Stressade glödbandstetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alewin
    • February 2010
    • 9

    Stressade glödbandstetror?

    Hej på er. Har sedan flera veckor suttit och läst på detta forum, mycket bra och informativt!

    Nu till mitt problem; startade upp ett 120l akvarium för 10 dagar sen och för 6 dagar sen flyttade de första fiskarna in, 8 glödbandstetror. Allt har varit frid och fröjd fram tills i morse då jag märkte att de jagar varandra ganska ordentligt. De "gapar" en hel del också. För några minuter sen hoppade en av dem ur akvariet! Fastän jag har heltäckande ramp. Alla utom en har tappat ganska mycket av den röda färgen i bandet på sidan.
    Någon som har en idé om vad som har hänt?

    Ledsen om infon redan finns på forumet, har sökt lite snabbt, men är själv ganska stressad just nu.

    Uppdatering: Det verkar som att de flesta fokuserar på den som fortfarande har färgen kvar.

    // Alex
    Senast redigerad av Alewin; 07 February 2010, 10:15.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Hej! Använder du uppstartsbakterier (nitrivec lr liknande) för vid uppstart är det lätt att få höga ammonium/ammoniakhalter och nitrit och det är viktigt att snåla ordentligt med maten! Har du ammoniak i karet så kan man vädra ur det genom att placera utblåset från pumpen alldeles vid vattenytan så det plaskar ordentligt och har du nitrit så kan ett par tsk salt minska skadeverkningen! Mitt råd är alltså att flytta upp pumpen, tillsätta nitrivec varje dag och ett par tsk salt (1 gång)!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Alewin
      • February 2010
      • 9

      #3
      Ja, har kört nitrivec en gång bara, det var 1-2 dagar innan fiskarna kom i.
      Flyttade upp pumpen för kanske 30 min sen. Jag tror att jag har snålat med maten, svårt att säga :/. Men de har ätit upp all mat inom kanske 30 sekunder.
      Nu har jag ju såklart inget nitrit-test hemma, bara pH. Kan jag tillsätta saltet ändå? Utifall att menar jag.
      Tack för snabbt svar!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av Alewin
        Ja, har kört nitrivec en gång bara, det var 1-2 dagar innan fiskarna kom i.
        Flyttade upp pumpen för kanske 30 min sen. Jag tror att jag har snålat med maten, svårt att säga :/. Men de har ätit upp all mat inom kanske 30 sekunder.
        Nu har jag ju såklart inget nitrit-test hemma, bara pH. Kan jag tillsätta saltet ändå? Utifall att menar jag.
        Tack för snabbt svar!
        Saltet kan du köra med utifall! nitrivecen bör du tillsätta varje dag i ett par veckor! När det gäller maten så räcker det med några flingor! Hur har du inrett karet, glödbandstetran är ganska lättstressad och vill gärna ha mycket rötter och växter och inte för starkt ljus för att känna sig trygg och färga ut!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Alewin
          • February 2010
          • 9

          #5
          Efter en snabbtur till närmaste zooaffär så kan jag konstatera att alla värden är bra!
          De har lugnat ner sig en hel del nu och färgen börjar komma tillbaka. Att flytta upp pumpen verkar ha fungerat.

          Jo jag vet, har själv oroat mig lite för inredningen i akvariet än så länge. Har ceratophyllum, vallisneria och lite andmat på ytan, samt en ganska liten rot. Växter växer ganska ordentligt, men det är fortfarande för glest. Så kom gärna med idéer! Dammlevermossa och ev limnobium är på ingång. Större rot alternativt lavasten för att fästa levermossan på.



          Och tack ännu en gång för din snabba respons!
          Senast redigerad av Alewin; 07 February 2010, 11:37.

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Fotat utan fiskarna? Känns öppet för glödbanden, skulle tro de vill ha mer skydd.

            Kommentar

            • Charlottis
              • December 2007
              • 579

              #7
              Du borde sätta dit en mörk bakgrund annars stressas fiskarna.

              Kommentar

              • Alewin
                • February 2010
                • 9

                #8
                Tack för input!

                Jo mörk bakgrund är på väg.

                Nejdå fiskarna är där mitten på bilden mot botten. Och ja det känns alldeles för öppet. Tror kanske att jag hade lite för bråttom med igångstarten av akvariet!

                Kommentar

                • Nilsrolf
                  • November 2006
                  • 549

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alewin
                  Tack för input!

                  Jo mörk bakgrund är på väg.

                  Nejdå fiskarna är där mitten på bilden mot botten. Och ja det känns alldeles för öppet. Tror kanske att jag hade lite för bråttom med igångstarten av akvariet!
                  Ser fiskarna nu, bakgrund vad har du tänkt? Hur fäster du med vattnet i eller papper/plast på baksidan? Mer växter kanske, flytväxter?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #10
                    Mitt inredningstips är rötter, rötter och rötter redmore är en ypperlig rot som skapar snår som de kan söka skydd bland http://www.guldfisken.se/beta/catalo...5d25b2d39d407c man kan placera flera stycken längs baksidan och sätta fast lite javaormbunke och anubias på grenarna med hjälp av små plaststripes, på så sätt blir det fylligare och man får lite nivåskillnader i karet och dessa växter kräver nästan inget ljus, sen lite flytväxter är ju aldrig fel! Vattnet kan med fördel vara lite brunfärgat och det fixar man med lite kokt ogödslad torv som man brer ut över botten! Då är man ganska nära deras biotop
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Alewin
                      • February 2010
                      • 9

                      #11
                      @Nilsrolf
                      Hade tänkt att skaffa en plastbakgrund som ska limmas bakpå akvariet. Blir med största sannolikhet en helt svart. Flytväxter ja helt klart, tanken är väl att vallisinerian ska växa upp och lägga sig på ytan. Sen lutar det nog åt limnobium.

                      @åheim
                      Smart tänkt med de spetsiga redmore rötterna! De skulle nog bli väldigt bra när mossan får ta sig på dem. Med platsstripes menar du typ buntband, eller kanske bara gummisnoddar?
                      Angående torven så har jag funderat på det, vill gärna ha lite mörkare vatten. Sätter inte torven igen filtret? Och jag antar att man sugen upp en del torv när man gör rent akvariet sen när det blir dags? Eller ska man ha lite större torvbitar? Många frågor blir det

                      Kommentar

                      • Nilsrolf
                        • November 2006
                        • 549

                        #12
                        Ursprungligen postat av Alewin
                        @Nilsrolf
                        Hade tänkt att skaffa en plastbakgrund som ska limmas bakpå akvariet. Blir med största sannolikhet en helt svart. Flytväxter ja helt klart, tanken är väl att vallisinerian ska växa upp och lägga sig på ytan. Sen lutar det nog åt limnobium.
                        Bakgrunderna blir snyggare om man har de i, men nu har du vattnet i så, rekommenderar papper/plats då. Ev måla (baksidan alltså), men nu har du som sagt vattnet i, vallisernerian ja, men den blir lätt trasig när den ligger på ytan är min erfarenhet, bättre då med "riktiga" flytväxter.

                        Kommentar

                        • Alewin
                          • February 2010
                          • 9

                          #13
                          Jo visst blir de det Nilsrolf. Håller absolut med, men de är ganska dyra. Det får bli ett senare inköp, alternativt till nästa akvarium (när det nu blir).
                          Ok, vi får se hur ter sig när den börjar lägga sig på ytan då. Annars ska jag som sagt införskaffa dessa i början av veckan:

                          Kommentar

                          • Paracheirodon axelrodi
                            • September 2009
                            • 85

                            #14
                            Ursprungligen postat av Alewin
                            Annars ska jag som sagt införskaffa dessa i början av veckan:
                            http://www.enery.com/UserFiles/Image...um-spongia.jpg
                            Bor du i Sthlm kan du komma över till Jordbro å hämta en binge sånt

                            Kommentar

                            • Alewin
                              • February 2010
                              • 9

                              #15
                              Nice, tack så mycket! Men tror att jag ska ta en repa förbi Södermalms akvarieaffär i morgon för att se vad han har för kul

                              Kommentar

                              Arbetssätt...