tips om hur jag räddar akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faolin
    • February 2010
    • 3

    tips om hur jag räddar akvariet

    Jag har fått ta över ett akvarie med en kampfisk från en kompis som tröttnat. Jag har aldrig haft akvarier innan, även fall jag länge funderat på att skaffa ett, så tänkte att det här skulle vara en rolig början. Hursomhelst har han misskött det kanske illa, så nu behöver jag hjälp med hur jag skall fixa till det igen!

    Det är i alla fall ett cylinderformat akvarie, på bara tio liter (strax under 20 om jag fyller det ända upp) så det får väl bli att skaffa större åt honom om ett tag. Hursomhelst finns det ingen pump eller filter, och vattnet är inte bytt på hur länge som helst. Det luktar verkligen träsk och är så fullt av alger att man inte ser andra sidan på det. Tydligen hade han haft några till fiskar i det innan, men de har dött, och ligger förmultnade på botten någonstans...

    Jag fick hem akvariet i förrgår, men har jobbat hela dagarna så inte hunnit fixa så mycket, för jag har ingen aning om vad jag skall göra. Jag skulle vilja bara tömma och rengöra hela skiten, men kommer jag chocka honom om han hamnar i rent vatten då? Och vad händer med den där naturliga bakteriefloran som skall vara däri såfall? (den kanske är icke.existerbar i det akvariet iofs...). Jag var inne i djuraffären och köpte "Nutrafin Water Conditioner" efter råd av djuraffärsinnehavaren, men har inte använt det ännu.

    När jag kom hem med akvariet tog jag bort kanske 1,5 liter gammalt vatten och fyllde på med nytt, och idag har jag gjort likadant. Tänkte att jag kanske kunde vänja honom successivt med rent vatten, men jag vet inte... hursomhelst simmar han runt därinne, han verkar ju inte vara superpigg, men han ser inte ut att må direkt dåligt.

    Så... hur skall jag göra? Alla tips mottages med glädje, och gärna snart, för det luktar som sagt illa ^_^
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    #2
    Jag skulle börja om från början... Köp igångstartsbakterier från en akvarieaffär. Häll över fisken i en annan bunke tillsammans med en del av det gamla vattnet. Gör rent akvariet och gruset först mekaniskt och sedan med kokande vatten. Inte något diskmedel eller liknande. Fyll på med rent vatten häll i bakteriekulturen, vänta den tid som står på flaskan och häll sedan ner fisken i det fräscha karet. 15 liter räcker okej till en kampis, men den blir säkert inte ledsen över ett större. Och under tiden du städar kan du ha honom i en hink eller något liknande, är det bara för något dygn gör det inget om de går i mindre volym. Lycka till!!!
    www.devons.se

    Kommentar

    • sandish
      • August 2009
      • 462

      #3
      Håller med "Sophia".... börja om HELT från början....
      500L Monster Tank
      1st Paroon haj
      3st Påfågelciklider (Oscar)
      1st Gibbicep

      1 st Redtail Catfish

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        VÄLKOMMEN till zoopet,ja gör du en omstart som de innan skrev
        MammaMia

        Kommentar

        • Grottbert
          • November 2009
          • 340

          #5
          Det enda du får tänka på att antagligen är ph-värdet väldigt lågt i akvariet fisken är nu och om du bara hivar i han så dör han antagligen. Som någon sa så ha en del vatten i en bunke och kanske 20% nytt vatten varje dag under en vecka så får han en chans att ställa om sig iallafall.

          Kommentar

          • faolin
            • February 2010
            • 3

            #6
            Tack! Och tack för snabba och bra svar

            Jag frågade i djuraffären när jag var där i fredags om bland annat bakteriefloran och sådär, eftersom han sade att jag skulle rengöra och fylla upp med helt nytt vatten, och efter det sade han att jag skulle köpa det här Nutrafin Water Conditioner... men på förpackningen står det "Improves tapwater quality. Removes chlorine and chloramine", är det alltså bara för att vattent skall bli bättre? Men har inget med bakteriekulturen att göra? Såfall får jag ta mig en tur imorgon och skaffa nytt... men jag skall kanske använda denna också? Han sade även att jag borde ha i salt i vattnet, hur mycket skulle det så fall vara?

            Hur ofta kommer jag behöva byta ut med nytt vatten med tanke på att det är ett så litet akvarie och utan pump eller filter? Och är det så fall bara att byta vattnet eller borde jag hälla i något nytt medel emellanåt? Jag köpte en plasblomma åt honom också, tänkte att det kanske kunde vara kul för honom att ha något att simma runt typ, men skulle ju vara finare med en riktig växt kanske... är det mycket extra jobb om jag skulle köpa en levande växt att ha i? Och hur går man så fall tillväga? Finns det såfall någon särskild som är en bra "nybörjarblomma"?

            På tisdag är jag ledig, då skall det banne mig fixas ordentligt! Kan jag byta ut lite vatten i akvariet varje dag fram till dess, eller blir det för mycket?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Faolin, du är förnuftig och tänker helt rätt tycker jag Byt lite vatten varje dag i nån vecka så att kampfisken vänjer sig vid en bra vattenkvalite, sen kan du rengöra och fixa till det och jag tycker absolut du ska fixa ett litet innerfilter så kvävecykeln i karet kan fungera! Javaormbunke är en tålig växt som du kan binda upp på en liten spretig rot för att få en trevlig inredning! Kampfisk vill gärna ha det ganska varmt, 27-28gr så en doppvärmare kan vara bra att ha också!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • andersfiskar
                • March 2007
                • 384

                #8
                Tänk på att belysningen också värmer mycket. Det kanske tom är för varmt dagtid redan? I så fall kanske belysningen bör justeras eller ngn avluftning måste till. Kanske byta till LED-belysning eller lågnivålampa om det inte redan är det.
                En cylinderform kan vara svårt att få fast ngn kommersiell pump på. I vanliga affärer brukar det vara elite stingray som är den minsta och den kan vara svår o fästa samt är rätt skrymmande. Jag har däremot (och nu lånar jag tråden lite) funderat på hur man skall kunna bygga ett luftdrivet filter utifrån en luftpump. Det borde väl vara den minst skrymmande och smidigast i så små utrymmen? Ngn som har ngn idé? När du skaffar ngt större åt kampfisken kanske cylindern funkar till räkor?
                //
                Mvh
                Anders

                Kommentar

                Arbetssätt...