Några tetror??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amhaj
    • December 2009
    • 20

    Några tetror??

    Hej!
    Jag har ett 115L akvarium med;

    5 Platy+5yngel
    2 Metallpansarmalar
    2 Ancistrus
    6 Äppelsnäckor

    Kan jag lägga till;
    några tetror?
    några fler platy?

    Vilken sorts tetror i så fall? funderar på svart neontetra men den är kanske för stor?

    Mvh amhaj
  • Virros
    • January 2010
    • 488

    #2
    svart neontetra skulle säkert funka!
    Den blir max 5cm enligt arbetsbeskrivningar.

    Annars så finns det ju vilkeltetror, kardinal/neontetror eller rödmunstetror!
    Själv förerdrar jag rödmunstetror som är vädligt vackra och bra på att stimma

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Hej!
      Jag tycker du ska köpa fler metallpansarmalar, minst 4st till. De ska leva i en liten grupp.

      Jag tror att ett stim tetror skulle funka jättebra! Svarta neontetror går bra! Har ett stim själv o de är väldigt livskraftiga, tåliga o bra.

      En liknande tetra heter Vinkeltetra o den tycker jag är ännu finare o skulle funka.

      Kommentar

      • amhaj
        • December 2009
        • 20

        #4
        Hej
        Blir det inte för mycket på botten då?
        Visserligen far mina pansarmalar runt som jehun i hela akvariet, kan det bero på att de är för få?
        Jag har blandat albino och metall en av var, ska jag ta några fler av samma sort eller ska jag blanda in en sort till och ha 2 av varje?

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av amhaj
          Hej
          Blir det inte för mycket på botten då?
          Visserligen far mina pansarmalar runt som jehun i hela akvariet, kan det bero på att de är för få?
          Jag har blandat albino och metall en av var, ska jag ta några fler av samma sort eller ska jag blanda in en sort till och ha 2 av varje?
          Nej, det kan nog bli lagom, bara du har en rejäl öppen yta på bottnen där de kan simma runt. Pansarmalar ska ha sand som bottenmaterial så de kan sila sanden genom sina gälar. 0,4-0,8mm storlek på kornen är bra.

          Lämna då hellre tillbaka en av dina pansarmalar o köp 5st till av den sorten du behåller. Tror de trivs bäst om de är av samma sort.

          Kommentar

          • FiaLotta
            • August 2009
            • 219

            #6
            Ursprungligen postat av Charlottis
            Nej, det kan nog bli lagom, bara du har en rejäl öppen yta på bottnen där de kan simma runt. Pansarmalar ska ha sand som bottenmaterial så de kan sila sanden genom sina gälar. 0,4-0,8mm storlek på kornen är bra.

            Lämna då hellre tillbaka en av dina pansarmalar o köp 5st till av den sorten du behåller. Tror de trivs bäst om de är av samma sort.
            men det borde väl inte spela någon roll, det är väl samma fisk i två olika färger?

            Kommentar

            • amhaj
              • December 2009
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av Charlottis
              Nej, det kan nog bli lagom, bara du har en rejäl öppen yta på bottnen där de kan simma runt. Pansarmalar ska ha sand som bottenmaterial så de kan sila sanden genom sina gälar. 0,4-0,8mm storlek på kornen är bra.

              Lämna då hellre tillbaka en av dina pansarmalar o köp 5st till av den sorten du behåller. Tror de trivs bäst om de är av samma sort.


              Jag trodde att det var samma art bara olika färg. Har jag fel??
              När jag söker på metallpansarmal får jag upp båda.
              Jag har finkornit grus.

              Kommentar

              Arbetssätt...