Ett yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysgrisen
    • January 2010
    • 182

    Ett yngel!

    Vi köpte våra första fiskar, tre svärdbärare i början på jan, och nu har en fått ett yngel! Jag hoppas verkligen att ingen äter upp den, fiskarna verkar ju så himla glupska....
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Det är normalt att ynglen äts upp. Om du bara ser ett yngel, så har säkert de övriga ätits upp, för fiskarna får inte ett yngel åt gången. Om du vill behålla några yngel, se till att ha tät växtlighet där ynglen kan gömma sig. Då kommer de smartaste och starkaste överleva, och det är ju det man vill. Om alla överlever blir akvariet snabbt överbefolkat
    / Ebba

    Kommentar

    • Mysgrisen
      • January 2010
      • 182

      #3
      Jo precis, naturen får styra. Vi har ganska mycket växtlighet, och rötter, så de finns gömställen.

      Kommentar

      • Mysgrisen
        • January 2010
        • 182

        #4
        Nu har jag hittat ett till yngel, kanske fler gömmer sig nånstans? :-)

        Kommentar

        • Pliina
          • January 2010
          • 292

          #5
          Det gömmer sig säkert fler om du hittat 2st =)

          Kommentar

          • Mysgrisen
            • January 2010
            • 182

            #6
            Nu har vi hittat ett till!

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Kom ihåg att inte mata för mycket, även om fiskarna "alltid ser hungriga ut". Yngel är känsligare för dålig vattenkvalitet än de stora fiskarna. Det blir lätt dålig kvalitet om man matar mycket.

              Svärdbärare äter lite alger också, så det blir ynglens huvudföda i början, när de gömmer sig nere bland växterna.

              Kort sagt: Låt de yngel som överlever av sig själva, överleva Det kommer alltid fler! De är väldigt söta.
              / Ebba

              Kommentar

              • Mysgrisen
                • January 2010
                • 182

                #8
                Ja, fiskarna ser verkligen alltid hungriga ut! Var orolig ett tag att de fick för lite mat. Men en kompis lugnade mig.
                Tycker att det är svårt att veta riktigt hur mycket mat de ska ha. På en hund och andra djur är det ju så lätt.

                Kommentar

                • Mysgrisen
                  • January 2010
                  • 182

                  #9
                  Nu har vi fått en mollybebis också! :-)

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #10
                    *Skratt* Det är inte alltid så lätt med hundar och/eller hästar heller. Om jag gav mina djur mat så länge de var hungriga skulle åtminstone kusen bli väldigt sjuk... hunden skulle säkert dö av hjärtfel.
                    Så mata en gång om dagen så mycket de äter upp inom en minut/trettio sekunder. Det tycker jag brukar vara lagom med såpass glupska firrar som svärdbärare och molly.

                    Och grattis till ynglen!
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • Mysgrisen
                      • January 2010
                      • 182

                      #11
                      Jo iofs :-). Jag menade lite att om hunden eller hästen blir lite rund så drar man ner fodret, och blir den för tunn så ökar man. Lätt på det viset alltså :-)

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Smula sönder flingorna litegrann så de inte är så stora. Sen ger du så att det hinner ätas upp på 10-30 sekunder. Inget ska ramla ner på botten.
                        En liten liten nypa varje dag. Fiskar klarar sig veckor utan mat så var verkligen inte orolig. Jag matar mina fiskar varannan dag ibland.
                        / Ebba

                        Kommentar

                        Arbetssätt...