Nytt silikon i yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    Nytt silikon i yngelkar

    Tjo
    Har ett 37L kar som bara står, så tänkte dra igång det som yngelkar.
    Testade om det var tätt, men sprutade ur det som en sil
    Har börjat skära bort det gamla silikonet , och eftersom jag aldrig silikonat om ett kar förut, så undrar jag om det är nått speciellt jag måste tänka på?
    Förutom att det blir tätt ..

    Såg att dom hade Silikon på en bygghandel som stod att det skulle fungera till akvarium, till en tredjedel av priset dom ska ha i lokala djuraffären.
    Erfarenheter av olika silikon ? Borde det silikonet funka?

    Eftersom jag har allt annat jag behöver till karet
    ,typ filter,värmare,grus,inredning och dyl vill jag hålla nere resten av kostnaderna (har blivit lite mycket akvarie kostnader på sistånde)

    Tacksam för div råd och tips

    /J
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tvätta rent karet ordentligt! sen torkar du med t-röd eller aceton längs kanterna på glaset, dvs överallt där silikon skall vara. detta för att få det riktigt fettfritt.

    sen silikonar du ordentligt.glasen ska inte ligga dikt an mot varandra uten det ska vara en liten glipa som silikonet fyller. skapa distans med tändstickor elelr tandpetare.

    smeta ut fogarna med fingret doppat i diskmedelsvatten.

    låt härda i ett par dagar eller nån vecka. (beroende på silikon)

    tät-prova

    Kommentar

    • Robbs
      • December 2009
      • 242

      #3
      Jag gjorde precis som hannesc skriver men jag vågade inte använda diskmedel,går att tvätta bort iof.
      Jag rengjorde ytorna med rakblad,går åt några st...
      torkade rent med t-röd som dunstar ganska fort
      sen tog jag ett hörn i taget och använde mig av en tesked ist för fingrarna
      och fogen blev jätte fin, Fogen blir formad som en banan kan man säga =)
      Men Jag hade iof ramakvarium så man ser inte fogen, har man inte ram kanske det inte blir så snyggt ?
      Köpte mitt silicone på kjell & company
      The Flyfishing Man
      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #4
        utan ram måste man vara noga för att det ska bli snyggt, köpte nyss mitt första akvarie som tidigare ägare siliconat om själv och det ser inget vidare ut:/ men det var billigt ville hålla kostnaderna nere ifall jag kommer tröttna fort, men verkar inte så

        Kommentar

        • swahn
          • November 2009
          • 28

          #5
          lånar tråden lite
          om nu akvariumet läcker är det bara och silikona om fogarna det finns ingen risk att själva limmer mellan glasen är dåligt med så man måste plocka i sär hela akvariumet och göra om allt från början?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            limmet mellan glasen o silikonfogarna är samma sak. allt är silikon.

            om akvariet läcker o du vet var det läcker kan du silikon om just den fogen. men se till att tät-testa INNAN du fyller på med grus etc.
            Låt karet stå ett par dagar med vatten så att du ser att det är tätt. vatten kan krypa sakta vet du

            Kommentar

            • swahn
              • November 2009
              • 28

              #7
              men det finns ingen risk att glas skivorna ploppar isär om du förtår hur jag menar?

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #8
                Mitt kar har alu ram så borde gå att få till skapliga fogar som inte syns utåt.
                Tack för alla tips.
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • swahn
                  • November 2009
                  • 28

                  #9
                  men ni som silikonar om era akvarium tar bara bort fogarna och inte det mellan glasen?

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    #10
                    Ursprungligen postat av swahn
                    men ni som silikonar om era akvarium tar bara bort fogarna och inte det mellan glasen?
                    Beror på om det behövs, jag skulle gjort en helrenovering om det var gammalt silikon (hårt) och om det var längesedan det var omsilikonat + om det läckte såklart På mindre kar skulle jag bara skurit bort fogen och lagt på nytt
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      Mitt silikon var inte direkt hårt, utan läckte på 3-4 ställen, och vill inte "lappa" så jag skär bara bort fogen och lägger en ny. Tar inte bort det mellan glasen.
                      Vill inte lägga ner mer jobb än vad som behövs . =)
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • J.Milton
                        • January 2010
                        • 674

                        #12
                        Tack för alla tips och råd, mitt kar har nu stått i badrummet för "läcktest" sen i går förmiddag och vattennivån har inte sjunkit nått , och handuken som ligger under är torr.

                        Rubriken stämmer dock inte riktigt längre, projekt yngelkar har numera blivit projekt Räkkar =)
                        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                        Blogg+Galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...