lite förtjust i dvärgciklider och undrar om man kunna introducera en hane och två-tre honor när man ser att allt är stabilt och fungerar vilket i sånna fall inte skulle bli förens vid nästa vår eller nått.

    Då är de två stora frågorna alltså: tror ni att fiskarna funkar tillsammans eller ska jag tänka om helt?

    och räcker ett 80L eller borde jag satsa på ett större direkt?
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Välkommen hit
    Ju större desto enklare kan man generellt säga, en liten vattenvolym är känsligare för förändringar. Har man mycket vatten så uppstår ett 'kraftigare' ekosystem som inte reagerar lika fort och mycket på t.ex. förändrade temperatur, ph eller något annat. Ett litet kar kräver mer arbete med vattnet (byta och städa nogrannare).
    Jag ska nog inte uttala mig om 80L för jag började med ett 222L i somras, mitt första Fast jag har nog ändå känslan av att 80 räknas som litet dvs lite mer arbete.

    Obs jag är inget proffs ta inte mina åsikter på 110% blodigt allvar utan vänta på fler, fast du har ju gott om tid
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      Välkommen till zoopetvad bra du tar god tid på dig att planera,skulle nog hellre starta med större som blir enklare,behöver inte vara jättestort,finns ju 120 lit å uppåt. finns en tråd här som heter "Att starta akvarium,nybörjarguide" tror jag den heter,där finns mycket "matnyttigt"ligger i detta forumet som första ämne lycka till, bara fråga på
      MammaMia

      Kommentar

      • litettrassel
        • February 2010
        • 11

        #4
        tack så mycket

        med tanke på att en dam i den lokala djuraffären tyckte att jag skulle börja med ett guppyhotel så tror jag att 80L blir "normalt" inte för stort men inte för litet... annars kan jag tänka mig ett 100L men jag känner att jag inte riktigt vågar satsa på ett 222L till att börja med utan vill ha något mindre trots att jag vet om att det blir mer arbete då.

        Jag tar dig inte på 110% allvar men det betyder inte att jag inte lyssnar på vad du har att säga

        Kommentar

        • litettrassel
          • February 2010
          • 11

          #5
          den tråden ska jag också plöja igenom har jag tänkt mig, har läst nästan alla akvarieböcker som finns på biblioteket. För det har jag lärt mig att ska man ha djur så ska man läsa på ordentligt om dem först.

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            ja ett guppyhotell har jag åxo haft å tyckte det var mycket lättskött pga stort inbyggdt filter,jag hade inga som helst problem med det så ett sånt kan du säkert starta med, mycket praktiska
            MammaMia

            Kommentar

            • litettrassel
              • February 2010
              • 11

              #7
              fast det tycker jag ändå är lite litet... och jag vill ju inte bara ha guppiesar...
              så det känns som att det är lite avgörande... därimot så kan jag tänka mig att ha ett litet vid sidan av sen...

              ursäkta mina... med mig kan det bli en del...

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                Ursprungligen postat av litettrassel
                fast det tycker jag ändå är lite litet... och jag vill ju inte bara ha guppiesar...
                så det känns som att det är lite avgörande... därimot så kan jag tänka mig att ha ett litet vid sidan av sen...

                ursäkta mina... med mig kan det bli en del...
                finns ju de som är 80 lit,var det jag syftade på i forumet "akvarie å tillbehör" gå in å sök på guppyhotell resp mollyhotell så finns trådar om dessa där
                har haft ett sånt samt ett på 250 lit. har nu ett på 120 lit igång(går å studerar på heltid) å där kan man ju ha en del firrar samt äppelsnäckor som är kanonbra städare
                Senast redigerad av doppingen; 13 February 2010, 14:38.
                MammaMia

                Kommentar

                • litettrassel
                  • February 2010
                  • 11

                  #9
                  tack så mycket visste faktiskt inte att det fanns större. Det låter ypperligt. Det där med snäckor får jag nog vänja in mig vid... har sen liten haft en väldigt konstig fobi för just sniglar/snäckor men i och med att det på ett eller annat sätt kan dyka upp i akvariet så får jag lära mig handskas med det

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    Nja äppelsnäckor är inget som dyker upp,de köper man nåra av som sen lägger ägg ovanför vattenytan kan bli stora som en femkrona kanske större-här en bra sida om just dom www.applesnail.net:)
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      #11
                      Kul att ännu en vill börja med akvarium

                      Körde själv igång mitt första akvarium i somras, 150 l (om du blir nyfiken så är det bara att klicka på min signatur ). Tycker själv att det är en bra storlek att börja med, då jag kan tänka mig att 80 liter kan börja kännas litet ganska snabbt Tycker ju själv att mitt 150 är pyttelitet efter bara ett halvår, haha.

                      Använd sökmotorn här på zoopet för att se vilka fiskar som passar till din eventuella akvariestorlek, och rådfråga sedan, så lär du få veta om det kommer funka bra eller bli katastrof Lycka till!

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Kom ihåg att vissa barber kan vara "fenbitare" och nafsa på guppys om de har för långa fenor. Är inte säker på hur det är med kopparbarber, men de är troligen också en viss risk.

                        Välj dina "Malar" med omsorg. Det finns många olika arter, en del äter alger (sjunkande algtabletter), andra äter inga alger alls utan behöver tabletter med "kött" (fisk-baserade). Väldigt många blir alldeles för stora för ett 80-liters akvarium.

                        En bra algätande mal är otocinclus, men de vill helst vara flera. De är också känsliga för dålig vattenkvalitet och kan vara lite kinkiga med maten.

                        En annan bra algätande mal är Ancistrus (skäggmunsmal). Min favorit! Den säljs som 2-3 cm men blir 12 cm. I ett 80-liters skulle jag bara ha en sådan, för de är revirhävdande fiskar. De vill ha en mörk grotta som det går att gömma sig i under dagen.

                        Vill du istället ha söta malar som inte äter alger så finns det ju pansarmalar (corydoras) av olika arter. De gillar finkornig sand som de kan böka i, och bör vara minst 5 stycken. De kräver "kött"-tabletter.


                        Men du har säkert koll på det här redan, ville bara ge några tips
                        Många skriver bara "och så tänkte jag ha några malar också", ungefär som att det var en enda art av fisk! Det finns otroligt många malar och de har väldigt olika beteende och matvanor.

                        Lycka till med ditt akvarium, vad bra att du läser på mycket innan
                        Börjar man med få fiskar (3-4 st) och låter filtret vara i fred, samt matar mycket sparsamt, så brukar allt gå jättebra
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • litettrassel
                          • February 2010
                          • 11

                          #13
                          weei... måste skriva om meddelandet för att datorn inte vill sammarbeta -.-'

                          tack så mycket för det givande svaret det var just det med kopparbarberna och guppiesarna som jag har velat ha mer svar på då jag har funderat mycket på det där med fenbiteriet själv. Vi är nämligen två i hushållet där den ena vill ha guppy och jag själv vill ha kopparbarber.

                          Det där med malar kan jag faktiskt inte så mycket om mer än att vissa blir otroligt stora och att små gärna vill vara i grupp. själv har jag också utseendemässigt fallit för Ancistrus men sedan jag var liten och fick se en Ancistrus som jag bedömde som minst en halvmeter då vilket borde vara ca 30 cm nu så har jag alltid en skum känsla i magen varje gång jag ser malar vilket gör att jag nog skulle vilja satsa på några små istället om det ska vara något. Annars har jag också fallit lite för zebra pleco vilket jag själv kan tycka är lite kul med tanke på hur stora de blir... tycker inte riktigt att de ser så läskiga ut dock men ska man ha en sån så måste man ju ha ett större kar och större fiskar så den tanken tänkte jag ta sen när man ser att första akvariumet fungerar som man tänkt sig och man kanske vågar/vill skaffa sig ett till. Sen är vi ju två i hushållet så någon form av mal blir det ändå vare sig det är en stor (eller som blir stor) eller några små.


                          oj vad det blev mycket jag här xD

                          tack så mycket för hjälpen ebba!

                          // litettrassel

                          Kommentar

                          • litettrassel
                            • February 2010
                            • 11

                            #14
                            just med sniglarna så har jag hört att det kan dyka upp med växter man köper... det var därför jag menade att man ju måste vänja sig vid tanken om det faktiskt skulle hända.

                            Kommentar

                            • danne0301
                              • July 2009
                              • 1128

                              #15
                              Ancistrus stannar på 12-15cm så det var nog en liknande du såg typ pleco. En Ancistrus hade passat bra.
                              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                              2 gånger 54L odlingsprojekt
                              540L Ormhuvudfisk som blev CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...