Behöver hjälp att välja fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    Behöver hjälp att välja fiskar.

    Hej!

    Bakom den här signaturen döljer sig en mamma, och en son, 7år , som totalt snöat in på det här med akvarium och fiskar. 7-åringen är som ett levande uppslagsverk sedan han började hänga här på Zoopet och läsa artbeskrivningarna, jättekul!

    Vi har ett litet räk-kar och ett 80-liters med blandad fisksoppa, mestadels levandefödare, som nu till helgen ska uppdateras till ett 220-liters istället.

    Vi har nu:

    Siamesiska algätare,
    en Kinesisk algätare,
    Svärdbärare,
    Guppies
    och Neontetror.

    Harmonin i akvariet är total. Inte ett yngel går åt och det är väl just det som är vårt största bekymmer...Alla yngel simmar fritt ibland de vuxna, behöver inte gömma sig, och det är naturligtvis en härlig syn men givetvis ohållbart i längden då våra fiskar är minst sagt produktiva. Har prata med en djuraffär och de kan kanske ta emot fiskar lite då och då men kanske inte i den utsträckningen som skulle behövas. Vi gillar våra levandefödare och vill inte göra oss av med dem, har inte hjärta att göra oss av med några yngel heller, men skulle vilja ha tips på fiskar som gladeligen sätter i sig ett yngel eller tre, men inte jagar livet ur våra vuxna, snälla fiskar. "Låta naturen ha sin gång" så att säga. Vi känner dessutom att vi är redo för att prova lite nya sorter också. Vi funderar på att kanske köpa lite Fjärilsciklider eller Nyckelhålsciklider, vad tror ni, funkar dessa ciklider i vårt sällskapsakvarium? Vill att våra fiskar ska fortsätta trivas ihop. Guramis? Karet är kanske för lite för litet för Scalarer? Någon som har lite tips att komma med, i så fall tas de tacksamt emot.

    Någon som har erfarenhet av Kinesisk algätare? Vi blev pålurade denna i djuraffären innan vi visste bättre. Ska tydligen bli ganska odräglig som "stor" och vara aggressiv mot allt och alla. Vår är nu 7-8 centimeter och ännu så länge en trevlig bekantskap. Oerhört snäll mot alla små fiskar och yngel, delar gärna sin gurka med dem. Dock har han lite svårt för Svärdbärarna och roar sig med att jaga dem ibland för att visa vem som bestämmer i akvariumet.

    Hur kan man påskynda uppstarten av vårt nya 220-litersakvarium? Kan man använda sig av vatten ifrån vårt nuvarande 80-liters kar? Det är ju till en början bara fiskarna ifrån det mindre karet som ska flyttas över. (Innan vi även fyller på med någon ny art.) Tacksam för tips även här.
    Senast redigerad av Dexter; 04 February 2010, 12:53.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    jag har en kinesisk algätare som i början när jag hade honom var lite "ettrig" ibland och for efter de andra fiskarna vid matdags. Men när jag satte in mer grottor och växter i karet har han blivit en ängel. Alla kinesiska algätare blir inte monster när de blir stora, jag vet flera som har sådana vuxna exemplar och de är jättefredliga. Men håll ett öga på den Ju större akvarium man har till dem, ju fredligare blir de tror jag.

    Har även ett par nyckelhålsciklider och de är mycket fina och fredliga ciklider som jag varmt rekomenderar!
    Om du ska skaffa scalarer så blir nog guppisarna och neonerna ett minne blott, eftersom scalarerna blir rätt stora.
    Av guramisorterna är mosaikgurami en av mina favoriter! Men om du vill ha en lite tåligare gurami så kan man ha blågurami eller guldgurami.

    För att påskynda uppstarten kan du som du själv föreslog använda så mycket som möjligt av det gamla karets vatten.
    Lycka till!
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Ursprungligen postat av Estetfjortiz
      jag har en kinesisk algätare som i början när jag hade honom var lite "ettrig" ibland och for efter de andra fiskarna vid matdags. Men när jag satte in mer grottor och växter i karet har han blivit en ängel. Alla kinesiska algätare blir inte monster när de blir stora, jag vet flera som har sådana vuxna exemplar och de är jättefredliga. Men håll ett öga på den Ju större akvarium man har till dem, ju fredligare blir de tror jag.

      Skönt att höra, han är väldigt charmig så vi vill ju gärna ha kvar honom.

      Har även ett par nyckelhålsciklider och de är mycket fina och fredliga ciklider som jag varmt rekomenderar!
      Om du ska skaffa scalarer så blir nog guppisarna och neonerna ett minne blott, eftersom scalarerna blir rätt stora.
      Av guramisorterna är mosaikgurami en av mina favoriter! Men om du vill ha en lite tåligare gurami så kan man ha blågurami eller guldgurami.

      Nyckelhålsciklider är verkligen superfina, tror det blir sådana.

      För att påskynda uppstarten kan du som du själv föreslog använda så mycket som möjligt av det gamla karets vatten.


      Lycka till!
      Tack för ditt svar!
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • Estetfjortiz
        • March 2009
        • 365

        #4
        Det som kan vara med kinesiska algätare är att de kan vara lättstressade. Därför rekommenderar jag att ha mycket gömställen och växter i karet!
        Nyckelhålscikliderna gillar jag eftersom de är så pass fredliga för att vara ciklider! De kan vara lite knepiga att skilja könen åt, men det spelar oftast inte så stor roll om man har 2 hannar tillsammans i karet, för de brukar vara snälla mot varandra ändå
        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Ursprungligen postat av Estetfjortiz
          Det som kan vara med kinesiska algätare är att de kan vara lättstressade. Därför rekommenderar jag att ha mycket gömställen och växter i karet!
          Nyckelhålscikliderna gillar jag eftersom de är så pass fredliga för att vara ciklider! De kan vara lite knepiga att skilja könen åt, men det spelar oftast inte så stor roll om man har 2 hannar tillsammans i karet, för de brukar vara snälla mot varandra ändå
          Hur många Nyckelhålsciklider har du? Måste man ha "jämna par" för att det ska funka bra? Gillar att de är så robusta i kroppen, ganska stora. Behöver lite variation i vårt akvarium. Att de verkar vara så fredliga som man läst är ett stort plus!
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Kör det gamla karets filter i 220L karet tillsammans med det nya annars kommer du inte kunna introducera fisken direkt. alternativet är att köra dem paralellt en månad tills nitrifikationen är igång
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Estetfjortiz
              • March 2009
              • 365

              #7
              Ursprungligen postat av Dexter
              Hur många Nyckelhålsciklider har du? Måste man ha "jämna par" för att det ska funka bra? Gillar att de är så robusta i kroppen, ganska stora. Behöver lite variation i vårt akvarium. Att de verkar vara så fredliga som man läst är ett stort plus!
              Jag har 2 st nyckelhålsciklider på 7 cm. Den ena är en hane vet jag, den andra är jag mer osäker på... Jag tycker du kan ha ett par nyckehålsciklider, en hona och en hane. Dock kan det ju vara svårt att skilja könen åt om du inte köper vuxna exemplar!
              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Kör det gamla karets filter i 220L karet tillsammans med det nya annars kommer du inte kunna introducera fisken direkt. alternativet är att köra dem paralellt en månad tills nitrifikationen är igång
                Tack för tipset, då kör vi med dubbla filter. Man är ju lite otålig och vill komma igång med det nya så fort det går.
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                  Jag har 2 st nyckelhålsciklider på 7 cm. Den ena är en hane vet jag, den andra är jag mer osäker på... Jag tycker du kan ha ett par nyckehålsciklider, en hona och en hane. Dock kan det ju vara svårt att skilja könen åt om du inte köper vuxna exemplar!
                  Ok, får se var de har i djuraffären. Har inte lyckats hitta hur länge just dessa ciklider lever. Vet du? Har sett att vissa, främst dvärgciklider, kan ha väldigt korta liv...
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • Estetfjortiz
                    • March 2009
                    • 365

                    #10
                    nyckelhålscikliden är inte en kortlivad ciklid. En vild gissning är väl att den lever kanske runt 10 år.
                    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      #11
                      Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                      nyckelhålscikliden är inte en kortlivad ciklid. En vild gissning är väl att den lever kanske runt 10 år.
                      Bra, då tror vi på det!
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      Arbetssätt...