Guldfiskat tåliga nog för att starta upp ett kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Connsann
    • February 2010
    • 63

    Guldfiskat tåliga nog för att starta upp ett kar?

    eftersom jag trycker mina slöjstjärtar är så fina så vill jag få reda på dom dom är tåliga nog att starta ett nytt kar med. vattnet är 1½ dygn gammalt tog gammla pumpen som varit i deras 15L kar och pumpa rumt för bakterierna har vatten beredning i det och så 16 Liter begagnat vatten från en kompis med slöjstjärtar och neontetror plus 2Liter från deras gammla kar.


    Något jag missat? förutom att vattnet ska stå i en vecka utan vattenberedning men har nu vatten beredning och stått i 1½dygn.
    just de detta handlar om 60L karet.
    73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
    135L - tomt
    152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
    375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Connsann
    eftersom jag trycker mina slöjstjärtar är så fina så vill jag få reda på dom dom är tåliga nog att starta ett nytt kar med. vattnet är 1½ dygn gammalt tog gammla pumpen som varit i deras 15L kar och pumpa rumt för bakterierna har vatten beredning i det och så 16 Liter begagnat vatten från en kompis med slöjstjärtar och neontetror plus 2Liter från deras gammla kar.


    Något jag missat? förutom att vattnet ska stå i en vecka utan vattenberedning men har nu vatten beredning och stått i 1½dygn.
    just de detta handlar om 60L karet.
    Det borde väl gå bra, att krama ut ett redan inkört filtermaterial och att ta vatten från ett gammalt kar är mer effektivt än biostarters (nitrivec o dyl.) men du har ju gjort både och så det borde inte vara några probs. Däremot kan jag tycka att karen är lite små för slöjstjärtar även om de "kräver" lite mindre plats än vanliga guldfiskar (eller snarare de brukar inte röra sig på samma sätt och vara lika aktiva som "vanliga" guldfiskar.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Connsann
      • February 2010
      • 63

      #3
      a jo men 60liter är mycke bättre än 15Liter och det är detta jag kunde få tag i nu för hyffsad peng och framöver ska det bli större kar.tänkte flytta över min mal efter ett par veckor då maten har börjat komma igång för den i 60 liters karet.

      Men tack för denna bekräftelse Rooster
      73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
      135L - tomt
      152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
      375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Det e lugnt. Det blir nog bra tillslut.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Connsann
          • February 2010
          • 63

          #5
          Då är vi två som tror det
          fick med något som heter GoldFish bowl tillsammans med guldfiskarna jag hade i lite sådant i akvariumet men vet faktiskt tyvär inte riktigt vad det är till för. någon som kan förklara?
          73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
          135L - tomt
          152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
          375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

          Kommentar

          • sandish
            • August 2009
            • 462

            #6
            Bra att du tar den "gamla" pumpen till den nya tanken... men att Ta vatten från en kompis för att han har samma sorts fiskar? .... HANS akvarium har andra bakterier... och hans fiskar kanske bär på sjukdomar eller diverse bakterier som kanske får DINA fiskar att bli sjuka eller dö....
            500L Monster Tank
            1st Paroon haj
            3st Påfågelciklider (Oscar)
            1st Gibbicep

            1 st Redtail Catfish

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av sandish
              HANS akvarium har andra bakterier... .
              Menar du nedbrytande bakterier? Dvs. goda bakterier?

              Kommentar

              • sandish
                • August 2009
                • 462

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Menar du nedbrytande bakterier? Dvs. goda bakterier?
                nej menar skadliga bakterier el sjukdomar som kanske inte finns i hans egna tank...
                500L Monster Tank
                1st Paroon haj
                3st Påfågelciklider (Oscar)
                1st Gibbicep

                1 st Redtail Catfish

                Kommentar

                • Connsann
                  • February 2010
                  • 63

                  #9
                  hmm a det tänkte jag förstors inte på.
                  det jag har hällt i är:
                  Aqua + plus, Sera bio nitrivec, Ektozon 7,5ml , goldfish blow conditioner. det är detta som zoohandlaren rekomenderade och beskrev hur mycke av varje som skulle i. och så sa han faktiskt att jag kunda ta vatten av kompisen. kanske var helt fel. Att flytta över gammla pumpen var min egna ide för dom goda bakterierna. trotts att den är till för 10 liters kar och så idag satte jag igång min nya pump för 60-100liters kar. och om ett par dagar flytta över lilla pumpen till 15Lkaret igen och kanske skaffa räkor? för det äter la slöjstjärtarna om räkorna inte är allt för stora?
                  73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
                  135L - tomt
                  152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
                  375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

                  Kommentar

                  • sandish
                    • August 2009
                    • 462

                    #10
                    Ursprungligen postat av Connsann
                    hmm a det tänkte jag förstors inte på.
                    det jag har hällt i är:
                    Aqua + plus, Sera bio nitrivec, Ektozon 7,5ml , goldfish blow conditioner. det är detta som zoohandlaren rekomenderade och beskrev hur mycke av varje som skulle i. och så sa han faktiskt att jag kunda ta vatten av kompisen. kanske var helt fel. Att flytta över gammla pumpen var min egna ide för dom goda bakterierna. trotts att den är till för 10 liters kar och så idag satte jag igång min nya pump för 60-100liters kar. och om ett par dagar flytta över lilla pumpen till 15Lkaret igen och kanske skaffa räkor? för det äter la slöjstjärtarna om räkorna inte är allt för stora?

                    Det blir säkert skit bra i
                    Du verkar verkligen vara mån om dina fiskars välmående, så de kommer bli kanon det här!
                    Vore kul att se lite bilder på tanken
                    500L Monster Tank
                    1st Paroon haj
                    3st Påfågelciklider (Oscar)
                    1st Gibbicep

                    1 st Redtail Catfish

                    Kommentar

                    • Connsann
                      • February 2010
                      • 63

                      #11
                      Ursprungligen postat av sandish
                      Vore kul att se lite bilder på tanken
                      Finns nu i projekt delen i forumet heter Connys 60L kar men utan bilder nu och ekonomiskt sätt så ska jag bara liggaoch sova bort hela denna månaden :P
                      Men kämpar på ändå för mina adopterade firrar
                      Ska hämta kamran i lastbilen imorgon så då kommer det dyka upp lite bilder
                      73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
                      135L - tomt
                      152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
                      375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...